actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2017, 15:42
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Al 300 dreigmails voor schooltje dat Moederdag "afschafte"

De school Singelijn in Sint-Lambrechts-Woluwe, die vorige week in opspraak kwam omdat ze Moederdag wilde "afschaffen", heeft al driehonderd dreigmails ontvangen. Dat meldt VTM Nieuws. Daarom was er vanochtend een politiepatrouille aanwezig aan de schoolpoort.

"Ik heb verschillende doodsbedreigingen ontvangen", reageert Singelijn-directeur Dominique Paquot aan VTM Nieuws. "En intimidaties uit Waalse en Vlaamse kant. Ik was bang voor mezelf en mijn familie. Mijn dochter was doodsbang na al die kritiek. Ik wil allesbehalve een polemiek."


Diversiteit

De directeur van de Franstalige school had vorige week aangekondigd dat er niet meer geknutseld zou worden naar aanleiding van Moederdag. Hij wilde zo respect hebben voor diversiteit. Sommige kinderen hebben bijvoorbeeld geen mama, maar wel twee papa's.

Sommigen dachten dat de directeur vooral culturele diversiteit beoogde. Dat schoot bij sommigen in het verkeerde keelgat, en er kwamen heftige reacties, ook uit de politiek. Onderwijsminister Hilde Crevits uitte haar ongenoegen op Twitter: "Moeders & vaders. Laat ze ons koesteren, meer dan ooit. En ja, ook hun dag." Ook staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir trok met een scherpe tweet van leer: "Hebben we integratie dan echt helemaal opgegeven? Dit is geen uiting van respect. Wel van lafheid."

Verkeerde interpretatie

Directeur Dominique Paquot stelde zijn communicatie bij en benadrukte dat hij het over diverse gezinssituaties had. Daarop wiste Demir haar tweet. "Niet omdat ik van mening veranderd ben. Wel omdat de schooldirecteur zijn eerste communicatie bijstuurde", aldus Demir op Facebook. "In zijn reactie op het VRT-journaal beweerde de schoolverantwoordelijke dat het gebruik van het woord ‘culturen’ verkeerd geïnterpreteerd werd . Het sloeg op andere gezinssamenstellingen: kinderen met twee papa’s of mama’s, alleenstaande ouders, plusmama’s…. Niet op ‘andere culturen’."

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/a...hafte-bd8af239/

Eigen mening:
Dit artikel stelt mij op 2 manieren erg teleur:

Enerzijds hebben we nogmaals de negatieve impact van sociale media, dat leidt tot kuddegedrag en in dit geval doodsbedreigingen. Zonder de inhoud van de discussie goed te kennen trekken vele internethelden ten strijde tegen het onrecht. Conflicten escaleren ook steeds sneller door het massale delen van artikels en verhalen, waarvan de meesten zich beperken tot het lezen van de titel. Media spelen daar een bepalende rol in, want vaak wordt het vuurtje op sociale media door onder andere Het Laatste Nieuws of Het Nieuwsblad nog meer aangestookt. Ik stel me serieuze vragen bij het escaleren van zulke discussies en de gevolgen die berichten hebben. Voor kranten zijn straffe titels goed voor extra reclame, voor het gezin van de directeur leidt dit tot een maandenlange nachtmerrie. Er wordt te weinig stilgestaan bij de gevolgen van hun populistische berichtgeving.

Daarnaast ben ik het niet eens met de argumentatie én de beslissing van de schooldirecteur. In tijden waarin integratie centraal staat en we trachten om verschillende culturen met elkaar te verzoenen, is het nodig dat er tradities worden aangepast of gecombineerd. Moederdag hoort voor mij niet tot de te-schrappen tradities. Het is voor mij belangrijk dat men rond moederdag (net als vaderdag trouwens) werkt vanuit de school. Ik begrijp dat dit lastig is in de huidige maatschappij, waarbij we veel nieuw-samengestelde gezinnen met plus-mama's en -papa's zien ontstaan, of kinderen waarbij 2 mannen of 2 vrouwen een koppel zijn. Werken rond moederdag schrappen is echter verkeerd en is een actie uit gemakzucht. Hier moeten leerkrachten rekening mee houden in hun beginsituatie en de cadeautjes en/of opdrachten die gemaakt worden hieraan aanpassen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.