actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2013, 16:17
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Thumbs down Stakende Griekse leraren vliegen cel in

De Griekse regering heeft alle leerkrachten gesommeerd niet te staken. Mochten zij daar vrijdag toch toe overgaan, wachten hun een gevangenisstraf en ontslag op staande voet.

De regering heeft een decreet van premier Antonis Samaras naar alle leraren gestuurd waarin de staking wordt verboden, zo deelde de regeringswoordvoerder op de radio mee. De regering beroept zich op een wet die stakingen verbiedt die het openbare leven in gevaar brengen.

De vakbond van de leraren heeft de leden opgeroepen vrijdag uit protest tegen het tekort aan personeel, de verlaging van hun salarissen en de komende ontslagen het werk neer te leggen. Als de staking doorgaat, kunnen de scholen geen eindexamen organiseren

Bron: www.demorgen.be

Mening:

Het stakingsrecht is één van de rechten van de mens. Het moet enkel wel overeenkomen met de wetten binnen een land. Hier hebben de Grieken dus even pech. De regering stelt even een decreet op waardoor de leraren in Griekenland, die onderbetaald worden en onderbemand zijn, niet mogen gaan staken of ze vliegen zonder pardon de cel in. Dat vind ik absoluut ongepast. Dit is een puur voorbeeld van machtsmisbruik van een aantal 'hoge pieten' die zetelen in de Griekse regering. Dreigen met celstraffen voor mensen die opkomen voor hun rechten? Dat ruikt naar een schending van mensenrechten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2013, 21:52
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik denk dat die 'hoge pieten' wel het recht hebben om de staking te verbieden. Ik zeg niet dat leerkrachten niet mogen staken maar als ze de eindexamens verhinderen kunnen er leerlingen niet afstuderen. Dit zorgt ervoor dat er minder mensen op de arbeidsmarkt komen, en ook al is er weinig werk, ik geloof dat dit de economie kan schaden. Wanneer deze eindexamens afgenomen zijn, vind ik wel dat de leerkrachten terug het recht moeten krijgen om te mogen staken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2013, 09:02
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Ik vind het ook niet kunnen dat leraren zomaar in de cel zouden vliegen omdat ze staken. Toch vind ik ook dat de leraren zelf ook in de fout zijn omdat ze op dit moment staken. Het is immers één van de doelen van een leerkracht om er voor te zorgen dat de leerlingen kunnen afstuderen en deel kunnen nemen aan de maatschappij. Wanneer je dan verhindert dat leerlingen kunnen afstuderen gaat dat doel verloren. Ergens vind ik het dan wel terecht dat de regering hier tegen optreedt, ook al is het hun recht om te mogen staken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th May 2013, 18:42
katelijne.uytterhoeven katelijne.uytterhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 64
Het is te begrijpen van de leerkrachten dat ze gaan staken, toch haalt het amper iets uit. Ik denk dat ze beter op een andere manier duidelijk zouden maken aan de regering wat ze willen veranderen. Hun staking heeft ook veel effect op andere mensen hun leven en ik zou het dan ook vrij egoïstisch vinden als ze hiermee door zouden gaan. De straffen die eraan vast hangen gaan natuurlijk ook wel erg ver. Een celstraf of een ontslag op staande voet is overdreven naar mijn mening. Hopelijk doet de regering er iets aan zonder dat er 'slachtoffers' hoeven te vallen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th May 2013, 11:24
Jonas.Grauwels Jonas.Grauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herselt
Posts: 56
Natuurlijk is er zoiets als het stakingsrecht en lijkt het voor ons schandalig om leerkrachten dit te verbieden en zelfs even in de cel te gooien, maar we moeten rekening houden met de context. Griekenland zit in zware problemen en om de goede werking van het land te verzekeren moeten soms harde maatregelen getroffen worden. Als bepaalde groepen beginnen te staken kan dit een kettingreactie in gang zetten waar de economie hinder van ondervind en dit kunnen de Grieken nu absoluut wel missen.
Dus enerzijds is het wel een harde beslissing van de Griekse regering en zou zoiets nooit mogen gebeuren maar ze kunnen niet anders dan de lonen van ambtenaren te verlagen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th May 2013, 14:34
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Ik ben het eens met alle voorgaande reacties. Stakingsrecht is inderdaad een recht dat elke mens zou moeten hebben. Als er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen en als die kunnen worden opgelost d.m.v. een staking, vind ik die staking gerechtvaardigd. Toch vind ik zoals ook Jolien en Laure aanhalen dat de leerlingen de kans moeten krijgen om hun eindexamen op een deftige manier te kunnen afleggen. Het is inderdaad bepalend voor hun toekomst, niet iets waar je ligt mag overgaan dus. Maar ook Jonas heeft een punt: we moeten rekening houden met de context. Het is inderdaad zo dat als Griekenland stakingen toelaat, dit gevolgen zou kunnen hebben op de economie. En die is nu niet bepaald rooskleurig in Griekenland. Toch vind ik de maatregelen van de overheid veel te drastisch. In plaats van de leerkrachten op te sluiten zou men ze beter een boete kunnen opleggen per dag die ze staken. Dit zou de staking misschien kunnen stopzetten EN het is goed voor de economie. 2 vliegen in 1 klap dus!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th May 2013, 01:00
Charlotte Le Dreff Charlotte Le Dreff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 59
Stakende Griekse leraren vliegen cel in

