actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2017, 08:46
Nick.D*.Schutter Nick.D*.Schutter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulle
Posts: 70
Geens wil burgerinfiltranten inzetten in strijd tegen terreur

Geens wil burgerinfiltranten inzetten in strijd tegen terreur

Justitieminister Koen Geens (CD&V) werkt aan een wetsontwerp dat burgerinfiltranten mogelijk maakt in de strijd tegen terrorisme en georganiseerde misdaad. Dat zegt hij vandaag in Knack, nadat Brussels procureur-generaal Johan Delmulle daar vorig najaar een lans voor had gebroken.

Vandaag mogen enkel politiemensen infiltreren, burgers niet. Maar de politie geraakt niet in alle milieus binnen. "Bij pakweg de Albanese of Chinese maffia of in terroristische cellen stoot je dan op limieten, bijvoorbeeld omdat politieambtenaren een bepaald dialect niet machtig zijn of omdat derden in het gesloten milieu erg gewantrouwd worden", verduidelijkt Geens.

Burgerinfiltranten zouden "minder belangrijke misdrijven" mogen plegen, om te vermijden dat ze door de mand vallen. Nu mag dat niet, en dat is vooral in terreurdossiers een probleem omdat voorbereidende handelingen er ook al een misdrijf zijn. Denk aan chauffeur spelen voor criminelen of een flat voor hen huren.

Kleine misdrijven plegen zou wel enkel mogen na voorafgaandelijke goedkeuring van het openbaar ministerie en onder doorlopende controle van de politie en de rechtbank. Minderjarigen mogen geen burgerinfiltrant worden.

Een dergelijke regeling is in verschillende landen al nuttig gebleken in de strijd tegen de georganiseerde misdaad en terrorisme, aldus Geens. Het gebrek aan deze mogelijkheid is in ons land al vaker als een handicap ervaren, niet alleen in terreurdossiers, maar ook bij onderzoeken naar drugs en georganiseerde bendes.

Spijtoptanten

De minister werkt daarnaast ook aan een regeling voor spijtoptanten. In ruil voor bewijsmateriaal zouden zij recht krijgen op een "strafverminderende verschoningsgrond". "Dat gebeurt onder strikte voorwaarden, zoals rechterlijke controle, en is enkel mogelijk bij zeer ernstige vormen van criminaliteit zoals georganiseerde misdaad en terrorisme. Bovendien krijgt de betrokkene nooit carte blanche, en dus altijd een of andere straf", zo citeert Knack nog uit een voorbereidende nota van Geens.

Een akkoord binnen de meerderheid is er nog niet. Het wetsontwerp zou nog voor de zomer klaar zijn.

Bron: De Morgen, 3/05/2017 http://www.demorgen.be/binnenland/g...rreur-bb6dbfe6/

Eigen mening: Ik vind het een goed idee om burgerinfiltranten in te zetten. Niet alleen voor de strijd tegen terreur maar ook voor andere zaken op te lossen. Burgers kunnen in sommige gevallen helpen bij het oplossen van problemen waar de politie geen vat op heeft. Ze kunnen in veel gevallen beter omgaan met de personen in kwestie omdat deze meer vertrouwen hebben in hen dan in agenten. Het is wel noodzakelijk dat er afspraken worden gemaakt tussen de burgerinfiltranten en de politie zodat het niet uit de hand kan lopen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd May 2017, 08:59
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
Langs de ene kant vind ik het een goed idee om burgers in te zetten als infiltrant, want zoals in het artikel ook staat, zijn politieagenten niet altijd geschikt. Ik heb wel een paar bedenkingen bij het idee. Kunnen mensen zich dan zelf aanbieden als infiltrant of worden deze mensen gekozen, want ik kan me voorstellen dat niet iedereen geschikt is. Krijgen ze eerst een korte opleiding of worden ze zomaar in de casus gegooid? Ik kan me voorstellen dat als je infiltreert in bendes er zich best gevaarlijke situaties kunnen voordoen en dat het dan handig is dat je een korte cursus hebt gekregen over hoe je met die situaties moet omgaan. Het is ook goed dat er in het wetsvoorstel al staat dat minderjarigen geen infiltrant kunnen worden.
Het werken met spijtoptanten vind ik een vreemd idee. Ik vind persoonlijk dat het wat weg heeft van chanteren om aan informatie te komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.