actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2015, 19:03
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Sp.a over internetprivacy: "Of onze gegevens gebruikt worden, moet onze keuze zijn"

Sp.a over internetprivacy: "Of onze gegevens gebruikt worden, moet onze keuze zijn"

Naar aanleiding van de Digitale Week vraagt de sp.a dat de regeringen in ons land meer actie ondernemen rond privacy op het internet en mediageletterdheid.

"Op dit moment zijn mensen koopwaar voor internetgiganten als Google of Facebook en bedrijven die online verkopen. Alleen al met onze naam, adres en geboortedatum verdienen ze tonnen geld, terwijl we niet eens weten wat met onze gegevens gebeurt of aan wie precies ze worden verkocht", zegt Vlaams Parlementslid Katia Segers. "Dat moet veel transparanter. Of onze gegevens gebruikt worden, moet onze keuze zijn en niet die van Facebook of andere internetbedrijven."

"De privacy-instellingen van sociale media zijn vaak zo ingewikkeld dat we enkel op 'ik ben akkoord' klikken om mee te kunnen spelen. Dat moet anders. Wij willen aanvinken welke gegevens van ons profiel we wél willen delen in plaats van welke niet", zegt sp.a-kamerlid David Geerts.

"Een strenge Europese verordening die aan onze privacy-regels tegemoet komt, is in de maak. Maar we zijn er nog niet", benadrukt sp.a-voorzitter Bruno Tobback. "We moeten ervoor zorgen dat we niet toegeven aan het lobbywerk van internetgiganten of lidstaten die dat willen afzwakken. De bevoegde Europese commissaris én Staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein moeten daarin een voortrekkersrol spelen".

Nood aan uitgekiend beleid

Volgens de sp.a heeft Vlaanderen nood aan een uitgekiend beleid om kinderen en hun ouders mediawijs te maken op sociale media. "Dat kan buiten de school om, maar ook in het onderwijs", vindt Katia Segers. "Waarom nemen we mediawijsheid niet op in de eindtermen van het lager en zelfs het kleuteronderwijs? Op school kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen."

De sp.a voert rond internetprivacy dinsdagmorgen aan verschillende stations een flyeractie en heeft een ook een filmpje online geplaatst.


Bron: http://www.demorgen.be/technologie/...-zijn-a2292890/ (geraadpleegd op 20/04/2015)

Eigen mening:
Het gebruik van computer en internet is de laatste jaren enorm toegenomen in het dagelijkse leven. Het heeft je leven vergemakkelijkt, maar je hebt er ook iets voor moeten opofferen namelijk een stuk privacy. Het is tegenwoordig mogelijk om bijna elke handeling van een persoon na te gaan. (Betaalkaarten, bewakingscamera’s, gsm, gps, …) Zelfs wanneer je uiterst voorzichtig bent in het meedelen van uw persoonlijke gegevens, is het moeilijk om te weten wie er nu precies over uw gegevens beschikt. Je hebt tegenwoordig geen controle meer over uw eigen gegevens en het gevaar op misbruik is dus enorm groot. Daarom hoop ik dat de verstrenging van de privacy-regel erdoor komt. De mensen staan hier te weinig bij stil. We moeten ze constant op de gevaren wijzen en informeren over hoe je meer controle krijgt over wie uw gegevens te zien krijgt. Het onderwijs schenkt hier de laatste tijd meer aandacht aan. Ze informeren jongeren beter over de gevaren van het internet. De mediawijsheid opnemen in de eindtermen van de lagere school vind ik een zeer goed idee. Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st April 2015, 11:03
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Reactie

Ik ga akkoord met mediawijsheid opnemen op school en zelfs in de eindtermen. Wat er juist zal gedaan worden met kleuters weet ik niet, maar vanaf de lagere school mag het vast en zeker onderwezen worden. De leerlingen in het lager onderwijs leren al met tablets of laptops werken, dus waarom zou je hen hier niet verder in onderwijzen? De kinderen kunnen sneller en sneller om met deze media. Het informeren zal vooral prioriteit zijn, want ik zie niet meteen veranderingen in het privacybeleid van bijvoorbeeld Facebook. 'Niemand' leest de privacyovereenkomsten wanneer je je aanmeldt, maar in principe ben je wel akkoord gegaan, dus wanneer je gegevens door bijvoorbeeld Facebook doorgegeven worden is dat ergens je eigen schuld, of dat is het toch volgens de wetgeving. Ik begrijp wel dat wij zelf willen kiezen wat we delen en wat niet. Dat zo ideaal zijn, maar of dat gaat lukken, daar vrees ik voor. Ik denk dat het er op neer komt dat dergelijke bedrijven zeggen dat wanneer je mee wilt doen, dat je hun overeenkomsten zal moeten accepteren, anders moet je er van weg blijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.