actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2010, 12:14
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
VRT streeft naar meer diversiteit op scherm

VRT streeft naar meer diversiteit op scherm
vr 19/11/2010 - 08:38 Update: vr 19/11/2010 - 11:09

De VRT streeft naar meer diversiteit op haar televisienetten. Er moeten meer vrouwen, "gekleurde" gezichten, holebi's en ouderen aan bod komen. De openbare omroep wil Vlaanderen in beeld brengen zoals het is en daarom werken de netten momenteel actieplannen uit.

Na een steekproef die uitgevoerd werd in de herfst van 2009, is duidelijk geworden dat de VRT nog een lange weg moet afleggen op het gebied van diversiteit. Uit de telling bleek bijvoorbeeld dat er op Eén slechts 8,8 procent allochtonen te zien waren in 2009. Daarom zijn er nu streefcijfers vooropgesteld voor de toekomst.

Zo moet er een derde vrouwelijke gezichten komen in "Terzake" en "Het journaal". 12 procent "gekleurde" gezichten op Eén en 20 procent op Canvas. "We willen ons hier echt voor engageren", legt VRT-woordvoerder Björn Verdoodt uit. "Momenteel bereiden de verschillende netten actieplannen voor in functie van hun eigen stijl en eigenheid."

Verdoodt wil zich echter niet vastpinnen op data waarop die streefcijfers gehaald zullen worden. "Bepaalde doelstellingen kunnen we op korte termijn, dus de komende maanden of binnen het jaar, realiseren, maar het is ook een project op lange termijn. Het gaat immers om diversiteit in de breedste zin van het woord. We willen meer aandacht voor alle leeftijdscategorieën, voor verschillende regio's, voor holebi's, ..."

Er wordt ook benadrukt dat er geen "correcties op het huidige aanbod" zullen doorgevoerd worden. "We zullen niet alles veranderen in de komende maanden, maar bij alle toekomstige beslissingen zullen we die actieplannen wel in ons achterhoofd houden", besluit Verdoodt die ervan overtuigd is dat het een haalbare kaart is om de streefcijfers te halen. "De VRT heeft deze cijfers immers zelf bepaald."

"Heel blij dat VRT zelf actie onderneemt"

Belga Vlaams minister van Media Ingrid Lieten (SP.A) heeft op Radio 1 in "Peeters & Pichal" positief gereageerd op het nieuws dat de openbare omroep zichzelf streefcijfers oplegt. "Ik ben heel blij dat de VRT zelf actie onderneemt om meer diversiteit in haar aanbod te brengen."

"De openbare omroep moet een afspiegeling zijn van de samenleving. Met meer diversiteit maak je niet alleen betere programma's, je bereikt er ook een grotere groep mensen mee wat positief kan zijn voor de kijkcijfers", vindt de minister nog.


http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...VRT_diversiteit

Eigen mening: Dit is allereerst geen boecht, het gaat onze hele samenleving aan, die steunt op teveel vooroordelen.
Ik vind dit een goed initiatief, het is een goed idee om de mensen meer vertrouwd te maken met de verschillen in onze maatschappij. Dat zal waarschijnlijk een hoop vooroordelen wegnemen, omdat mensen gemakkelijk sympathie krijgen voor televisiefiguren, en dat dan gaan doortrekken naar de algemene werkelijkheid.
Wel vind ik het vrij grappig dat ze effectief mensen gaan zoeken die binnen een bepaald profiel passen, in plaats van gewoon de meest geschikte kandidaat voor de job op zich kiezen. Dit is vrij analoog aan bijvoorbeeld de onterechte ontslagen die in het verleden zijn gevallen omdat bekwame mensen als te oud werden beschouwd. Ze zouden gewoon de bekwaamste mensen moeten bijhouden, ongeacht hun huidskleur of leeftijd.

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 19th November 2010 om 12:58.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2010, 11:32
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
VRT streeft naar meer diversiteit op scherm

Ik vind het wel goed dat de VRT de samenstelling van de samenleving ook in beeld wil brengen op de televisie. Aangezien de VRT een openbare omroep is, zijn ze hier ergens wel toe verplicht, tegenover pakweg VT4. Toegegeven, de kijkcijfers zullen hierdoor wel kunnen stijgen, maar dit vind ik geen zeker geen reden om de diversiteit op het scherm te vergroten. Ik vind het ook wel jammer dat ze mensen met een bepaald profiel gaan zoeken, want het kan evengoed zijn dat ze positief gaan discrimineren, wat ik niet eerlijk vind. In het geval van bijvoorbeeld de Pappenheimers, waarin ze ook zoveel mogelijk gemengde duo's kiezen om deel te nemen, stoort me dit niet zo. Dit is immers een spelprogramma. Maar als het echt gaat om jobs, ben ik het met Joëlle eens dat men uit de beschikbare kandidaten naar de meest bekwame moet kijken, en niet de meest bekwame persoon die in hun plaatje past.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.