actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2015, 08:54
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
VS-ambassadrice vraagt investeringen in defensie

VS-ambassadrice vraagt investeringen in defensie

Vandaag om 05:00 door bbr, wwi
Mail
Print
VS-ambassadrice vraagt investeringen in defensie
Foto: belga
Vorige afbeelding 1 van 2 Volgende afbeelding

In een opmerkelijk opinieartikel vraagt de Amerikaanse ambassadrice Denise Bauer aan België om opnieuw te investeren in defensie.

‘We kunnen het ons niet permitteren te besparen op onze collectieve verdediging.’ In haar opiniestuk in De Standaard toont de Amerikaanse ambassadrice Denise Bauer zich kritisch over de aanhoudende bezuinigingen. ‘België heeft een sterke reputatie als betrouwbare Navo-bondgenoot. (...) Maar na twee decennia van besparingen op defensie is België nu een van de Navo- leden die het laagste percentage van hun bnp aan defensie besteden.’

De kritiek van de topdiplomate volgt nauwelijks enkele dagen na een gelijkaardige boodschap van Navo-secretaris-generaal Jens Stoltenberg. Die vertelde aan Terzake dat ‘België de besparingen op defensie dringend moet stopzetten’. Hij verwees naar de afspraken die vorige jaar werden gemaakt tijdens de Navo-top in Wales. Toen spraken de lidstaten af om parallel met de economische groei ook de defensie-uitgaven te laten stijgen.

Net zoals Stoltenberg wijst Bauer op de diverse spanningen in de wereld. Ze koppelt de gruweldaden van IS aan de huidige vluchtelingencrisis in de Europese Unie. Ook de ‘opkomst van gewelddadig extremisme in onze landen’ moet worden bestreden. ‘Gezien het huidige onzekere veiligheidsklimaat is het belangrijker dan ooit om blijk te geven van een gedeeld engagement voor onze toekomstige gezamenlijke defensie.’

Het is uiterst ongewoon dat een Amerikaanse ambassadeur via een vrije tribune het gastland rechtstreeks op de vingers tikt. Toch reageerde minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) vanuit Tunis begripvol. ‘Het is geen geheim dat ik de solidariteit met onze internationale partners, ook op het vlak van budget, belangrijk vind. Op dit moment werken we binnen de regering hard aan een strategisch plan, waarbij ik mijn partners in de regering oproep om deze open brief niet zomaar naast zich neer te leggen.’

bron: De Standaard, 01 oktober 2015 (brr, wwi)
België mag inderdaad wat meer besteden aan defensie zodat we beter beschermd zijn. België heeft volgens mij al wel een vrij goede defensie maar het kan altijd wel wat meer zodat er geen aanslagen of dergelijke kunnen gebeuren. Ze moeten natuurlijk ook niet te veel uitgeven zodat er voor andere dingen ook nog voldoende kapitaal is en niet alles wordt uitgegeven aan de defensie. Ik vind wel dat België hier zelf over mag kiezen en niet onder druk wordt gelegd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.