actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2017, 23:10
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Toegangsexamen arts nu ook in Wallonië een feit

Toegangsexamen arts nu ook in Wallonië een feit

Aan de Franstalige universiteiten komt er vanaf volgend academiejaar ook een ingangsexamen voor artsen en tandartsen. Het parlement van de Franse Gemeenschap heeft het decreet daarover woensdag goedgekeurd. De proef zal voor het eerst georganiseerd worden op 8 september.

Het examen komt er na een eis van de federale regering. Die dreigde ermee geen nieuwe Riziv-nummers, die nodig zijn om een eigen praktijk te starten, toe te kennen als er geen maatregelen kwamen om de artsenquota te respecteren. De Franse Gemeenschap heeft zich twintig jaar lang verzet tegen de invoering van een ingangsexamen.

‘Het is zeker niet ideaal’, zei minister Jean-Claude Marcourt (PS), die het decreet uitwerkte, hoewel hij zich jarenlang tegen een ingangsexamen heeft verzet. ‘Het is zeer wreed om de hoop van je leven op één dag te moeten inzetten.’

De PS-CDH-meerderheid keurde de tekst goed, de MR, nochtans voor het ingangsexamen, onthield zich omdat er geen voorbereidend jaar wordt voorzien voor kandidaat-studenten die door hun middelbare school minder goed zijn voorbereid. Ecolo, Défi en PTB stemden tegen.

Een twintigtal leden van de Franstalige studentenfederatie woonden de stemming bij. Ze droegen een masker uit protest tegen de maatregel.

Bron:
De Standaard (29/03/2017) http://www.standaard.be/cnt/dmf20170329_02807361

Mening:
Ik denk niet dat het een slecht idee is om een toegangsexamen in te voeren voor artsen en tandartsen. Dit kan zelfs een zeer goed idee zijn en ik vind ook dat het niet meer dan normaal is om hiervoor een ingangsexamen af te leggen. Ook begrijp ik het feit dat je verdere leven kan afhangen van 1 moment. Er zijn zoveel externe factoren die dit moment kunnen beïnvloeden, waardoor je mogelijk geen kans hebt op de toekomst die je voor ogen had. Je kan een minder goede schoolachterstand hebben, waardoor je eerst nog een korte opleiding moet volgen om daarna het ingangsexamen te kunnen halen, ik vind dat dit moet kunnen. Ook kan het zijn dat er van alles gebeurd is in je privéleven waardoor het onmogelijk is om je perfect te focussen op het examen... Ik kan zo nog wel even doorgaan met factoren die het ingangsexamen kunnen beïnvloeden.

Iedereen moet gelijk behandeld worden op het vlak van ingangsexamen voor arts of tandarts. Wanneer dit in Vlaanderen is ingevoerd, vind ik ook dat dit voor Wallonië hetzelfde moet zijn. Anders kan je als Vlaming naar Wallonië reizen om daar je diploma van dokter proberen te halen, wanneer je in België bijvoorbeeld niet geslaagd zou zijn voor het ingangsexamen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.