actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2008, 02:08
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Klimaatfilm Balthazar bestookt politici

Klimaatfilm Balthazar bestookt politici


BRUSSEL - Televisiemaker Nic Balthazar lanceert vandaag zijn Big Ask-clip over het klimaat.



De internationale milieuorganisatie Friends of the Earth blikte deze zomer onder leiding van Nic Balthazar op het strand van Oostende de videoclip SOS Klimaat in. Daarmee wil ze de politici ervan overtuigen om structurele maatregelen te nemen tegen de klimaatopwarming. In de clip vertelt een meisje over haar strijd om haar familie te waarschuwen voor het stijgende zeeniveau. Op het einde vormen duizenden mensen op het strand de woorden 'act now'. Vandaag gaat de clip, met muziek van Hooverphonic, in première.

'We lanceren een virale internetcampagne', zegt Balthazar. 'Vanaf middernacht kan iedereen het filmpje gratis dowloaden en verspreiden naar zijn vrienden. Bedoeling is zo een kettingmail op gang te brengen die zich als een virus verspreidt en uiteindelijk bij onze nationale volksvertegenwoordigers belandt.'

De Big Ask-campagne moet de politici overtuigen een bindende klimaatwet te aanvaarden die ons land verplicht om de uitstoot van broeikasgassen elk jaar met drie procent te doen dalen. De campagne inspireert zich op de actie in Groot-Brittannië. Duizenden mensen stuurden daar naar hun politici een postkaart met dezelfde boodschap, met succes. De strenge klimaatwet kwam er, tegen alle lobbygroepen in.

Behalve op het internet zal de videoclip ook op verschillende televisiezenders en in de bioscoopzalen worden vertoond. De clip zal ook een internationaal leven leiden. Hij is al vertaald in het Engels, Frans, en binnenkort in het Duits en creools. Vandaag lanceert Balthazar de clip met een toespraak in de Kamer. 'Het wordt tijd dat we stoppen met al dat provinciaal geneuzel.' (yd)

www.standaard.be/video


Blog DS, 27-11-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd August 2009, 20:01
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
the big ask again

Nic Balthazar organiseert een groot evenement tegen de opwarming van de aarde de 29ste. Het is te doen op het strand van Oostende en men probeert 10 000 mensen te halen. Dat is best veel en moeilijk omdat iedereen daarvoor naar zee moet reizen. Balthazar wil met de clip die de 29ste gemaakt gaat worden de wereldleiders op de klimaatcrisis wijzen. Het klinkt misschien wat vreemd om hiermee de wereld te helpen maar ik vind het al belangrijk dat iemand zich wil inzetten. En als dit concept lukt (ook al is het via een feestje) krijgt hij toch een groot aantal mensen in beweging (letterlijk en figuurlijk) voor het milieu.
Nu moet het toch wel lukken dat Q-music, die reclame heeft gemaakt voor dit festijn, die dag zelf ook een feestje geeft. Een grote Q-party op de dag van het 'goede-doel-dansen'. Daarom, het kan stom klinken, vroeg ik mij af of er nog mensen Q-music willen vragen om hun feestdatum te overwegen. Oké ik weet het is groot (en misschien wat overdreven) maar stilzitten en zwijgen heeft ook geen zin.
Ik weet het klinkt een beetje gek maar de aarde is niet niets om voor te strijden hé.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th August 2009, 02:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Smile We gaan het nog eens vragen en dit keer luider

We gaan het nog eens vragen en dit keer luider


BRUSSEL - Het wordt groter, straffer, succesvoller, dan de eerste keer. Niet in 2D maar in 3D. Ook in India en China moeten ze het horen en daar gaat U2 mee voor zorgen. The Big Ask Again, de ecologieclip van Nic Balthazar, die zaterdag wordt opgenomen, moet wereldwijd de politici aansporen eindelijk werk te maken van het klimaat.



'Ik weet het, het klinkt megalomaan. Maar van de eerste versie hebben we geleerd dat we vanuit het kleine België een boodschap naar de hele wereld kunnen sturen', zegt tv-maker en regisseur Nic Balthazar. Hij is de laatste voorbereidingen aan het treffen voor de opnames van zijn ecologieclip The Big Ask Again, een vervolg op zijn eerste klimaatfilmpje The Big Ask.

Aanleiding is de komende klimaattop in Kopenhagen. De wereldleiders moeten het daar eens worden over een nieuw klimaatverdrag als opvolger van het Kyoto-akkoord. Daarom verwacht hij zaterdag in Oostende 10.000 mensen voor een groots dansspektakel in Bollywoodstijl.


Wat heeft de eerste Big Ask opgeleverd?

