actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th February 2013, 20:06
w*nnes.braeckmans's Avatar
w*nnes.braeckmans w*nnes.braeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kessel
Posts: 59
Ook Brugge weert ‘allochtoon'

BRUGGE - Brugs schepen van Welzijn en Diversiteit Dirk De fauw (CD&V) laat woensdag weten ook mee te doen aan de ban van het woord ‘allochtoon'. Burgmeester Renaat Landuyt (SP.A) steunt de eerste schepen in zijn keuze.

Na een resem Belgische steden en gemeenten die eerder het woord ‘allochtoon' schrapten, springt nu ook Brugge op de kar. Vorige week zei de West-Vlaamse communicatiedienst nog dat ze geen nieuwe richtlijnen hadden gekregen, maar daar is nu verandering in gebracht. Volgens de schepen is ‘allochtoon' beladen en onduidelijk.

‘Een juridisch sluitende definitie van het begrip allochtoon hebben we niet in ons land', meent De fauw. 'Bovendien denkt de burger bij het woord allochtoon meestal niet aan Nederlanders , Duitsers of Fransen, ook al vormen zij in onze stad de grootste groep mensen van niet-Brugse, zelfs niet-Belgische origine. Allochtonen worden meestal vereenzelvigd met mensen met een andere huidskleur: zwart, bruin of geel. Soms wordt er zelfs naar de levensbeschouwing gewezen', schrijft De fauw.

Brugge gaat wel een stap verder dan bijvoorbeeld Gent, dat voortaan spreekt van bijvoorbeeld een Turkse Gentenaar. 'Iedereen die ingeschreven is in het bevolkingsregister te Brugge is voor mij een Bruggeling', aldus De fauw, ‘ongeacht zijn herkomst. Het is een opdracht voor iedereen die hier komt wonen om zich zo goed mogelijk te integreren.'

Burgemeester Landuyt zegt dat er al langer geen sprake meer is van de term allochtoon. ‘Ik gebruik het nooit en je zal het ook niet in ons bestuursakkoord vinden.'

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...130220_00477309

eigen mening:

Ik vind het raar dat al de grote steden het woord 'allochtoon' beginnen te mijden alsof het besmet is met de pest. Ik begrijp dat het niet aangenaam is om dat woord te horen, het is hetzelfde als mindervalide zeggen tegen een gehandicapte, holebi tegen homo- en biseksuelen, ... . Deze woorden beplakken je direct met een etiket waar je niets, of weinig, aan kunt veranderen. Maar als ze het woord allochtoon gaan vermijden, waarom woorden als holebi, mindervalide,... dan niet? Waarom enkel allochtoon? Deze woorden worden ook niet duidelijk omschreven vind ik. Vanaf wanneer ben je een mindervalide? Zijn kinderen die drukker zijn dan andere ook al mindervalide? Zijn enkel lichamelijk gehandicapten mindervaliden? ...? Moest ik een allochtoon, in Nijlen mag je het woord nog gebruiken, zijn zou ik liever hebben dat ze de woorden als 'makkak', 'neger',... aanpakken i.p.v. het woord allochtoon. Ik vraag me ook af hoe ze gaan reageren als dit woord wel nog gebruikt zal worden, wat gaan ze dan doen? Ik vraag me af wat ze nu willen bereiken met deze wering van het woord allochtoon.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.