actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th August 2015, 18:42
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Iraakse parlement stemt in met hervormingen die einde moeten maken aan corruptie

Iraakse parlement stemt in met hervormingen die einde moeten maken aan corruptie


Zondagavond kwamen heel wat mensen in Irak op straat om hun steun te betuigen aan de hervormingsplannen van premier Haider al-Abadi. ©AP
Het Iraakse parlement heeft vandaag unaniem ingestemd met hervormingen die een eind moeten maken aan corruptie en onnodige overheidsuitgaven. Ook worden overheidsposities geschrapt, waaronder die van de derde vicepresident en derde vicepremier. Het regeringsbeleid van premier Haider al-Abadi werd zonder debat aangenomen.


Premier Haider al-Abadi tijdens de voorstelling van de maatregelen zondag. In het land werd al weken geprotesteerd tegen de corruptie en de schabouwelijke openbare dienstverlening. ©AFP
Irak wordt geregeerd door zoveel leiders vanwege de verschillende etnische groepen in het land. Er zijn daarom één soennitische en twee sjiitische vicepresidenten en één soennitische, één sjiitische en één Koerdische vicepremier. De dubbele functieposities worden veel bekritiseerd, omdat het corruptie in de hand zou werken en ongekwalificeerde kandidaten zou opleveren, schrijft de BBC.

Naast het opheffen van dubbele functies wil de regering ook bepaalde overheidsposities opvullen met mensen die onafhankelijk zijn in de politiek en krijgen ambtenaren geen bonussen meer. Daarbij krijgt premier Abadi meer macht. Hij mag nu gouverneurs en hoofden van provinciale en lokale raden ontslaan. De belangrijkste geestelijk leider van Irak, groot-ayatollah Ali al-Sistani, heeft de hervormingen goedgekeurd.

De plannen moeten de nationale eenheid in Irak vergroten. De laatste tijd is er veel kritiek op de regering. Enkele redenen zijn corruptie en de onbetrouwbare elektriciteitsvoorziening in het land. Irakezen hebben door de slechte voorzieningen soms maar een paar uur per dag stroom. Duizenden mensen gingen de straten van de hoofdstad Bagdad en andere steden op om de druk om te hervormen op te voeren.

Bron: De Morgen (11/08/2015)
http://www.demorgen.be/buitenland/i...uptie-a2419044/

Mijn mening: Volgens mij is het ook veel beter als er één leider is per land, dit leidt niet direct naar autoriteit, maar wel naar een betere bestuurbaarheid. Ik wist zelf niet dat Irak zoveel leiders had. Ik begrijp dat dit kan helpen door de verschillende culturen binnen een land, maar hiervoor vind ik dat niet nodig. Dit gaat perfect met één leider. In België leven er tegenwoordig ook zoveel mensen met een verschillende cultuur en toch leven wij met één koning. De VSA kent ook vele verschillende culturen, zij leven ook met één president. Ik denk ook dat dit het land veel minder corrupt zou kunnen maken, maar corruptie ligt niet enkel in de handen van de leiders.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.