actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2009, 18:20
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Kinderrechten bestaan 20 jaar

Kinderrechten bestaan 20 jaar

14:51 Op 20 november zal het twintig jaar geleden zijn dat de Verenigde Naties het Verdrag voor de Rechten van het Kind hebben goedgekeurd. Het Vlaamse inderrechtencommissariaat (VRC) roept op tot een groot feest.


Het VKRC stelde gisteren zijn jaarrapport van 2009 voor. Tijdens het voorbije schooljaar kreeg het VKRC 1.070 vragen en klachten binnen. De meeste meldingen gaan over problemen in het gezin (42,5%), voor problemen op school (25,4%) en problemen bij de hulpverlening (14,5%).

Enkele aanbevelingen door het VKRC

* Eén op de vier minderjarigen maakt een scheiding van de ouders mee. Bemiddeling bij echtscheiding moet daarbij verplicht worden. Vorige week lekte uit dat bemiddeling in amper 10% van de echtscheidingen wordt toegepast.

* Ieder kind moet het recht hebben om zich in te schrijven in een gewone school, ook zwaar gehandicapten en kinderen met het syndroom van Down.

* In de wet op de collectieve schuldenregeling moet een bepaling rond kinderen komen. Als de bemiddelaar voorstelt welke schulden bij voorrang moeten worden afbetaald, moet hij rekening houden met de kinderen.
* Kinderen moeten zelf een klacht kunnen indienen op basis van het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties. Hoe dat moet gebeuren en waar precies (in Genève? in New York?) maakt het KRC niet duidelijk.
Het volledige jaarverslag vindt U in dit pdf-bestand.

Meer informatie over dit rapport vindt U op de expertenpagina van John De Wit.

JDW

bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...an-20-jaar.aspx


Mijn mening: Ik heb dit artikel gekozen omdat ik de rechten van kinderen belangrijk vind. Hoeveel kinderen worden er wel niet mishandeld? Of hoeveel kinderen hebben alleen maar plichten en geen rechten. De belangen van kinderen worden in veel situaties weggeschoven, hun mening telt niet mee, ze weten niet wat goed voor hen is. Daarom vind ik het goed dat kinderen klacht kunnen indienen. Kinderen zijn soms volwassenser dan verwacht wordt. Natuurlijk moeten die klachten onderzocht worden... Kritisch blijven tegenover wat ze zeggen... Ruzies kunnen ook opgeblazen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.