actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th February 2012, 17:20
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Drinkwater bij dubbel zoveel gezinnen afgesloten

Bij 4.497 gezinnen werd vorig jaar het drinkwater afgesloten omdat ze de rekening niet meer konden betalen. Ten opzichte van 2010 gaat het om een verdubbelling, en ten opzichte van 2009 zelfs om een verzesvoudiging.

Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Michèle Hostekint (SP.A) heeft opgevraagd bij minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V). In totaal werden 19.902 aanvragen tot afsluiting ingediend. In een kwart van de gevallen werd daar ook daadwerkelijk toe overgegaan.

Het grootste deel van de afsluitingen vond plaats in het gebied van de maatschappij Antwerpse Waterwerken, waar 2.761 huishoudens zijn afgesloten.

'Sinds de invoering van de integrale waterfactuur en de sterk gestegen gemeentelijke saneringsbijdrage is de waterprijs de voorbije jaren spectaculair gestegen', weet Hostekint. 'Volgens sommige bronnen loopt ze vandaag tot vijf keer zo hoog op.'

Hostekint dringt daarom aan op een sociaal tarief voor mensen in moeilijkheden. Net zoals op de energiemarkt zou er ook een statuut beschermde klant kunnen ontwikkeld worden.

“Na de stijging van ons energiefactuur, voedsel en prijzen van verzekeringen, stijgt ook onze waterfactuur. Meer en meer gezinnen voelen dit elke dag. We kunnen niet toleren dat mensen geen toegang hebben tot water. Het is dan ook hoog tijd voor tot structurele beleidsmaatregelen om te voorkomen dat duizenden gezinnen zonder water vallen”, besluit Hostekint.

Bron:
www.standaard.be; 05/02/12; 12.05 uur.

Eigen mening:

Tegenwoordig blijft alles constant duurder worden. Zo dus ook het factuur voor drinkwater. Het is logisch dat niet iedereen dit kan blijven betalen en ik vind het schandalig dat bij deze mensen het water volledig wordt afgesloten. Drinkbaar water is noodzakelijk om te overleven. Is het afsluiten hiervan dan eigenlijk geen schending van de rechten van de mens? Ik vind van wel. Hier moet een oplossing voor gevonden worden, al is het makkelijker gezegd dan gedaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th February 2012, 18:17
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Drinkwater bij dubbel zoveel gezinnen afgesloten

Dit is een zeer terechte opmerking van Laura! Alles wordt duurder en duurder, dat is een feit. Het is dan ook logisch dat steeds meer mensen hun facturen niet meer kunnen betalen. Maar zo geraken deze mensen volgens mij in een vicieuze cirkel. Wanneer mensen hun rekeningen niet meer kunnen betalen wordt zoals in dit voorbeeld het water afgesloten, maar zo geraken deze mensen nog dieper de "put" in. En om er terug bovenop te geraken zal steeds moeilijker worden. Drinkbaar water is een basisbehoefte voor de mens, zelfs in ontwikkelingslanden doet men er alles aan om mensen te voorzien van drinkwater, maar hier in een ontwikkeld land gaat men bij de mensen het drinkwater afsluiten. Hopelijk wordt hier een oplossing voor gevonden, want zo kan het niet verder!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th February 2012, 19:07
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Ik ben het eens met de rest. De facturen worden steeds duurder en hier moet toch verandering in komen? Momenteel zijn we echt niet goed bezig. Je hoort heel de tijd dat mensen hun facturen of leningen niet meer kunnen betalen. Wordt het dan geen tijd om in te grijpen? Hiermee bedoel ik ook dat we misschien eens moeten kijken naar hoe wij leven. Misschien moeten we niet enkel concentreren op de oorzaak van al deze problemen en ook al eens zoeken naar oplossingen! Alles is duurder geworden ( dit mag wel stilletjes stoppen ). Hoe kunnen we oplossen dat mensen in de toekomst zonder water komen te zitten?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th February 2012, 20:23
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Ik ben het volledig eens met onderstaande reacties.
Drinkwater is iets wat je nodig hebt om te overleven, voor dit probleem moet dus echt een oplossing gezocht worden. Ik begrijp trouwens niet dat men de wateraansluiting zomaar mag afsluiten. Kan men er niet voor zorgen dat de mensen die hun rekeningen niet kunnen betalen wel voorzien zijn van een minimum aan drinkwater, zodat ze wel kunnen overleven?
Zoals men hieronder ook al vermeldde is alles de laatste jaren heel erg duur geworden. Ik vind dat op deze flinke prijsstijgingen toch wel een grens moet gelegd worden. Dat de prijzen fors stijgen van luxe materialen, daar heb ik geen problemen mee, maar dat de prijzen stijgen van producten die je in basisbehoeften voorzien, daar knaagt het bij mij. Iedereen moet toch kunnen overleven en zich in zijn basisbehoeften kunnen voorzien?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.