actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2017, 08:56
Elle.S*ruyf Elle.S*ruyf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Grobbendonk
Posts: 37
Hoeveel schade richt Puigdemont aan in België?

Hoeveel schade richt Puigdemont aan in België?

De ontslagen Catalaanse minister-president Carles Puigdemont is in het grootste geheim naar Brussel gevlucht. De regering-Michel zit er enorm verveeld mee.

Puigdemont zal vandaag mogelijk een verklaring afleggen over zijn vlucht, zegt zijn Belgische advocaat Paul Bekaert. Volgens onbevestigde bronnen reed hij gisteren eerst met de auto naar de Franse havenstad Marseille, om van daar per trein door te reizen naar Brussel. In Spanje hangt de Catalaanse leider een gevangenisstraf tot dertig jaar boven het hoofd wegens rebellie.

Zijn advocaat benadrukt wel dat de maximumstraf zelden wordt uitgesproken. Puigdemont is dan ook niet uit schrik weggelopen uit Barcelona, zei hij vanmorgen op Radio 1. "Hij wil eerder afstand nemen, en waar kan hij dat beter doen dan in de hoofdstad van Europa? Ik denk dat dat een mooi signaal is."

Dat Puigdemont zich in Brussel bevindt, is overigens volstrekt legaal, nog volgens Bekaert. "Er is vrij verkeer van personen in Europa. Hij heeft het volle recht hier te zijn."

Hoe dan ook zorgt de komst van Puigdemont voor verwarring en spanning binnen de federale regering. Vanuit Spanje werd gisterennamiddag het gerucht verspreid dat de Catalaanse leider op uitnodiging van N-VA kwam. Dat werd pas na enkele uren ontkend. Hoe dan ook verbood premier Charles Michel (MR) zijn ministers meteen, per sms, om contact op te nemen met Puigdemont. Dit weekend kwam het al tot een diplomatieke rel met Spanje nadat staatssecretaris voor Asiel Theo Francken (N-VA) verklaard had dat Puigdemont politiek asiel kon aanvragen in België.

Intern verdeelde coalitie

Michel wil geen nieuwe confrontatie. Dat zou ons land Europees aangerekend worden. De regel daar is: bemoei je niet met interne politiek van andere lidstaten. "Het beeld ontstaat dat België partij trekt voor Catalonië", reageert politicoloog Carl Devos (UGent). "Dat is enorm vervelend voor de regering, want eigenlijk klopt dat helemaal niet. Vraag is of Michel dit nog gekeerd krijgt."

De coalitie is intern verdeeld over de Catalaanse zaak. De komst van Puigdemont dreigt de spanning nog op te drijven. Vicepremier Jan Jambon (N-VA) zei begin deze maand nog dat zijn hart bij Catalonië ligt. Voor de Vlaams-nationalisten is het zelfbeschikkingsrecht een heilig principe – terwijl de MR van premier Michel een onafhankelijk Catalonië alleen wil erkennen met de instemming van Spanje, en die zit er niet aan te komen. CD&V ziet Puigdemont evenmin graag arriveren. De christendemocraten werken Europees samen met de partij van Spaans premier Rajoy.

Meer dan waarschijnlijk zal Puigdemont politiek asiel aanvragen in België. Waarom hij voor ons land kiest, blijft vooralsnog onduidelijk. Mogelijk zette de uitspraak van Francken de deur op een kier. De rol van Brussel als hoofdstad van Europa zal ook meespelen, en sowieso was Michel het enige Europese staatshoofd dat het politiegeweld tijdens het Catalaanse referendum veroordeelde.

'Puur toeval'

Hoewel de regering verdeeld is, stuurt niemand aan op een crisis. Binnen N-VA doet men er alles aan om de boel te sussen. "De uitspraak van Francken dit weekend en de komst van Puigdemont zijn niet gelinkt", klinkt het op een kabinet. "Dat is puur toeval." N-VA heeft naar eigen zeggen geen contact met Puigdemont. "De partij moet op zoek naar een moeilijk evenwicht tussen haar liefde voor Catalonië en die voor centrumrechts”, analyseert Devos. "Francken heeft zich geprofileerd, voor de hele wereld, maar dat zorgt ook voor irritaties."

De regering heeft misschien één geluk: de kans dat Puigdemont hier als politiek vluchteling wordt erkend, lijkt klein. "In regel wordt een asielvraag van een andere Europese lidstaat niet in overweging genomen", verklaart Dirk Van den Bulck, hoofd van het Commissariaat-Generaal voor Vluchtelingen en Staatlozen (CGVS), dat de aanvragen behandelt. "Maar er zijn uitzonderingen."
Datum: 30/10/207
Bron: De Morgen via https://www.demorgen.be/binnenland/...elgie-b184b5aa/

Ik vind dat de aanwezigheid van Puigdemont de positie van België in de Europese Unie mogelijk in diskrediet brengt omdat België het enige land is in de Europese Unie asiel kan geven aan andere leden van de Europese Unie. Of de asielaanvraag aanvaard word is nog niet zeker. Ik denk dat deze situatie verdeeldheid kan en zal brengen in België en in Europa. Ik vind dat ons land 1 stem moet hebben omdat we enkel zo de situatie kunnen oplossen.
Ik ben wel van mening dat we voorzichtig moeten zijn met de aanwezigheid van de ontslagen Catalaanse minister-president Carles Puigdemont omdat sommige landen het vertrouwen in ons land zouden kunnen verliezen.

