actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2009, 16:00
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
Thumbs up Senegal wil woestijn stoppen met grote groene muur

Senegal wil woestijn stoppen met grote groene muur

Op enkele groene spruiten na is er nog niet veel te zien van de groene muur die de verwoestijning van Afrika moet tegenhouden. Maar de Senegalese milieuminister Djibo Ka gelooft nog steeds dat het project, dat in 2005 gelanceerd werd, kans op slagen heeft. Het wordt voor Senegal zelfs een belangrijk gespreksonderwerp op de klimaattop in Kopenhagen.

Woestijn
Een barrière met bomen moet de uitbreiding van de woestijn in de Sahel afstoppen. Volgens de VN zouden in de regio jaarlijks twee miljoen hectare bos vernield worden. De klimaatverandering zal het probleem alleen maar erger maken en tot enorme volksverhuizingen leiden. En dat uitgerekend in landen die al heel arm en onstabiel zijn.

7.000 kilometer
Elf landen zouden samenwerken om de groene muur op te richten. Als dat lukt, moet de muur ongeveer 7.000 kilometer lang en 15 kilometer breed zijn. Maar niet iedereen gelooft in het project. Volgens ecoloog Haider El Ali is de groene muur niet meer dan een "show om mensen te lokken die bereid zijn geld te geven". Dat pessimisme is best begrijpelijk want de voorbije twee jaar is nog maar tien kilometer muur geplant.

Senegal wil daarom zijn huiswerk maken voor de VN-klimaattop in Kopenhagen. De 'Grote Groene Muur' zal zeker op de agende geplaatst worden door president Abdoulaye Wade. (gb)

Bron: Het laatste nieuws, 16 november 2009

Eigen mening: Als het project lukt zoals voorop gesteld werd, dan is het wel een mooi initiatief. Er moet sowieso iets gedaan worden en laat de mens daar op deze manier bij helpen.
Het enige probleem is misschien waarom dit alles zo traag gaat. Dit weegt op de geloofwaardigheid van het project, als het echt het plan is zo'n gebied te beplanten mogen ze wat voortmaken. Het project is sinds 2005 bezig en toch is er nog maar 10km geplant. Wanneer al deze elf landen meewerken aan het project zou het toch moeten lukken.
Het is ten slotte voor de burgers dat men dit doet. Want wanneer hun leefgebied een volledige woestijn wordt ziet het er slecht uit voor de bewoners. Zoals de schrijver en de minister in het artikel aanhaald, is de toekomst voor deze mensen al zo slecht.
Ik moedig zulke projecten alleen maar aan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2009, 16:43
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
afstopping van de woestijn?!

Ik geloof eigenlijk niet in dit project.

De eerste vraag die al direct bij me opkwam: Hoe gaan de bomen/struiken, die het dichtst bij de woestijn liggen, dit overleven? Gaan zij wel voldoende water en voedingsstoffen in de bodem vinden?

Ook het feit dat er nog maar 10 km aangeplant is in 4 jaar, maakt heel het project onstabiel. De geloofwaardigheid neemt hiermee serieus af, vind ik persoonlijk.

De landen die aan dit project deelnemen, zullen ook niet allemaal even rijk zijn. Dit is dan ook mijn volgende bedenkpunt. De rijkere landen zullen hun plan hier wel in trekken om toch hun grens te voorzien van een 15km dikke bebossing. Maar hoe gaan de armere landen dit realiseren?

En de derde bedenking die in me opkwam gaat over het feit dat een boom helemaal niet snel groeit. Als alle regeringen volgroeide bomen gaan kopen, zullen ze dit zeker voelen in hun portemonnee. Een volgroeide boom is absoluut niet goedkoop. Ze kunnen het bos wel aanplanten, maar dan zal het 15km dikke bos er voor de eerste 10 jaar nog niet staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.