actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2017, 22:12
Brent.T*eys Brent.T*eys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Westerlo
Posts: 35
Nee-sticker houdt reclamedrukwerk niet tegen, dan maar een Ja-sticker

Nee-sticker houdt reclamedrukwerk niet tegen, dan maar een Ja-sticker?

Met een rode Nee-sticker geef je te kennen dat je geen reclamedrukwerk in de bus wilt. ‘Daar maak je beter een groene Ja-sticker van’, zegt de Vlaamse ombudsman.

Een inwoner van Aalst had een Nee- sticker hangen, maar kreeg toch een folder van een nieuwe charcuteriezaak in de bus, gevolgd door wervend papier voor een halloweentocht, een garage, een school, twee restaurants, de opkoop van oud ijzer en antiek, een feestcomité en een traiteurdienst.

Het stadsbestuur laat de inwoner weten dat hij door de politie een proces-verbaal moet laten opmaken, waarna er een GAS-boete kan worden opgelegd. Dat vindt de betrokkene te omslachtig. De Vlaamse ombudsdienst geeft hem gelijk. Dat moet klantvriendelijker kunnen. In Gent volstaat een mailtje naar de milieudienst.

Volgens ombudsman Bart Weekers valt dat moeilijk te rijmen met het groeiende milieubewustzijn, hij vindt dat het beter andersom gaat. ‘Laat mensen een groene sticker hangen als ze geen bezwaar hebben tegen dat drukwerk’, zegt Weekers. ‘Wie er geen hangt, geeft te kennen dat hij er geen wil.’

De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (Ovam) is geen voorstander van het idee. Het aantal brievenbussen dat vandaag met een sticker pronkt, schommelt rond de tien procent. Dat houdt volgens de Ovam in dat negen op de tien Vlamingen geen bezwaar hebben tegen ongeadresseerd drukwerk.

Bron: De Standaard, 27/11/2017
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171127_03210922

Mening: Inspanningen zoals dit zijn echt nodig om onze afvalberg te verkleinen. Ik begrijp het argument van Ovam wel niet echt helemaal. Ik ben er namelijk redelijk hard van overtuigd dat wanneer er bevraging zou gedaan worden bij de mensen of ze deze papieren reclame echt in hun brievenbus wensen, denk ik dat het cijfer veel hoger zal liggen dan 10%. Zo'n plakkertje op je brievenbus kan dus wel echt niet als deftig argument gebruikt worden in deze discussie. Als je daarnaast dan ook leest welke folders er allemaal belanden in de brievenbus van deze man, kan je je wel echt voorstellen hoe gigantisch de papierafvalberg van Gent wel niet kan zijn. De maatschappij waarin we nu leven heeft volgens mij ook gewoon geen nood maar aan deze vorm van adverteren. Al promoties of campagnes worden namelijk al talrijk gedeeld op verschillende media online. Oké, er zijn nog mensen die niet zo bekend zijn met deze sociale media, maar voor deze mensen is er niet de kans om zo'n 'Ja-sticker' op de brievenbus te hangen. Dit is gewoon echt een idee dat in mijn ogen er gewoon moet door kunnen komen. De bedrijven zoals drukkerijen die aan deze folders een flinke duit verdienen, moet hierbij wel echt durven inzien welke gigantische gevolgen dit voor het milieu kan hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.