actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st May 2016, 23:30
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
Belgische werknemer op één na duurste van Europa

Belgische werknemer op één na duurste van Europa
Johan Lowyck30 april 2016

De Belgische werknemer is nog steeds de op één na duurste van Europa. Met een loonkost van gemiddeld 39,10 euro per uur gaat alleen Denemarken ons voor, blijkt uit de laatste cijfers van statistisch bureau Eurostat.

Een uur arbeid kost in Europa gemiddeld zo’n 25 euro per uur. Maar in dat cijfer gaan aanzienlijke verschillen schuil tussen de lidstaten. Zo kost een werknemer in Denemarken (41,30 euro per uur) zo’n tien keer meer dan één in pakweg Bulgarije (4,10 euro per uur). Maar ook Belgisch personeel behoort tot het duurste van de Europese Unie. Dat komt onder meer door de automatische loonindexering, maar ook door de bijdragen verbonden aan ons uitgebreide systeem voor sociale zekerheid.

Een uur arbeid in ons land kostte het voorbije jaar gemiddeld zo’n 39,1 euro per uur. Dat is bijna evenveel als in 2014 (+0,10 %), een gevolg van de loonbevriezing en de indexsprong die de regering-Michel doorvoerde. Daardoor, en dankzij loonstijgingen in Duitsland, wisten we de kloof met de buurlanden een beetje dicht te rijden. Maar zowel in Nederland (34,10 euro per uur), Duitsland (32,20 euro per uur) als Frankrijk (35,10 euro per uur) ligt de loonkost nog steeds beduidend lager.

En dat is een bedreiging voor de concurrentiekracht van onze bedrijven. “Als klein land, met een erg exportgedreven economie is dat verschil, zeker dat met Duitsland, een groot probleem”, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. Bij het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) hetzelfde geluid: “De loonhandicap tegenover onze drie buurlanden betekent dat bedrijven al moeten uitpakken met een uiterst innovatief of kwalitatief hoogstaand nicheproduct, én bijzonder efficiënte procutieprocessen moeten hebben, om te kunnen meespelen op de wereldmarkt.”

Inspanningen

De werkgeversorganisaties vragen de regering daarom om hun inspanningen om de werkgeversbijdragen geleidelijk aan te verminderen, nu niet te staken. “De regering nam met de indexsprong en tax shift al goede stappen vooruit. Spijtig genoeg dreigt de loonkost snel weer te zullen toenemen, als gevolg van de stijgende inflatie. En die is het gevolg van andere overheidsmaatregelen, zoals de btw-verhoging op elektriciteit. Het is met andere woorden belangrijk dat onze politici hun inspanningen nu niet stopzetten, maar voortdoen”, aldus Van Eetvelt.
GABEL, H. Belgische werknemer op één na duurste van Europa.

Originele bron: Het Laatste Nieuws, 2016-04-02, 47.
Link: http://methodes.pelckmans.be/secund...tuablog/?p=8266

Eigen mening: In België staan we bekend om onze hoge lonen. Het is al jaren zo dat we meedoen aan de top van Europa op dit gebied. Net zoals in het artikel wordt aangekaard, is het zo dat België het inderdaad moet hebben van export en import. Dat de prijzen zodanig verschillend zijn speelt denk ik meer in het nadeel van ons kleine landje. Uit de gegevens kan je afleiden dat in Duitsland het ongeveer 7 euro per uur goedkoper is, enkel en alleen aan de lonen zelf.

Het is ook wel zo dat je moet bekijken of hetgeen wat je aanbiedt, ook wel degelijk de hoge loonkost waard is. Als je dan de vergelijking maakt met de lageloonslanden, bijvoorbeeld Bulgarije, dan is het verschil hierop wel enorm groot. Alle grote bedrijven zullen zich dan vooral in de goedkope landen willen vestigen, vrees ik. Als ze de mogelijkheid hebben, zullen ze zeker niet twijfelen.

Langst de ene kant begrijp ik dan wel dat hier een probleem zich zal voordoen. Ik vind het vooral vreemd dat dit verschil zodanig groot is. Ik wist dat er een verschil was, maar zo groot, dat had ik niet verwacht. De bedrijven zullen elders aan de slag gaan, wat bij ons dan zorgt voor minder werkgelegenheid. Ik vrees dat als we zo blijven doorgaan, we in een negatieve spiraal terecht gaan komen. De regering zal nog meer moeten ingrijpen, vrees ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.