actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2014, 09:11
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
En daar is de allereerste Belgische stemfie al

En daar is de allereerste Belgische stemfie al

De eerste Belgische stemfie is opgedoken: de Oost-Vlaamse 'MsBillyX' woont in Noorwegen en stemt voor de verkiezingen van 25 mei vanuit het buitenland per brief. Gisteren postte ze op Twitter een selfie vanuit haar eigen 'kieshokje', weliswaar voordat ze haar kiesbrief invulde - een belangrijke nuance.

De 'stemfies', selfies vanuit het kieshokje, waren tijdens de de Nederlandse gemeenteraadsverkiezingen bij onze noorderburen een echte rage. Het maken van een stemfie is in Nederland ook niet verboden, zo besliste een rechtbank in Den Haag zelfs officieel. Ook vanuit de overheid kwam de boodschap dat het maken van een stemfie was toegestaan.

In ons land ligt de situatie echter moeilijker. In principe is het maken van een stemfie absoluut verboden. En dat is nodig ook, legt Peter Grouwels van de FOD Binnenlandse Zaken uit. "De grondwet zegt dat de stemming geheim is. Dat is nodig om elke vorm van beïnvloeding van of door anderen uit te sluiten." Of een stemfie dan ook verboden is wanneer zoals in dit geval de kiesbrief nog niet is ingevuld, kon men niet zeggen. Binnenlandse Zaken onderzoekt de kwestie op dit moment.

"Niet langer in stemhokje dan nodig"
Maar zelfs al zouden stemfies zonder ingevulde stembrief in principe toegelaten worden, dan nog blijft en masse de duimpjes omhoog steken in het kieshokje verboden. Want naast het stemgeheim speelt ook de puur praktische organisatie van de verkiezingen een rol. Volgens het kieswetboek mogen kiezers namelijk niet langer in het stemhokje blijven dan nodig om hun stem uit te brengen.

"Als alle acht miljoen kiezers foto's beginnen nemen, wordt het een soep en worden de wachtrijen alleen maar langer" zegt Grouwels. "Het is dan ook aan de voorzitter van het kiesbureau - die op dat moment politiebevoegdheid heeft - om in te grijpen bij overlast en de kiezer aan te manen op te houden met het nemen van foto's." Op de overtreding van dat overlastartikel staan boetes van 300 tot 3.000 euro.

Specifieke geval
Een boete waar MsBillyX op het eerste zicht niet voor hoeft te vrezen. Zij bevondt zich namelijk niet in een kieshokje op het moment van de stemming en kon er dus ook niet "langer blijven dan nodig". Justitie lijkt bovendien weinig prioriteit te zullen geven aan dit wel heel specifieke geval.

Bron: De Morgen
Datum: 15/05/2014

Eigen mening:
Ik vind dat heel het gedoe rond 'selfies' een beetje uit de hand is aan het lopen. Een selfie trekken kan leuk zijn maar tegenwoordig hoor je niets anders meer. Ik denk dat het ook fout is van Nederland om een 'stemfie' toe te laten. Een stemming dient toch discreet, vertrouwelijk te zijn. Je bent natuurlijk niet verplicht om een foto te nemen maar doordat anderen dit doen ben je al snel verplicht om mee te doen. Verder kunnen er denk ik ook conflicten ontstaan met andere landen. Waarom mag dit in Nederland wel en in België bijvoorbeeld niet? Ook vind ik het niet correct dat de persoon die in Noorwegen woont oon stemfie getrokken heeft. Het was toch al bekend dat dit in België niet mag? Verder denk ik ook dat er best besloten wordt dat zelfs foto's van een leeg papier niet genomen mogen worden. Dit inderdaad ook om lange wachtrijen te voorkomen.

Laatst aangepast door J*rine.Storms : 15th May 2014 om 09:12. Reden: Artikel er vergeten in te plaatsen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2014, 19:02
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Ik ga akkoord met Jorine. De hype over de selfie is uit de hand aan het lopen. Het is inderdaad leuk om zo'n foto's bij bepaalde gelegenheden te trekken maar men moet grenzen leggen. Tegenwoordig gaan ze van alles foto's maken! Wat is er nu zo speciaal aan een stemhokje? En als iedereen het doet, wat is er dan nog origineel aan? Het stemhokje moet ook enkel dienen om te stemmen en niet om een fotoshoot te doen. Het is een serieuze zaak en ik ben blij dat ze het in België verbieden! Het zou inderdaad veel tijdverlies zijn en ik denk dat iedereen wel andere dingen te doen heeft op een zondagnamiddag dan foto's te trekken in het stemhokje.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.