actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th April 2011, 11:50
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Prijs pakje frieten in tien jaar verdubbeld

Prijs pakje frieten in tien jaar verdubbeld

De prijs van een pakje frieten is in de afgelopen tien jaar verdubbeld. Dat meldt het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) vrijdag in een persbericht.
Tegenover 1976 ging de prijs met meer dan 300 pct de hoogte in, zo berekende het OIVO. "In het afgelopen jaar zijn de frituurtarieven sterker gestegen, ten gevolge van de late aardappeloogst en de daarmee gepaarde kleine omvang van de geoogste aardappelen", zo luidt het.

De prijs van frieten stijgt constant, zelfs als de aardappelprijs daalt, zo stelt OIVO vast. "Hier speelt het mosseleffect, als de prijs van de mosselen in Zeeland stijgt, dan stijgt ook de prijs in het restaurant. Als de mosselprijs in Zeeland daalt, dan daalt de prijs in het restaurant niet. De restauranthouder behoudt dan zijn verworven winst. Bij een volgende prijsstijging zal hij zijn prijs dan niet zo snel moeten verhogen."

Tussen 2011 en 2012 mogen we ons verwachten aan een stijging met 10 ŕ 20 pct van de prijs van verse en diepvriesfrieten, zo voorspelt het OIVO. Dat is een gevolg van de stijging van de aardappelprijs voor de jaren 2010 en 2011.

Het OIVO constateert dat het aandeel aardappelen dat bestemd is voor gebruik in de verwerkende industrie in de voorbije jaren is gestegen. "De vraag naar aardappelen voor afgeleide producten, zoals chips en frieten, is groter dan het aanbod, waardoor er meer aardappelen ingevoerd moeten worden."

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20110415_132
Eigen mening: Aangezien het artikel gaat over een pakje friet, zou je het in de eerste plaats misschien bij Boecht zetten. Maar als we dan gaan kijken, dat op nog maar 10 jaar tijd, de prijs van een simpel pakje friet verdubbeld is, dan noem ik dat geen boecht meer. Op 10 jaar tijd een prijs verdubbelen is toch wel heel veel. Stel je voor dat dat zo verder gaat, dan betalen we binnen 10 jaar weer dubbel zo veel. Eigenlijk is het niet echt eerlijk, dat als de aardappelprijs stijgt, een pakje friet ook stijgt, maar als de aardappelprijs daalt, dan verandert er niets met een pakje friet. Dat kan toch eigenlijk niet?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2011, 12:06
alaerts.diewert alaerts.diewert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tessenderlo
Posts: 60
Ik vind dit zeer triestig. Ik stem zeker in met wat mijn collega zegt, de maatschappij is gewoon aan het profiteren van de mensen en dit moet stoppen.
Dit gaat nu maar over een pakje frieten maar ik ben er zeker van dat dit niet alles is dat in 10 jaar tijd van prijs verdubbeld is. Moeten we hier niets aan doen? We kunnen dat toch niet zomaar aan ons voorbij laten gaan?
Het zal wel zijn dat de gewone mens het moeilijk krijgt, alles wordt maar duurder en duurder..
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th April 2011, 12:40
verschueren.sien verschueren.sien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vorselaar
Posts: 60
Ik denk dat je dit ook vanuit een ander standpunt kunt gaan bekijken.
De mensen die gewoon gaan werken in een fabriek krijgen hun loon of wedde en dat stijgt mee met de index. De mensen die zelfstandig zijn kunnen dat niet, zij moeten wel iets doen om meer te verdienen.
Zolang dat de prijzen van frieten niet te hoog wordt kan ik er met leven. Ik heb respect voor deze mensen want zij staan dikwijls nog te werken wanneer wij al aan het uitgaan zijn of nog in ons bed aan het uitslapen zijn. Ze moeten ook altijd boven de hete ketels staan. En werken op zondag!

Maar natuurlijk snap ik jullie reactie ook! Alles wordt maar duurder. Onze lonen stijgen wel mee maar niet zo hard als de rest in de maatschappij. Hier mag voor mijn part ook dringend iets aangedaan worden!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th April 2011, 13:40
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Losstaand van een pakje frieten, is leven is de laatste jaren nu eenmaal duurder geworden en dat merk je zeker als je vergelijkt met vroeger.
Als ik bijvoorbeeld een avondje bioscoop plan, ben ik tegenwoordig al gemakkelijk €15 kwijt. Mijn grootouders beginnen dan uiteraard over 'in onze tijd' te praten. Aan zo'n simpel voorbeeld merken we dat het de natuurlijke gang van zaken is, dat alle prijzen ook de hoogte ingaan.

Uiteraard moet je ook wel eens nadenken over de grote verschillen met vroeger. Om het verhaal van de bioscoop door te trekken; jaren geleden bestonden er nog geen 3D-films, HD-films, waren er veel meer storingen op het beeld en de klank...

Wellicht is er ook in de friet-industrie sprake van vooruitgang in zekere zin. Betere plantagetechnieken, (ecologische?) bemesting, betere oogsttechnieken. In de frituur zelf; meer geavanceerde frietketels, milieuverantwoorde verpakkingen,... Dit zijn maar enkele voorbeelden die er allemaal voor zorgen dat prijzen omhoog gaan. Alles duid op vooruitgang, en dit kost nu eenmaal geld, als je het mij vraagt.


Als je de dag van vandaag buitenkomt, geef je nu eenmaal gemakkelijk je geld uit. Het is dat, en desnoods een bijbaantje nemen, of jezelf bij wijze van spreken opsluiten. Dan is voor mij de keuze snel gemaakt
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.