actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2016, 12:57
Alina.D*ms Alina.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 79
Verkleint misselijkheid de kans op een miskraam?

Verkleint misselijkheid de kans op een miskraam?

Het is een vervelende zwangerschapskwaal, misselijkheid en overgeven. Maar die kwaal is een goed teken, stelde een nieuwe studie vorige week: vrouwen die misselijk zijn, hebben een veel kleinere kans op een miskraam. Klopt dit wel?

Het nieuws komt uit een Amerikaans onderzoek onder bijna 800 vrouwen, gepubliceerd in JAMA Internal Medicine. De vrouwen hielden bij hoe ze zich voelden. Wie misselijk was, had ruim 50 procent minder kans op een miskraam, wie daarbij ook overgaf zelfs 80 procent. Misselijkheid duidt er inderdaad op dat de zwangerschap meestal nog in orde is, zegt hoogleraar verloskunde Kitty Bloemenkamp (UMC Utrecht). Vrouwen worden immers misselijk van de zwangerschapshormonen. Alleen zijn de cijfers uit het onderzoek beslist niet te vertalen naar alle zwangeren, waarschuwt ze.

Het onderzoek is gedaan bij vrouwen die een of twee keer een miskraam hebben gehad. Zij hebben een grotere kans om dat opnieuw mee te maken. Dat kan de cijfers vertekenen. De leeftijd van de moeder speelt ook een rol bij de kans op een miskraam: oudere vrouwen hebben een groter risico op een kind met een chromosoomafwijking. Maar de vrouwen in dit onderzoek waren jong. Dat maakt de kans groter dat er met hen iets aan de hand is, waardoor ze herhaalde miskramen krijgen.

Bovendien: vrouwen die miskramen hebben gehad, melden mogelijk sneller dat ze zich niet zo lekker voelen, stelt Bloemenkamp. Dat kan een tweede verstorende factor zijn.

Moeten zwangeren die niet misselijk zijn zich zorgen maken? Nee, zegt Bloemenkamp. Sommige vrouwen zijn genetisch gevoeliger voor het effect van zwangerschapshormonen, zegt ze, anderen hebben om diezelfde reden nergens last van. "Ik ken veel vrouwen met een prima zwangerschap die nooit misselijk zijn geweest."

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/wetenschap/v...kraam-b4f0d9b6/, 1/10/2016

Eigen mening:
Ik vind dit een interessante vraag en een interessant onderwerp. Misschien is dit omdat ik zelf een vrouw ben. Ik zou in ieder geval graag weten of dit correct is. Na het lezen van dit artikel heb ik wel mijn vragen bij de betrouwbaarheid van het onderzoek. Een Amerikaans onderzoek heeft 'bijna' 800 vrouwen ondervraagd. 800 is niet weinig, maar ook niet extreem betrouwbaar en wat is bijna 800?

Verder zijn er ook nog veel variabelen. Oudere vrouwen hebben bijvoorbeeld meer kans op een miskraam, maar van welke leeftijd hoor je bij de groep 'oudere vrouwen'? Dit onderzoek gaat dus over jongere vrouwen, maar hierbij stel ik mij dezelfde vraag, wat bedoelen ze dan met jongere vrouwen? Elke vrouw zal een zwangerschap anders beleven en elk lichaam reageert anders op zwangerschapshormonen. Dus mijn conclusie is dat als je niet misselijk bent tijdens je zwangerschap, je zeker niet meer kans hebt op een miskraam.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.