Op het eerste zicht vind ik dit heel fel overdreven allemaal. Langs de andere kant, Griekenland is een land in problemen. Vandaar dat ze misschien zo streng optreden, om hun land nog iets of wat in de hand te houden. Toch blijft het een overdreven reactie. Elke dag op het nieuws hoor je wel dat arbeiders van een bepaalde firma staken, de buschauffeurs van De Lijn staken ook regelmatig. Van leraren hoor je zoiets zelden en als het dan gebeurd vliegen ze de cel in, raar. Zoals Laure al heeft aangehaald is het inderdaad zo dat leerkrachten zich in de eerste plaats moeten bekommeren om de leerlingen. De examens staan voor de deur en de leraren gaan staken. Van een goede timing gesproken...
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th May 2013, 08:07
A*ton Goossens A*ton Goossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2013
Locatie: LIER
Posts: 55
Citaat:
Orgineel gepost door katelijne.uytterhoeven
Het is te begrijpen van de leerkrachten dat ze gaan staken, toch haalt het amper iets uit. Ik denk dat ze beter op een andere manier duidelijk zouden maken aan de regering wat ze willen veranderen. Hun staking heeft ook veel effect op andere mensen hun leven en ik zou het dan ook vrij egoïstisch vinden als ze hiermee door zouden gaan. De straffen die eraan vast hangen gaan natuurlijk ook wel erg ver. Een celstraf of een ontslag op staande voet is overdreven naar mijn mening. Hopelijk doet de regering er iets aan zonder dat er 'slachtoffers' hoeven te vallen.


Ik ben het hier volledig eens met Katelijne, net zoals de problematiek op de luchthaven van de afgelopen dagen worden de reizigers en in dit geval de leerlingen de slachtoffers. Staken is nooit een goede oplossing, een goede dialoog zou hier beter gepast zijn.
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 16th May 2013, 15:34
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Mensen hebben toch het recht om te staken? Ongeacht hun beroep. Natuurlijk is in het geval van het onderwijs wel de leerling de dupe, als leerkrachten gaan staken. Al vermoed ik dat de leerlingen zelf dit niet zo erg vinden. Maar door de leerkrachten in een cel te steken gaan ze die leerlingen alleen maar meer onderwijs afnemen en daar schieten ze niets mee op, ze kunnen dus beter proberen om met de leerkrachten te onderhandelen.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 17th May 2013, 20:33
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Uit onze geschiedenis blijkt dat de invoering van het stakingsrecht zeker een goede zaak was. Ook bij deze kwestie vind ik het normaal dat mensen hun ongenoegen willen tonen d.m.v. een staking. Eerlijk gezegd vind ik wel dat mensen tegenwoordig nog al snel gaan staken, en het is ook vaak dezelfde groep (ook leerkrachten). In tijden van economische crisis lijkt het mij net de bedoeling een tandje bij te steken, i.p.v. te protesteren. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik de maatregel om een gevangenisstraf op te leggen niet afkeur, maar men mag het stakingsrecht niet misbruiken. Anders gaat het aan zijn doel voorbij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.