actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th February 2013, 13:27
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
Laagste aantal dronken bestuurders in Bob-campagne ooit

Laagste aantal dronken bestuurders in Bob-campagne ooit

De Bob-campagne voor de eindejaarsperiode was een gigantisch succes. Op zes weken tijd werden bijna 300.000 personen onderworpen aan een ademtest. Daarvan testte slechts een kleine drie procent positief: het laagste percentage positieve bestuurders sinds de start van de bob-campagnes in 1995. Dat meldt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) in een persbericht.
Tussen 14 december 2012 en 28 januari 2013 werden in België 270.192 bestuurders onderworpen aan een ademtest. De test bleek voor 7.937 bestuurders (2.9 procent) positief. Opvallend daarbij is dat het aantal bestuurders dat veel te diep in het glas had gekeken, met een promille van 0.8 of meer, dubbel zo hoog was dan het aantal met een promille tussen 0.5 en 0.8.

In Brussel lag het percentage betrapte bestuurders met 5,6 procent het hoogst. In Vlaanderen was dat 2,7 procent en in Wallonië 3,3 procent. In Vlaanderen werden 181.901 bestuurders gecontroleerd, in Wallonië 68.883 en in Brussel 9.367. De provincie Antwerpen telde met voorsprong de meeste controles, daar werden 68.405 ademtesten afgenomen. Algemeen kan worden vastgesteld dat het percentage dronken bestuurders omgekeerd evenredig stijgt met het aantal uitgevoerde ademtesten.

De Bob-campagne 2012-2013 kan met deze cijfers een echt succes genoemd worden. Niet alleen werd het laagste percentage positieve bestuurders ooit geregistreerd, de politie voerde sinds de start in 1995 ook nooit eerder zo veel controles uit. De doelstelling, 250.000 alcoholcontroles, werd ook ruimschoots gehaald. In totaal werden 2.200 rijbewijzen ingetrokken. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) zegt in het persbericht dat de positieve signalen ‘ons niet mogen afleiden van het feit dat rijden onder invloed van alcohol nog steeds een groot probleem is voor de verkeersveiligheid, vooral tijdens de nachten'. Meer dan 35 procent van de bestuurders die betrokken waren in een ongeval, was onder invloed van alcohol.

Bron: www.nieuwsblad.be 7/02/2013

Mening: Ten eerste vind ik het heel positief dat er meer en meer bobcampagnes worden gevoerd. Hierdoor krijgen de mensen meer 'schrik' zodat ze sneller een bob zullen zoeken. Ten tweede is het positief dat het aantal dronken bestuurders is gedaald. Dit wil dus zeggen dat de bobcampagnes zijn werk doen. Het is wel minder dat het aantal promille bij de dronken chauffeurs zo hoog ligt. Dit is niet verantwoord en ook deze personen zouden moeten stoppen met drinken als ze moeten rijden. Men mag dus zeker niet stoppen of minderen met de bobcampagnes.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th February 2013, 16:53
I*ndy.Van.Noten I*ndy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2012
Locatie: Pulderbos
Posts: 38
Ook ik vind dit een goede zaak. Zelf heb ik al 2 jaar mijn rijbewijs en nog nooit heb ik er nog maar over nagedacht om dronken te rijden. Het is effectief zo dat je reactievermogen veel trager is als je gedronken hebt dan dat je nuchter bent. Dus als er bijvoorbeeld iemand oversteekt en jij reageert te laat waardoor deze persoon eventuele letsels heeft, in het slechtste geval zelfs dood is, waren die enkele glaasjes het dan waard? Het leven is al fragiel, waarom zou je er dan nog mee spelen?
Ook breng je zo jezelf en jouw mede-passagiers in gevaar, dit alles is mij enkele glaasjes echt niet waard.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.