actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th April 2016, 14:41
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Wat mag de verhuurder allemaal over je weten?

Bij de zoektocht naar een goede huurder, probeert een verhuurder zoveel mogelijk informatie over de huurder te krijgen. Hij moet daarbij wel de privacy van de huurder respecteren.

Natuurlijk heeft een verhuurder er alle belang bij om met een goede huurder in zee te gaan. Een belangrijke bekommernis van de verhuurder is dat de huurder in staat is de huur correct te betalen en dat hij zorg draagt voor het gehuurde pand.

Een verhuurder wilt dan ook zoveel mogelijk informatie inwinnen, maar u moet er rekening mee houden dat een kandidaat-huurder recht op privacy heeft en niet mag gediscrimineerd worden. Een aanbeveling van de privacycommissie geeft duidelijkheid over wat een verhuurder precies mag vragen.

Dit mag de verhuurder vragen

Bij het eerste contact mag de verhuurder de kandidaat/huurder zijn naam en voornaam vragen alsook een telefoonnummer en e-mailadres om hem te kunnen contacteren. Bij een volgend contact mag de verhuurder ook vragen naar het huidig adres van de huurder.

De verhuurder mag de kandidaat-huurder vragen welke inkomsten hij heeft en een loonfiche laten voorleggen. Andere vragen die de verhuurder mag stellen zijn of hij gehuwd of wettelijk samenwonend is, zijn leeftijd (als de verhuurder twijfelt of de huurder wel 18 jaar is), het aantal personen dat het huis gaat bewonen en of de huurder huisdieren wil houden.

Dit mag de verhuurder niet vragen

Een ganse reeks andere zaken mag de verhuurder niet vragen. De verhuurder mag bijvoorbeeld niet informeren naar de geboorteplaats, de etnische afstamming of de nationaliteit van de kandidaat/huurder.

De verhuurder mag ook niet vragen of de kandidaat/huurder eigenaar is van onroerende goederen en wat het nummer is van zijn zichtrekeningen. De verhuurder mag ook niet informeren naar de nummerplaat van de wagen van de huurder tenzij een garage wordt mee verhuurd waar er nummerplaatherkenning is.

De verhuurder mag aan de kandidaat-huurder geen uittreksel uit het strafregister vragen of informeren naar zijn gezondheidstoestand. De verhuurder mag aan de kandidaat verder geen referenties vragen.

Bron: Knack, http://moneytalk.knack.be/geld-en-b...mal-688993.html

Datum: 08/04/2016

Eigen mening: Ik vind het niet meer dan normaal dat een verhuurder een aantal dingen weet van zijn kandidaat-huurder. De verhuurder wil natuurlijk weten of deze persoon te vertrouwen is. Zal hij/zij de huur op tijd kunnen betalen en zal hij/zij zorg dragen voor het gehuurde pand. Het is dus goed om een beetje informatie te hebben over de kandidaat-huurder. Ik denk dat het ook heel belangrijk is om te weten of de huurder al eerder iets gehuurd heeft en/of hij daar problemen heeft gemaakt. Er kan hiervoor misschien een register opgemaakt worden, zodat alle verhuurders als het ware deze persoon kunnen controleren of hij/zij een goede huurder is. Dit is misschien ook wel een beetje schending van de privacy, maar ik denk dat er op deze manier heel wat problemen voorkomen kunnen worden.

In het artikel zeggen ze ook dat de verhuurder geen uittreksel uit het strafregister van de kandidaat-huurder mag vragen. Dit vind ik eerder vreemd. Ik kan zeer goed begrijpen dat dit de privacy schendt van de kandidaat-huurder, maar toch vind ik langs de ene kant dat een verhuurder het recht heeft om dit te vragen. Het is waar dat iedereen een tweede kans verdient, maar bijvoorbeeld iemand die in de gevangenis heeft gezeten wegens pedofilie en deze persoon in een appartementsblok laten wonen waar ook heel veel kinderen wonen, vind ik niet oké. Ik zou mij als verhuurder heel schuldig voelen als er iets gebeurt en achteraf te horen krijg dat dit niet de eerste keer is. Persoonlijk vind ik dat als iemand een moord heeft gepleegd of gezeten heeft voor pedofilie, dat de verhuurder dit moet weten en dit vooral om andere mensen te beschermen.

Laatst aangepast door Jill.V*rstrepen : 8th April 2016 om 14:45.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.