'De resultaten waren buiten alle verwachtingen. Naar schatting 2 miljoen Vlamingen hebben het gezien. Onze ambitie om er ook een internationale campagne van te maken leek iets tussen 'gek' en 'pretentieus'. Maar tot mijn grote verbazing is het filmpje ook echt de wereld rondgegaan. Het is in veertien talen vertaald. Ik krijg nog altijd mails van Nieuw-Zeeland tot Buenos Aires en van Estland tot Portugal. In België was aan het filmpje een petitie verbonden om het door te sturen naar politici. Dat had zo'n succes dat zij er gek van werden omdat hun blackberry niet meer stil stond. We hebben uiteindelijk de petitie moeten stop zetten. Ik heb echt ervaren dat dit een nieuwe manier van campagne voeren is. Twitter, Facebook, Youtube,... het internet is de straat van vandaag. Als je een betoging wil organiseren moet je niet meer met een groep mensen van Brussel Noord naar Brussel Zuid stappen met haastig geschilderde bordjes.'


Maar is de evaluatie even positief als je kijkt naar wat politici ook echt gedaan hebben?

'We hebben nog altijd geen klimaatwet. In Engeland is die er dankzij de Engelse Big Ask wel gekomen. Daarom maken we ook de Big Ask Again. We gaan het nog eens vragen en dit keer nog luider. De slogan van de eerste versie was: Don't talk, do. De “talk, hoort iedereen wel, maar de “do, laat op zich wachten. Vandaar dat we onze inspanningen moeten verdubbelen.'


Maar brengt het wel iets op?

'Het zijn betogingen die de Vietnamoorlog hebben doen stoppen en de Berlijnse Muur hebben doen vallen. De klimaatclip moet één grote dansbetoging worden.'

'We kunnen ons geen pessimisme veroorloven. Ofwel doen we niets en kijken we rustig toe terwijl het rampscenario zich voltrekt. Ofwel gaan we er tegenaan, ondanks het feit dat elke actie minder zal opbrengen dan gehoopt.'

'De boodschapper zijn van slecht nieuws is niet altijd aangenaam. Ik word op fora aangevallen omdat ik voor het reisprogramma Vlaanderen Vakantieland vaak het vliegtuig neem, ook al maken we ook items over toerisme in eigen land en fietsvakanties. Ik heb zonnepanelen op mijn dak en probeer in eigen land zo veel mogelijk de fiets en de trein te nemen, maar ze hebben natuurlijk een punt. Ofwel zeg ik: ik heb ook boter op mijn hoofd en dus doe ik niets. Ofwel zeg ik: het klopt, maar ik wil mee aan de kar trekken om iets aan die vervuilende technologie te doen. Solar Impuls is een vliegtuig dat op zonne-energie vliegt. Binnen een jaar kunnen die op de markt zijn. Dat is maar één voorbeeld. Propere technologie ligt al jaren klaar. Het wordt tijd dat politici daar massaal in investeren.'


Wat wordt het verschil tussen The Big Ask deel 1 en deel 2?

'Het wordt groter, straffer en hopelijk succesvoller. Nieuw is dat de voltallige Klimaatcoalitie mee aan de kar trekt. Uniek is ook dat VTM en VRT zich er samen achter zetten zonder één vraag over logovermelding of iets dergelijks. Ze hebben gewoon ja gezegd. En in één moeite verenigen we nu ook Vlaanderen en Wallonië want ook de weerman en weervrouw van RTL en RTBF hebben een spotje gemaakt. Bij de dansers zullen ook veel Franstaligen zijn. Het wordt ook professioneler. We hebben een systeem waardoor de clip vrij makkelijk vertaald wordt in veertig, vijftig talen. We willen ook China en India bereiken. Dankzij U2, die gratis de rechten van zijn song Magnificent afstaat, wordt dat een stuk makkelijker.'

'Net zoals bij de eerste clip werken cameramensen, geluidsmannen, productiehuizen gratis, maar het gaat nu om immens meer volk. Vanuit alle hoeken komen mensen met de vraag of ze nog iets kunnen doen. Een klein leger is al wekenlang aan de voorbereiding bezig. Want het filmpje wordt niet enkel in 2D, maar ook in 3D gemaakt.'


Hoe hebt u U2 zo ver gekregen?

'Het was enerzijds makkelijk. We hadden de clip van vorig jaar en we konden perfect tonen wat we met de muziek van plan waren. Daarnaast was Bono's collega Thom Yorke het boegbeeld van The Big Ask in Engeland. Hij heeft dus snel ja gezegd. Anderzijds was het immens moeilijk om tot bij hem te geraken. Na twee maanden is het gelukt, dankzij Greenpeace International.'

Zaterdag 29 augustus, om 14 uur, op het klein strand van Oostende.


Blog DS, 28-08-2009 (Inge Gijs)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.