actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2016, 14:48
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
Uitbaters met witte kassa worden niet gecontroleerd op zwartwerk uit verleden

Op 1 mei starten de controles op de witte kassa. Opvallend: uitbaters die er al één hebben, moeten niet vrezen dat de fiscus ze gebruikt om naar zwartwerk uit het verleden te speuren. 'Het is logisch dat iedereen met een schone lei begint', zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.
Vanaf zondag zullen horecazaken gecontroleerd worden op het gebruik van de witte kassa. Zo zullen zowel de fiscale als sociale inspectiediensten ook voor hun reguliere controles specifiek viseren wie nog niet in orde is.

Bij de controles zullen enkel gegevens gecontroleerd worden vanaf de installatie van de witte kassa. Eventueel zwartwerk uit het verleden wordt zo door de vingers gezien. 'We kijken vooruit, niet achteruit', stelt minister van Financiën, Johan Van Overtveldt (N-VA), die vanmiddag samen met staatssecretaris Bart Tommelein (Open VLD) het charter ondertekent.

'Deze regering heeft verschillende maatregelen ingevoerd om de horeca zuurstof te geven. Denk maar aan de flexi-jobs en de overuren aan bruto is netto. Met dit charter maken we nu ook duidelijke afspraken tussen de inspectiediensten en de horeca', aldus Tommelein.

Eerlijke concurrentie

Wie echter denkt dat zwartwerk na de installatie van de witte kassa nog altijd zal worden ontzien, heeft het bij het verkeerde eind, stelt Tommelein. 'We hebben respect voor wie correct werkt en een administratieve fout maakt. Maar horecazaken die zich bezondigen aan manifeste sociale fraude zullen we aanpakken. Alleen zo kan er eerlijke concurrentie zijn in de sector.'

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws vindt het 'logisch dat iedereen met een schone lei kan beginnen'. 'Ik ding er overigens op aan om bij kleine overtredingen enkel een waarschuwing te geven een geen sanctie. In het kader van de eerlijke concurrentie mag dit charter niet leiden tot een kaalslag in de horeca.'

Hoeveel horecazaken een witte kassa moeten hebben, is nog altijd niet duidelijk. Tussen de 30.000 en 40.000, wordt geschat. Nu zijn 23.000 kassa’s geregistreerd, waarvan 16.000 actief. Dat betekent dat veel uitbaters nog in overtreding zijn.

Datum: 27 april 2016
Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160427_02260468

Mijn mening: Ik vind het goed dat de overheid iets wil doen aan het zwartwerk in de horeca. Zwartwerk is niet goed voor de economie omdat er zo oneerlijke concurrentie ontstaat tussen verschillende zaken, maar ook voor de werknemer kan zwartwerk nadelig zijn. Er wordt dan namelijk niet gecontroleerd op de arbeidsomstandigheden, de arbeidsuren, het loon,... vanuit de overheid. De overheid heeft verschillende regels vastgelegd om de werknemer een stevigere positie te geven. Bij zwartwerk kan de werkgever zijn voeten hieraan vegen wat in het nadeel van de werknemer kan uitdraaien. In het artikel zeggen ze ook dat ze een verschil gaan maken tussen een administratieve fout en manifeste fraude. Het lijkt me belangrijk dat de overheid dit verschil inziet, iedereen kan al wel eens een fout maken. Er is natuurlijke wel een verschil tussen eens een fout maken en telkens wederkerende fouten. Ze hebben ook bepaald dat de ze de controle beginnen uit te voeren vanaf 1 mei en niet in het verleden gaan beboeten. Ik ben ermee akkoord dat ze alle horecazaken een nieuwe kans willen geven. Al lijkt het me wel goed om eens in het verleden te kijken of er sprake is van zwartwerk. Zodat ze deze zaken in de toekomst wel zullen controleren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.