actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2016, 12:30
Robin.C*bbaut Robin.C*bbaut is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Booischot
Posts: 69
Opstand in gevangenis van Merksplas: "Hele cellen met de grond gelijk gemaakt"

De rust in de gevangenis van Merksplas, waar zo'n 600 gedetineerden verblijven, is zondagochtend omstreeks 5.45 uur weergekeerd, na een uiterst rumoerige nacht. Door grootschalige vernielingen en brandstichtingen - ook binnenshuis - zijn verschillende afdelingen onbruikbaar geworden. Een honderdtal gedetineerden werd in andere gevangenissen overgebracht. Zo is vernomen bij Frank Wilrycx (Open Vld), burgemeester van Merksplas, die opnieuw pleit voor dringende investeringen in de strafinrichting. Twee gedetineerden raakten lichtgewond.

"De avondwandeling was gisterenavond rond 19.30 uur gedaan, waarna een een grote hoop, een kleine 200 mensen, niet meer terug binnen wilde", vertelt Wilrycx. "Eerst leek het om een schermutseling te gaan, maar de onrust breidde zich uit."

Volgens de Open Vld'er is er daarbij grootschalige schade aangericht. "Er is brand gesticht, muren zijn gekapt, ramen ingegooid, deuren en sloten geforceerd. Hele cellen zijn met de grond gelijk gemaakt. Een aantal blokken is niet meer leefbaar, ook in de komende maanden niet."

"Ik heb dit nog nooit gezien", vervolgt hij. "Men heeft ook brand gesticht terwijl er nog mensen in de cellen zaten. Dat is een ernstig vergrijp waardoor er mogelijk een onderzoek komt. Er zijn gelukkig slechts twee lichtgewonden gevallen, door rookinademing."

De politie, zowel lokale, federale als speciale interventie-eenheden, dreven de opstandelingen uiteindelijk in een hoek van de wandelzone om hen een voor een terug te brengen. Zo'n honderd gedetineerden, zowel heethoofden als gevangenen wiens cel onbruikbaar was geworden, zijn in de afgelopen nacht naar andere gevangenissen overgebracht. Rond 5.45 uur was alles opnieuw rustig.

De opstand zou niets te maken hebben met de stakingen van cipiers, die in Waalse en Brusselse gevangenen plaatsvinden. Wel zouden de gedetineerden meer inspraak en gehoor willen vinden bij de directie. Wilrycx, die al langer vraagt meer investeringen, is alleszins bezorgd door het aanzienlijke voorval. Over de concrete motieven voor de onrust heeft hij naar eigen zeggen niets gehoord. Wel wijst hij op de leeftijd van de strafinrichting. "De gevangenis is eigenlijk afgeleefd. Ze dateert van de negentiende eeuw. Er zijn al langer dringend investeringen nodig en nu zeker. Ik hoop dat deze nu snel komen."

Volgens hem speelt het mogelijk dat gedetineerden horen dat de rechter elders uitspraken doet over de levenskwaliteit van gevangenissen.

Bron: De Morgen, 08/05/2016, 09u45u (door redactie - bron: Belga)
http://www.demorgen.be/binnenland/o...maakt-b9761f46/

Eigen mening:
Deze vernielingen zijn echt ongehoord. Iemand die een misdaad heeft begaan, weet dat hij zijn straf moet uitzitten. Naar mijn mening worden de gevangenen in België zeer behoorlijk behandeld en hebben ze nog een vrij luxueus leven, met TV, mogelijkheid dat bijscholing, ... Dit in tegenstelling tot sommige andere landen waar men zelfs moet vrezen voor zijn leven. Deze opstandelingen, die cellen hebben afgebroken, brand gesticht, enz. mogen hard worden aangepakt. Mogelijks komt er een onderzoek naar de brandstichters zegt men. Ik vind dat er sowieso een onderzoek moet komen. Normaal gezien heeft men toch camerabeelden en kan men iedereen perfect identificeren. Dus zo moeilijk kan het niet zijn. Deze personen moeten extra bestraft worden en men moet ze laten voelen dat dergelijk gedrag niet aanvaard wordt. Anders is het dek van de dam en zullen de gevangenen in andere gevangenissen dit gedrag overnemen als ze weten dat ze hiermee hun gelijk kunnen halen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2016, 13:14
Ben.D*Busser Ben.D*Busser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 90
Opstand in de gevangenis van Merksplas.

Ik ben het volledig eens met Robin. Volgens mij worden de gevangenen te los gelaten, daar waar ze in principe vast horen te zitten. Zulke zaken zouden niet mogelijk mogen zijn. Het mag niet gebeuren, maar toch doet het zich voor. Het is ongehoord. Langs de ene kant heb je de gevangenen zelf die er, zoals Robin al aanhaalde, toch een luxueus leven leiden. Ze hebben niet te klagen, zeker niet na wat ze gedaan hebben want je zit niet zomaar in de gevangenis. Aan de andere kant heb je cipiers en bestuursleden die de macht binnen de gevangenis horen te handhaven. En als er een tekort aan cipiers is, dan moet dit worden opgelost. De gevangenen moeten in toom gehouden worden en ze moeten weten en onthouden waarom ze in de gevangenis belandt zijn. De bedoeling is om ze er te laten boeten voor eender welke slechte daad ze gedaan hebben, en als je een iets verkeerd doet, moet je weten dat zulke gevolgen je te wachten staan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th May 2016, 13:59
Layla G*etschalckx Layla G*etschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 67
In het artikel worden geen motieven aangehaald waarom de gedetineerde in opstand kwamen. Ik denk dat het aannemelijk is dat zij in opstand komen voor een verbetering van het dagelijkse leven in de gevangenis. Ik ben voorstander van de mogelijkheid tot bijscholing binnen de gevangenis. Dit bevordert het re-integratie proces in de maatschappij. Een verworven recht kunnen we ze niet meer ontnemen. Zo krijgen zij bijvoorbeeld Tv op de kamer. Ik denk dat zowel wij als zij niet mogen vergeten dat zij wel degelijk een straf uitzitten. Zij verblijven in de gevangenis omdat zij iets mis gedaan hebben. We moeten wel degelijk naar hen luisteren, maar deze opstanden mogen niet goedgekeurd worden. Deze opstanden zouden een aanleiding kunnen zijn tot andere opstanden in andere gevangenissen in België. Ik vind dat zij dan ook zelf moeten opdraaien voor de schade die ze hebben aangericht in de gevangenis.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.