actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th April 2015, 21:00
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
S.O.S. burn-out: de 3 belangrijkste symptomen

Het burn-outsyndroom is aan een heuse opmars bezig en de stijgende werkdruk maakt het er niet beter op. Toch zijn er ook manieren om je degelijk te wapenen tegen dat vervelende gevoel van opgebrand zijn. Om een dreigende burn-out tijdig de baas te kunnen, is het handig om de 3 voornaamste signalen tijdig te herkennen.

Inefficiëntie
Een van de drie voornaamste symptomen van een burn-out is inefficiëntie. Wanneer je baan niet goed bij je past, je collega's je tegenwerken of je de tools gewoonweg niet hebt om je werk naar behoren uit te voeren, kan dat leiden tot veel frustratie. Falende communicatie is hier vaak de boosdoener. Probeer zo vlot en eerlijk mogelijk aan te brengen wat er beter kan, jij bent immers ook een belangrijke schakel in het bedrijf.

Cynisme
Wanneer werknemers niet het gevoel hebben dat hun werk zinvol is of wanneer de chef nooit eens een blijk van waardering geeft, kan je cynisch worden. Probeer daarom een goede relatie te onderhouden met je leidinggevende en collega's. Vraag hen desnoods zelf om feedback, of stel voor om 's middags samen te gaan lunchen. Zo bevorder je de werksfeer en er zal altijd wel iemand zijn die geïnteresseerd is.

Uitputting
Vaak is uitputting het laatste symptoom. Wanneer je keer op keer botst met collega's of het werk moeizaam verloopt omdat je de puf niet meer hebt, kan dat tot chronische vermoeidheid leiden. Vermijd oververmoeidheid door gezond te eten, stelselmatig te ontspannen, om het half uur eens de benen te strekken en op tijd te gaan slapen.

Bron: EOS (10 april 2015). S.O.S. burn-out: de 3 belangrijkste symptomen. Gevonden op 10 april 2015 op het internet: https://eoswetenschap.eu/artikel/so...jkste-symptomen

Mening: Ik heb dit artikel gekozen omdat ik me steeds meer bewust word van het aantal mensen met een burn-out en de levensingrijpende gevolgen van een burn-out. Als je een burn-out vroegtijdig kan detecteren en hierop reageren, denk ik dat je de schrijnende gevolgen kan beperken. Je kan dit zowel in de gaten houden bij je collega's als ook bij je leerlingen. Er plakt namelijk geen bepaalde leeftijd op wanneer je een burn-out kan krijgen.
Wel denk ik dat als je één van deze symptonen terugziet, je niet meteen moet besluiten dat het over een burn-out gaat en maatregelen nemen. Er zijn vele andere mogelijke verklaringen voor deze symptomen. Ik denk dat het vooral aangeraden is dat als je een vermoeden hebt van een mogelijke burn-out, je met de persoon gaat praten. Enkel op deze manier kan je hem of haar helpen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2015, 21:34
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Burn-out

Net zoals K*tleen al aangaf denk ik dat we niet meteen moeten panikeren als we één van de drie genoemde symptomen herkennen. Het is niet omdat je zo nu en dan een slechte dag hebt dat je lijdt aan een burn-out. Als je toch ongerust bent kan je altijd eens langsgaan bij een arts. Hij/zij kan uitsluiten of bevestigen dat het gaat om een burn-out.
Het is wel zo dat steeds meer meer mensen hier last van hebben, zelfs kinderen. De prestatiedruk ligt zo hoog dat iedereen constant gestresseerd rondloopt en laat stress nu net DE oorzaak bij uitstek zijn voor een burn-out. Ouders staan hier meestal niet bij stil. Ze begrijpen niet hoe hun kinderen het schoolgebeuren ervaren. Ze staan er niet bij stil dat naar school gaan een stresserende bezigheid kan zijn, zeker als de kinderen het moeilijk hebben op school en/of gepest worden. Het stopt niet aan de schoolpoort, ook de sportclub, jeugdbeweging ... kunnen de nodige hoeveelheid stress met zich meebrengen. Wil dit dan zeggen dat kinderen geen sociale activiteiten meer mogen doen? Neen. Kinderen moeten sociaal bezig zijn, buiten spelen, hobby's hebben, sporten en naar school gaan. Je moet er als ouders alleen op toezien dat het allemaal niet teveel wordt voor het kind.
Volwassenen krijgen dan weer stress door het werk, jaloerse collega's, een teveel aan werk, echtscheiding, problemen met de kinderen, gezondheidsproblemen ... . Het is meestal een combinatie van verschillende oorzaken die ervoor zorgen dat je compleet onverwacht een burn-out krijgt. Het is ook op deze momenten dat mensen hun echte vrienden leren kennen, want enkel diegenen die echt om je geven zullen er op deze momenten voor je zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.