actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2009, 10:24
Mattiaswillems Mattiaswillems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lichtaart
Posts: 75
Huiselijk geweld in Nederland iets afgenomen

Huiselijk geweld in Nederland iets afgenomen

Het aantal gevallen van huiselijk geweld in Nederland is in 2008 iets afgenomen vergeleken met het jaar daarvoor. Dat blijkt uit cijfers van de politie en onderzoeksbureau Beke. Er werden 63.841 incidenten geteld, 900 minder dan in 2007. Het is voor het eerst sinds 2004, het jaar van de eerste jaarlijkse meting, dat het aantal incidenten is gedaald.

Ex-partners
Driekwart van alle slachtoffers is vrouw in de leeftijd van 25 tot 45. Een op de acht slachtoffers is jonger dan 18 en bijna 2 procent van de groep slachtoffers is jonger dan 6 jaar, blijkt uit het politierapport.
Huiselijk geweld is in 70 procent van de gevallen gericht tegen de (ex-)partner. Hierna volgen overige familieleden (10,4 procent) en de eigen kinderen (9 procent).

Dark number
De politie vermoedt dat het aantal niet geregistreerde incidenten van huiselijk geweld, dat ze de 'dark number' noemt, groot is. Dat komt omdat slachtoffers vaak in bepaalde zin afhankelijk zijn van de dader, zich schamen, of geen vertrouwen hebben in de politie. (anp/adb)

Demorgen.be 25/11/2009

Als ik deze cijfers bezie dan vraag ik me af in wat voor tijden wij leven. We krijgen steeds meer psychologische begeleiding, onze gezondheidszorg evolueert nog altijd... Maar huiselijk geweld komt nog steeds veel te veel voor! In het artikel staat dat het vooral jonge vrouwen zijn die hiervan het slachtoffer zijn: Ik vraag me af wat deze vrouwen tegenhoud om voor hun eigen op te komen! Ik vind dat deze cijfers verbazend hoog zijn, en het wordt dus tijd dat er maatregels komen om daze slachtoffers te helpen, bijvoorbeeld door een soort van meldpunt te maken waar ze huiselijk geweld anoniem kunnen aangeven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2009, 18:14
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Ik ben het eens met Mattias. Huishoudelijk geweld komt nog steeds te veel voor. Misschien kan ik antwoorden op de vraag van Mattias waarom dat deze vrouwen niet voor zichzelf opkomen. Er heerst nog steeds een groot taboe op huishoudelijk geweld. Het is niet gemakkelijk om erover te praten. Waarom niet? Zou jij graag toegeven dat je faalde in je huwelijk? Dat je te zwak bent om er iets aan te kunnen veranderen?
Ik ben 2 jaar geleden mee geweest met Open Kamp. Dit is een kamp voor arme kinderen. Er kwam een kind naar mij om te zeggen dat hij nachtmerries had. Ik vroeg hem waarover deze gingen. Hij vertelde mij dat zijn papa zijn mama sloeg. Ik stelde de vraag of dit in het echt ook gebeurde. Hij zei met tranen in zijn ogen dat dit elke dag gebeurde. Ik moest zoiets melden aan de hoofdleiding. Die hebben direct actie ondernomen en naar de sociale dienst gebeld om dit te melden. Die vrouw is daar direct weggehaald. Maar stel je voor dat ik dat nu niet gezegd had dan zat die vrouw daar nu nog steeds.

Ik zou me eerder een andere vraag stellen. Hoe kunnen we het taboe van huishoudelijk geweld weghalen? Hoe kunnen we de vrouwen, die thuis geslagen worden door hun man, overhalen om dat toch te melden? Als de mensen hier iets voor verzinnen dat effectief helpt, kunnen we meer vrouwen helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.