actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd July 2010, 02:54
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Pleegouders krijgen geen ouderschapsverlof

Pleegouders krijgen geen ouderschapsverlof


DUFFEL - Een pleegvader uit Duffel kreeg vorig jaar wel ouderschapsverlof van de RVA, maar dit jaar niet.



Alleen wettelijke ouders en adoptieouders hebben recht op ouderschapsverlof. 'De wetgever zegt dus dat mijn pleegkind minder rechten heeft dan mijn eigen kinderen. Pure discriminatie', zegt Bart Iliaens (46), vader van twee tieners en pleegvader van Xante (fictieve naam).

Vorig jaar kreeg Iliaens wél ouderschapsverlof voor de zesjarige Xante, die vijf jaar geleden door de jeugdrechter in zijn gezin werd 'geplaatst'. 'Ik wist dat ik wettelijk gezien voor Xante geen ouderschapsverlof kon krijgen', zegt Iliaens, thuis in het Antwerpse Duffel. 'Dat kan enkel voor je eigen kinderen of voor adoptiekinderen. Maar ik deed toch maar een aanvraag. En wat gebeurde? Die werd goedgekeurd.'


Streep door rekening

Dit jaar deed Bart Iliaens opnieuw een aanvraag: ouderschapsverlof, de hele maand juli. 'Op 30 juni, één dag voor ik dacht met het gezin met vakantie te kunnen gaan, kreeg ik de weigering op mijn bord. Het kon niet, zei de RVA, omdat Xante mijn pleegkind was en ik dus niet haar wettelijke ouder ben.'

Dat was een serieuze streep door de rekening van de familie Iliaens. 'Ook de kinderen hadden erop gehoopt: een maand met de motorhome naar Frankrijk. Zij waren ontgoocheld, en ik ook. Ik had bovendien mijn andere vakantiedagen al gepland en deels opgesoupeerd, ervan uitgaand dat ik die maand ouderschapsverlof zou krijgen.'

De ontgoocheling maakte plaats voor boosheid. 'Ze hebben ons dat ten eerste bijzonder laat laten weten. Maar vooral: het principe. Ik kan voor Xante geen ouderschapsverlof krijgen omdat zij slechts mijn pleegdochter is. Dat is discriminatie! De wettelijke vader van Xante - haar moeder heeft ze al in geen vijf jaar gezien - heeft dat recht op ouderschapsverlof wél, terwijl wij toch dag in dag uit voor dat kind zorgen.'

'Ik stel vast dat wij, pleegouders, bijzonder veel plichten hebben. Het is terecht dat men ons goed controleert, wij worden immers verantwoordelijk gesteld voor een kind van iemand anders. Maar welke rechten hebben wij? En welke rechten heeft ons pleegkind?'

Of dit nu iets verandert aan Iliaens' houding ten aanzien van zijn pleegdochter? 'Natuurlijk niet. Mijn engagement als pleegpapa blijft even groot. Voor mij is ze evenveel waard als mijn eigen kinderen, maar de overheid ziet dit duidelijk anders.'

Die overheid, dat zou Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) kunnen zijn, maar die was gisteren niet te vinden. En op zijn kabinet hadden ze van deze problematiek nooit gehoord.


Blog DS, 22-07-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.