actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2013, 13:04
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
'110.000 zelfstandigen leven onder armoedegrens'

'110.000 zelfstandigen leven onder armoedegrens'

In 2012 moesten 109.907 voltijdse zelfstandigen met een inkomen van 833 euro per maand rondkomen. Dat zijn er 3 procent meer dan het jaar voordien. Dat blijkt uit een analyse van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen.

Die 833 ligt een stuk onder de armoedegrens voor België. De grens ligt op 1000 euro voor een alleenstaande en 2100 euro voor een gezin met twee kinderen. De NSZ gebruikte gegevens van het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen van de Zelfstandigen (RSVZ).

Volgens het NSZ vormen die 109.907 16% van het totaal aantal ondernemers in hoofdberoep. Het syndicaat vraagt om maatregelen: een betere faillissementsverzekering, meer aandacht voor faillissementspreventie, een stopzettingsvergoeding als zaak het niet overleeft.

“Schrijnende armoede wordt nooit vereenzelvigd met het ondernemerschap, maar het komt dus wel vaak voor', zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. 'De aanhoudende crisis heeft het armoedeprobleem bij een pak zelfstandigen alleen maar erger gemaakt.'

Bron: DS, 17 oktober 2013

Mening: Als je vandaag als zelfstandige van start wilt gaan moet je voorzien zijn van een flinke dosis lef. Een eigen zaak is een droom die werkelijkheid wordt maar uiteraard heeft elke droom vaak een keerzijde.

Zo geldt dat ook voor de zelfstandigen onder ons. Mijn moeder is enkele jaren geleden ook aan de slag gegaan als zelfstandige, kapster om specifiek te zijn. Hoewel een kapper vaak als 'luxe' wordt aanschouwd heeft mijn moeder dagelijks een volle agenda aan klanten. Hiermee verdient zij zeker voldoende om samen met mijn stiefvader ons gezin met twee kinderen te onderhouden.

Hier spreek ik slechts over één gezin, ik kan me goed voorstellen dat heel wat zelfstandigen een serieuze klap te verduren krijgen door de crisis. Hierdoor daalt hun inkomen, stevenen ze vaak af op een faillissement en zijn ze vervolgens hun investeringen in hun zaak zo goed als kwijt. Het is dus zeker geen verrassing dat er zoveel zelfstandigen zijn die onder de armoedegrens leven. De maatregelen die het syndicaat wilt nemen zullen als een geschenk uit de hemel komen voor vele zelfstandigen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.