Laatst aangepast door Elle.S*ruyf : 31st October 2017 om 09:04.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st October 2017, 10:31
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Ik sluit me aan bij de mening van Elle. Waarom is Puigdemont hier? Mij lijkt het antwoord logisch: omdat Vlaanderen op enig vlak een vergelijkbaar scenario is met Catalonië, namelijk de rijkste regio van het land die graag meer autonomie wil. Het heeft er volgens mij dan ook niets mee te maken dat Puigdemont naar "de hoofdstad van Europa" wilde komen om asiel aan te vragen. Daarnaast ben ik verheugd dat de premier meteen zijn ministers verbood om contact op te nemen met Puigdemont. De partij die ik dit verbod nog zie negeren is weliswaar, N-VA. Sommige leden deinzen er niet voor terug om de komst van Puigdemont te gebruiken in hun eigen voordeel, namelijk de eenheid binnen België verder verbreken. Indien het zou uitkomen dat een minister toch contact opneemt met Puigdemont, dient deze in mijn ogen gesanctioneerd te worden. Laten we hopen dat er geen verdeeldheid wordt gezaaid binnen België en Europa door de komst van de Catalaanse ex-minister-president en dat er vlug klaarheid optreedt over wat hij hier komt zoeken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st October 2017, 12:00
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Ik ben mij wel bewust van het feit dat de komst van Puigdemont verdeeldheid kan zaaien in ons land. Langs de andere kant ben ik het absoluut niet eens van de dictatoriale maatregelen die Spanje neemt tegen Puigdemont en zijn regering. Ik ben het niet altijd eens met de manier waarop de Catalaanse premier heeft gehandeld en ik ben van mening dat hij (en zijn regering) veel zaken op een andere manier hadden moeten aanpakken. Ik ben er wel van overtuigd dat hij steeds in het belang van de democratie heeft gehandeld. Ik ben van mening dat Spanje anti-democratische maatregelen én wetten heeft gebruikt om de positie van Puigdemont te ondermijnen. Ik duid hierbij op het gebruik van veel grondwettelijke aspecten die dateren uit de periode Franco en zelfs daarvoor. Ik verwijs naar de aanklacht 'Rebellie' en naar het activeren van artikel 155. Rajoy focust zich enkel op de grondwet, die hem volledig indekt. De onafhankelijkheid gaat wel iets verder dan louter de grondwet, want in het geval van Spanje is deze (naar mijn mening) zo ontworpen dat een regio die onafhankelijk wil worden, bijzonder weinig valabele opties heeft. Ik verwijs hierbij naar een opiniestuk uit De Morgen, waarbij ik mij grotendeels aansluit. https://www.demorgen.be/opinie/wat-...itiek-b5b556c0/

Dat is de basis van mijn argumentatie: Spanje is naar mijn mening flagrant in de fout gegaan. Er is echter geen enkele regering in de hele Europese Unie die Spanje daar op durft te wijzen, want veel landen zijn enorm bang voor een sneeuwbaleffect: veel landen binnen de EU kampen ook met regio's met dezelfde onafhankelijkheidsdrang als Catalonië. Ik schrijf dit af als pure lafheid en de houding die Europa aanneemt, gaat in tegen veel waarden die ze "zogezegd" hoog in haar vaandel draagt. 1 waarde steekt er bovenuit: democratie. De wil van het volk, is door Spanje met voeten getreden. De boycot van het referendum, het politiegeweld, de verklaringen van zowel de Spaanse koning als van Rajoy.. Zij dienen niet de wil van het volk, maar lijken zich louter toe te spitsen op de (zwaar verouderde) wet, in de hoop zo Catalonië bij Spanje te houden. Nog een belangrijke waarde die met de voeten wordt getreden is dialoog: Spanje weigert elke vorm van dialoog met Catalonië, hoewel Puigdemont hier wekenlang toe heeft opgeroepen. Er is blijkbaar maar 1 waarde die momenteel belangrijk is en dat is het respecteren van de grondwet.

Voor mij is het belangrijk dat Puigdemont asiel aanvraagt en ook krijgt in België. Niet omdat ik wil dat er verdeeldheid wordt gezaaid, maar wel omdat het omgekeerde (geen asiel) een totaal verkeerd signaal zou geven. In een Europa waar de Europese bevoegdheden en inmenging steeds groter worden, kijkt bij deze onafhankelijkheidskwestie HEEL Europa opeens de andere richting uit. Niemand ziet het politiegeweld in Barcelona, dat georkestreerd werd door Rajoy. Niemand durft openlijk kritiek te uiten op het weigeren van dialoog met de rijkste Spaanse regio. Het wordt tijd dat iemand de weg van democratie en mensenrechten kiest. Ik hoop dat België niet buigt voor de druk die Spanje zal uitoefenen.

Ik volg dan ook de onderstaande redenering, dat een minister die contact heeft met Puigdemont gesanctioneerd moet worden, helemaal niet. Dit is opnieuw een signaal dat wij blindelings akkoord gaan met de houding van Spanje en Puigdemont zien als een misdadiger.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.