actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2015, 07:32
G*ddy.Peiten G*ddy.Peiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Loenhout
Posts: 80
VS loven 20 miljoen dollar uit voor inlichtingen over IS-leden

De Verenigde Staten loven een beloning van 20 miljoen dollar (bijna 18 miljoen euro) uit voor tips die naar belangrijke leden van de jihadistische terreurorganisatie IS (islamitische staat) leiden. Dat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken bekendgemaakt.


Volgens de mededeling van het State Department zal 7 miljoen dollar worden uitbetaald voor informatie over Abd al-Rahman Mustafa al-Qaduli. Hij is volgens Washington een vooraanstaande IS-leider en de voormalige rechterhand van Abu Musab al-Zarqawi, de vroegere leider van al-Qaida in Irak.

Daarnaast wordt nog vijf miljoen dollar beloofd voor tips over IS-woordvoerder Abu Mohammed al-Adnani en over Tarkhan Tayumurazovich Batirashvili, die de operaties in het noorden van Syrië leidt en ook toezicht houdt op de IS-gevangenis in al-Tabqa. In die gevangenis worden wellicht meerdere buitenlandse gijzelaars gevangen gehouden.

Inlichtingen over Tariq Bin-al-Tahar Bin al Falih al-Awni al-Harzi - die beschouwd wordt als fondsenwerver en die ook de leiding over de organisatie heeft aan de Turks-Syrische grens - zijn dan weer drie miljoen dollar waard.

Bron: www.standaard.be

Eigen mening:
Ik denk dat de uitspraak 'in love and war..' hier wel van toepassing is. Om de 'oorlog' tegen I.S. te kunnen winnen, zal anders gestreden moeten worden. Ik ben uiteraard tegen oorlog maar ik denk dat het niet realistisch is om te zeggen dat allebei de partijen gewoon de wapens moeten neerleggen.
Ik denk dat deze informatie kopen om kopstukken te vinden en gijzelaars te bevrijden geen slecht idee is. Hopelijk krijgen ze de gijzelaars nog levend uit de hel. Daarnaast zal een aanval op een kopstuk veel effectiever zijn dan de aanslagen die ze nu plegen, al zijn ze wel al een keer geslaagd in deze opzet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th May 2015, 09:18
M*axim.VanRillaer's Avatar
M*axim.VanRillaer M*axim.VanRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 81
Zelf heb ik wel wat twijfels bij wat de Verenigde Staten nu van plan is, voornamelijk bij het 'bekend maken' dat ze beloningen uitloven voor tips. Zo denk ik dat ten eerste dat er mensen zullen zijn die er veel aan gaan doen om een goede tip te kunnen geven, waaronder misschien zelfs infiltreren in de IS. Wanneer dit echter gebeurt, zetten deze natuurlijk gewoon hun leven op het spel. Op zich natuurlijk niet zo'n extreem groot probleem voor velen, aangezien deze mensen er zelf voor kiezen. Maar het probleem wordt echter groter wanneer het omgekeerde voorvalt, namelijk voormalige IS-leden die afkomen met: "Ja maar ik deed het om de staat goede tips te kunnen brengen..."

Daarnaast dacht ik ook dat de nederlaag van de Islamitische Staat nabij was (zie: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=55175). Dus waarom komt men een paar dagen later al af met beloningen voor tips. Natuurlijk zie ik wel het nut, namelijk zoals G*ddy.Peiten al zei: kopstukken vinden. Dit zal ervoor zorgen dat operaties effectiever, sneller en misschien met minder risico's uitgevoerd kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th May 2015, 21:40
D*ies Van Mechelen D*ies Van Mechelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 55
Ik ga gedeeltelijk akkoord met M*axim.VanRillaer. Het staat bekend dat de Verenigde Staten vaak beloning uitlooft voor het 'apprehenden' (vangen) van misdadigers, etc. Echter nu komen ze met beloningen af voor inlichtingen over IS-leden. Dit wil zeggen inlichtingen, niet effectief het 'apprehenden'.

Wat is het gevolg? De ene na de andere gaat bellen om te zeggen dat ze 'belangrijke' informatie hebben betreffende IS-leden. Hiermee verspilt men overheidsfuncties en niet te zeggen geld. 20 miljoen dollar!? Ik snap dat ze misschien ten einde raad zijn maar doen alsof zij een bodemloze put aan inkomsten hebben, is een beetje overdreven.

Bovendien het enige dat de IS wil is aandacht. Kijkt de wereld niet naar hen, dan volgt er weer een of andere publieke executie, etc. In plaats van openlijk een soort van 'Wanted' poster te plaatsen zouden ze dit gewoon op zichzelf moeten nemen. Het publiek inschakelen zorgt enkel voor problemen.

Het enige dat ervoor zorgde dat de IS zelfs publiekelijk bekend werd was omwille van publiciteit (de ironie). Des te meer aandacht dit krijgt, des te meer geld en steun dit ook krijgt. Voor hun is dit gewoon propaganda.

Bottom line, laat het aan een hogere functie over en laat het publiek erbuiten. Het is niet alleen een grote tijd / geldverspilling maar kan uiteindelijk zelfs gevaarlijk zijn voor eventuele betrokkenen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.