actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2018, 06:50
Kyara.N*casie Kyara.N*casie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 35
Helft blikjes gaat verloren

Helft blikjes gaat verloren


We halen nog te weinig blikjes en plastic flessen selectief op. De cijfers van minister Schauvliege en die van recyclagebedrijf Fost Plus stroken niet.


In Vlaanderen wordt momenteel 55 procent van de blikjes en iets meer dan 70 procent van de plastic flessen selectief opgehaald. De rest gaat de restafvalzak in of belandt in de berm, blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V).

De cijfers stroken niet met die van Fost Plus, de organisatie die het verpakkingsafval laat ophalen en recycleren. Zij hebben het in hun jaarverslag over 2017 over een recyclagecijfers van bijna 98 procent voor metalen verpakkingen en 80,3 procent bij de flessen en flacons.

Vanwaar dat verschil, zeker bij de blikjes? De verklaring zit hem hierin: metalen die gerecupereerd worden uit de verbranding van het restafval mag Fost Plus bij zijn ophalingscijfers tellen. De berekening is geheel conform de wetgeving, maar geeft wel een optimistische voorstelling van de zaken.

Zwerfvuil beu

De minister is ervan overtuigd dat de inzameling en verwerking van blikjes en plastic flessen alleen opgekrikt zal worden met de invoering van statiegeld (DS 11 mei). Vandaag debatteert het Vlaams Parlement over de kwestie. N-VA en Open VLD hebben zich steeds tegen het systeem gekant, al lijkt de N-VA bij te draaien.

De milieubeweging en de oppositie in het Vlaams Parlement steunen het idee wel. De helft van de Vlaamse gemeentebesturen (met ook N-VA en Open VLD) sloot zich aan bij de Statiegeldalliantie, een Vlaams-Nederlands initiatief van de ngo Recycling Netwerk Benelux. De bevolking is het zwerfvuil beu en dus groeit het draagvlak voor statiegeld. De voedingsindustrie, de supermarkten, Unizo en Fost Plus blijven zich hevig verzetten tegen statiegeld. Fost Plus is gewonnen voor een uitbreiding van de blauwe zak, zodat er meer soorten plastic in mogen. Ook dat staat in het plan van Schauvliege.

Zwerfvuil niet beter

De industrie heeft de kans gekregen om iets aan het zwerfvuil te doen via sensibilisering en met de campagne Mooimakers. Maar het zwerfvuil is er niet significant op verbeterd, leert Schauvliege uit metingen in 2017.

Daarom vindt de minister de tijd rijp om een versnelling hoger te schakelen. De Europese Commissie wil naar een inzameling van 90 procent van de plastic flessen (DS 8 mei). ‘Dat halen we met de blauwe zak wellicht nooit’, zegt de minister.

Gevonden op De Standaard, 16 mei 2018,
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180515_03514020

Mijn mening: Wanneer ik ergens aan het wandelen ben, kom ik zeker 50% van de tijd zwerfafval tegen. Waaronder ook plastic flessen en dergelijke. Dat vind ik niet oké. Daarom denk ik dat het inderdaad ook goed is om statiegeld te vragen voor dit afval. Hetzelfde wordt al gedaan bij glazen flesjes, dus waarom hier ook niet? Volgens mij zou er dan een pak minder plastic flessen en dergelijke op straat en in de natuur te vinden zijn. Ik denk ook dat iedereen wel eens schuldig is aan zwerfafval produceren, en dat we dan denken: "één keer zal wel niet erg zijn...", maar als iedereen zo denkt, geraken we geen stap vooruit.

Laatst aangepast door Kyara.N*casie : 16th May 2018 om 06:58.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.