actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2015, 09:02
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Obama woest en triest: "Schietpartijen zijn routine geworden"

Obama woest en triest: "Schietpartijen zijn routine geworden"

De Amerikaanse president Barack Obama heeft na de schietpartij aan een universiteit in de staat Oregon opnieuw gepleit voor een strengere wapenwet. "Op de een of andere manier zijn de schietpartijen hier routine geworden", aldus Obama. Bij de schietpartij van gisteravond kwamen in totaal 10 mensen om het leven, 7 anderen raakten gewond.

De Amerikaanse president is woest én triest tegelijk. Voor de zoveelste keer moest hij aan ouders en familieleden die hun kinderen en naasten verloren bij een schietpartij, zijn medeleven betuigen. Na schietpartijen in onder meer Connecticut, Colorado, Arizona, Texas, Charleston en South Carolina was gisteravond Oregon aan de beurt. "We zijn niet het enige land met geestelijk zieken of met mensen die anderen kwaad willen doen. We zijn wel het enige land waar dit soort schietpartijen om de zoveel maanden voorkomen", zei de zichtbaar gefrustreerde president.

Strengere regelgeving

"De verslaggeving rond de schietpartijen is op de een of andere manier routine geworden", ging Obama verder. "Dat is ook het geval voor de verslaggeving van de pers, voor deze persconferentie hier..." Vervolgens pleitte hij opnieuw voor een strengere regelgeving op vlak van wapenbezit. "Het is een politieke keuze om te aanvaarden dat dit om de zoveel maanden in Amerika gebeurt. En elke keer dat dit gebeurt, zal ik zeggen dat we iets moeten doen, dat we onze wetten moeten veranderen. Dat is iets wat ik niet alleen kan doen."

Voor een wetswijziging is namelijk een goedkeuring nodig van de beide kamers in het Congres. De Republikeinen, die zowel in de Senaat als in het Huis van Afgevaardigden over een meerderheid beschikken, hebben eerdere voorstellen om tot een strengere wapenwetgeving te komen, steeds afgeblokt. Of de oproep van Obama dit keer effect zal hebben, is dan ook twijfelachtig.

Schietpartij in Oregon

Bij de schietpartij aan het Umpqua University College in de noordwestelijke Amerikaanse staat Oregon zijn gisteravond tien mensen om het leven gekomen. Zeven anderen raakten gewond. De schutter kwam eveneens om het leven, maar het is nog niet duidelijk of de man zelfmoord pleegde of door de politie werd doodgeschoten. Politiechef John Hanlin weigerde gisteren om de naam van de dader te noemen. "Ik zal de dader niet noemen, ik zal hem niet de aandacht geven die hij hoogstwaarschijnlijk zocht." Andere officiële bronnen hebben intussen bevestigd dat het om Chris Harper Mercer gaat, een 26-jarige jongeman.

Over het motief van de dader is nog niets bekend. Volgens een van de slachtoffers vroeg de dader alle christenen om recht te staan. Toen ze dat deden, zou de dader het volgende hebben gezegd: "Goed, omdat jullie christenen zijn, zullen jullie God binnen één seconde te zien krijgen." Waarop hij hen doodschoot.

Bron :
De Redactie - 2-10-2015 - Floor Bruggeman
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2458367

Eigen mening :
Ik vind de mening van Barack Obama zeer terecht, ik kan me dan ook volledig vinden in wat hij zegt. Ook ik word gefrustreerd van alle schietpartijen die steeds aan bod komen in het nieuws. Opnieuw in Amerika. Onschuldige mensen worden van het leven ontnomen, gewoon omdat een man hoogstwaarschijnlijk geestelijk ziek is. Jammer is dit. Ik vind het goed dat ze een voorstel doen om een nóg strengere maatregel te zetten op het gebruik/bezit van een wapen. Ik denk ook dat dit nodig is. Wat ik van de politieman knap vind, is dat hij de dader geen aandacht wil geven waar hij hoogstwaarschijnlijk wel op gehoopt had. En toch krijgt hij deze. Het is tragisch voor de familie en nabestaanden van de slachtoffers. Het bezit van wapens moet streng aangepakt worden. Hopelijk levert het voorstel van Barack Obama iets op.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.