actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2013, 09:05
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
1 op 3 kinderen ontbijt nooit of slechts af en toe

1 op 3 kinderen ontbijt nooit of slechts af en toe


Een op de drie kinderen ontbijt nooit of slechts af en toe, en een vierde drinkt geen melk. Dat blijkt uit bevragingen van de ngo GoodPlanet en Vlerick Management School. De cijfers werden dinsdag voorgesteld door verpakkingsbedrijf Tetra Pak, dat naar aanleiding van Wereld Schoolmelkdag woensdag een schoolmelkcampagne lanceert.

Geen tijd en geen honger zijn volgens bevragingen bij 400 leerlingen uit de lagere school de voornaamste redenen om niet of slechts af en toe te ontbijten. De kinderen die wel ontbijten eten vaak iets zoets, zoals een boterham met choco of cornflakes. Nog geen vijfde eet 's ochtends fruit en de helft drinkt melk bij het ontbijt.

Scholen bieden verschillende dranken aan, maar volgens de enquête is slechts in de helft van de scholen melk te krijgen. Iets meer dan 15 procent van de kinderen drinkt ook melk op school. Dat cijfer wil Tetra Pak verhogen met de sensibiliseringscampagne www.melkopschool.be. "Melk maakt deel uit van een evenwichtige voeding voor jonge kinderen", zegt Magda Buelens van Tetra Pak Benelux. "Het is belangrijk dat scholen daaraan meewerken."

Een van de redenen waarom scholen geen melkverpakkingen aanbieden, is omdat drankkartons slecht zouden zijn voor het milieu. Tetra Pak ontkent dat. "Uit een vergelijkende milieu-analyse blijkt dat die een heel lage impact heeft op het klimaat. Van alle Belgische drankkartons wordt 80 procent gerecycleerd", aldus de multinational.

Bron: Gazet van Antwerpen, dinsdag 2013-09-24

Mening
Ik vind dit zeer slechte resultaten. Wanneer je stevig ontbijt is je concentratie in school steeds beter. Laten we kinderen aansporen voor gezond te ontbijten door bijvoorbeeld 1 à 2 keer in school een ontbijt te organiseren of een week helemaal in het teken van gezond te zetten. Ik snap ook wel dat ontbijten moeilijker wordt door het tijdsgebrek, maar een beetje vroeger opstaan voor de dag goed te starten daar moet je het toch voor over hebben?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th September 2013, 11:41
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
Ik vind het zeer spijtig dat er maar weinig scholen zijn die nog melk aanbieden. Toen ik in het lager onderwijs zat konden we enkel kiezen tussen melk, chocomelk, appelsap en appelsiensap. Ik denk dat doordat ze geen frisdrank aanbieden kinderen sneller geneigd zijn om melk te drinken. In het secundaire was er dan weer wel frisdrank aanwezig. In het begin was de frisdrank wel duurder dan melk, appelsiensap en appelsap. Wat volgens mij ook een stimulus kan zijn voor jongeren om voor de gezondere dranken te kiezen. Toen ik naar het 3de middelbaar ging was er geen melk meer op school. Ik vind he spijtig dat ze niet heel het middelbaar door melk blijven aanbieden. Als een school het al niet aanbied gaan leerlingen al zeker geen melk drinken op school.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th September 2013, 11:47
s*eben.wouters s*eben.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 49
Op weinig scholen wordt er inderdaad nog melk aangeboden, maar dat vormt op zich niet het grootste probleem denk ik. Het probleem zit vooral in het feit dat jongeren amper ontbijten.
Ik heb zelf 's morgens ook nooit zin om iets te eten, maar probeer mezelf wel te verplichten om iets te eten. Zonder ontbijt is je concentratie, zoals Laura al zei, inderdaad veel minder hoog. Je hoeft niet elke dag een uitgebreid ontbijt te nemen, maar je moet wel iets eten volgens mij.
__________________
Wat men moet leren doen, leert men door het te doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.