actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2015, 19:54
Evelien.D*Winter Evelien.D*Winter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 74
‘Niet alle moslims zijn terroristen’

‘Ze dwongen me op de knieën en richtten hun geweren op mijn gezicht. Waarom ik, was het mijn huidskleur? Ik ging gewoon een rijstpapje halen.’ Met die woorden klaagt een achttienjarige Antwerpenaar van Marokkaanse afkomst de hardhandige aanpak van de politie aan tijdens een incident in het Wijnegem Shopping Center. De jongeman werd verkeerdelijk aangezien als ‘een persoon die zich verdacht gedroeg’, en werd daarom opgepakt. De politie bevestigt het incident, maar zegt dat ze in tijden van terreur wel snel moét reageren.

De achttienjarige Yassine Boubout was maandag rond het middaguur in Wijnegem Shopping Center omdat hij met een vriend een middagmaal wou halen. Van de tram voor het koopcentrum ging het richting Carrefour, voor een paar rijstpapjes en een fles water. Maar aan de kassa ging het grondig fout. ‘Richting de kassa werd ik door een agent, met een oorlogswapen op mijn gezicht gericht, gecommandeerd om op mijn knieën te gaan. Vol angst, adrenaline en verbazing vroeg ik verstijfd wat de reden was dat er een wapen op mij werd gericht. Op u knieën verdoeme, kreeg ik herhaaldelijk te horen als antwoord’, doet Boubout zijn verhaal op Facebook.

Getaande huidskleur, grijze jogging, zwarte pull en rugzak
Even daarvoor was bij politiezone Minos (Mortsel, Boechout, Borsbeek, Wijnegem, Wommelgem) een oproep binnengekomen van een vrouw die een jongeman in het koopcentrum had gezien die zich verdacht gedroeg. Niet bijzonder uniek, want er komen bij de politiezone jaarlijks verschillende dergelijke oproepen binnen over het Shopping Center. Maar na de terreurdreiging van de afgelopen dagen besliste de politie om meteen over te gaan tot een politieactie. ‘Verschillende ploegen gingen binnen op zoek naar de verdachte persoon, die een getaande huidskleur had, een grijze jogging en zwarte pull droeg en een rugzak bijhad. Intussen bekeek een andere ploeg de camerabeelden. Die zag hoe de verdachte persoon het Shopping Center verliet en dat de acute dreiging dus weg was’, vertelt hoofdinspecteur Sven Verbaenen van politiezone Minos.

Helaas werd die informatie niet doorgebriefd aan de politieploegen in het koopcentrum. Die wisten niet dat de verdachte al vertrokken was en hadden intussen Boubout in het vizier, die bij toeval ook nog eens exact dezelfde kledij en rugzak droeg als de man uit de oproep. ‘Onze ploegen staan de laatste dagen op scherp, dus moest er snel een beslissing genomen worden. Om de rust in het koopcentrum te bewaren en de veiligheid voor onszelf en de maatschappij te garanderen, is de jongeman inderdaad overmeesterd’, aldus nog hoofdinspecteur Verbaenen.

'Eén foute beweging en ik was dood'
En dat gebeurde bijzonder hardhandig en vooral zonder communicatie, vertelt Yassine Boubout emotioneel op Facebook. ‘Het wapen was op mij gericht en zijn vinger zat op detrigger. Eén foute beweging en ik kon een kogel door mijn hoofd hebben gekregen. Je kan jaren wapentrainingen hebben gehad, maar ongelukken kunnen altijd gebeuren en dat is waar ik aan dacht. Elk moment kon er een kogel vanuit het wapen vliegen en me doden’, klinkt het.

Volgens de jongeman, die overigens lid is van burgerrechtenorganisatie Movement X, vertelde niemand hem waarom hij zo behandeld werd. Omstaanders die het incident wilden filmen, werden zelfs bedreigd, klinkt het. Uiteindelijk werd Boubout weggebracht naar het politiekantoor. Hij moest er een paar uur in de cel en werd iets na 15 uur weer vrijgelaten.

'Moslim = mogelijk terrorist'
Hoewel Boubout uiteindelijk niks ten laste werd gelegd, blijft hij met een wrang gevoel achter. ‘Mijn verhaal is één van de velen die er al zijn en die er nog zullen komen. Racial profiling is nu meer dan ooit. Jongeren, waaronder mezelf, voelen ons meer en meer geviseerd. We kunnen niet eens meer een middagpauze houden zonder dat er een wapen op ons wordt gericht. (...) Hoe kunnen we normaal functioneren als er telkens een sticker met “mogelijk terrorist” op je voorhoofd wordt geplakt?’, aldus Boubout nog op Facebook. Boubout roept anderen met een dergelijk verhaal tot slot op om de incidenten kenbaar te maken met de hashtag #musliminbelgium.

De politie begrijpt dat het een ingrijpende gebeurtenis was voor de tiener, maar wil wel één zaak duidelijk stellen. ‘Wij kunnen ons in deze tijden niet permitteren om niét in te reageren op een dergelijke oproep’, verwijst hoofdinspecteur Verbaenen naar de talrijke politie-interventies en bommeldingen na de aanslagen in Parijs. De brief van Boubout op Facebook werd al zo’n 8.000 keer geliket en meer dan 3.000 keer gedeeld.

Bron:
De Standaard (25/11/2015 om 19:12u) http://www.standaard.be/cnt/dmf20151125_01989024

Eigen mening:
Ik begrijp dat iedereen angstig is door de terreuraanval in Parijs en dat men geen risico’s wil nemen. Naar mijn mening heeft de politie niet rechtvaardig gehandeld. Als men iemand oppakt dan moet men zeker zijn dat het de juiste persoon is . Zomaar iemand op de knieën dwingen en een geweer richten omdat hij er ‘verdacht’ uitziet, is geen sterke rede. Ik vindt dat er eerst belastende bewijzen moeten zijn voordat je iemand kan arresteren. Niemand is schuldig tot het tegendeel bewezen is. Ook al kan dit niet door de beugel, ben ik ervan overtuigd dat de jongeman op de verkeerde plaats op het verkeerde tijdstip was. Dit kan iedereen overkomen. De positieve kant van het voorval is dat de politie zijn job serieus neemt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.