actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Justitie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2008, 03:46
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question 'Fotografeer dieven met uw gsm'

'Fotografeer dieven met uw gsm'


BRUSSEL - Wie tijdens het shoppen een dief of een verdachte handeling opmerkt, wordt gevraagd foto's te maken met zijn gsm.



Het is de eerste keer dat de lokale politie zo'n oproep doet, maar volgens korpschef Kristof De Pauw past het volledig in de tijdgeest. 'Veel mensen hebben vandaag een gsm met ingebouwd fototoestel', zegt De Pauw. 'Waarom zouden we daar dan ook niet gebruik van maken? In heel wat grote winkels hangen wel camera's, maar dat is zeker nog niet overal het geval. Bovendien is het een vorm van burgerplicht en preventie. Als we allemaal goed uitkijken, helpen we elkaar.'

'Niet iedereen die een dief ziet toeslaan, voelt zich geroepen om de verdachte fysiek tegen te houden. Maar een foto maken is een uitstekend alternatief, dat in heel wat gevallen als bewijsmateriaal gebruikt kan worden. Zeker nu, tijdens de kerstperiode, is dat een goede manier van werken. De winkeliers draaien een grotere omzet, en het grootste deel daarvan wordt gerealiseerd als het donker is. Iets wat heel wat dieven zeker niet ontgaat.'

Bij de man in de straat lokt de oproep alvast gemengde reacties uit. Ook bij de handelaars is er scepticisme. 'Ik ben er niet van overtuigd dat mensen dat zullen doen', meent Hilde Leus van boetiek Utopia. 'Zelfs als mensen een diefstal opmerken, doen ze vaak alsof ze het niet hebben gezien. Vaak is dat uit angst om in het ziekenhuis te worden geslagen.'

Bij Kruidvat vinden ze de maatregel van de politie niet voldoende. 'Hier wordt redelijk wat gestolen', zegt Sarah Van den Driessche, assistent-filiaalmanager bij Kruidvat. 'Deze week heeft onze verkoopster en winkeldetective er nog vier betrapt. Dat klanten foto's nemen als ze iets verdachts in de gaten krijgen, zou misschien kunnen helpen. Ik zou liever hebben dat de stad ons geld geeft om ons extra te beveiligen.'


Blog DS, 20-12-2008 (dhh)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th December 2008, 18:37
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Het is misschien wel een leuk idee, maar ik denk niet dat het zo veel zal uithalen.
Je moet ten eerste al doorhebben dat er ''iets'' gebeurt. Verder moet je dan ook je GSM nemen, je menu openen, fotocamera kiezen en een foto trekken (en bij een primitieve gsm als de mijne, die vast niet meer voorkomt, duurt dat proces al zeker enkele seconden). Ook de kwaliteit van die foto's is vaak zo slecht dat de persoon er op zo goed als onherkenbaar is.

Bovendien als de dief doorkrijgt dat je een foto aan het trekken bent, zou hij wel eens kunnen reageren, waardoor mensen dit misschien niet gaan durven doen.

Het is natuurlijk wel goedkoop bewijsmateriaal dus dat is zeker een pluspunt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd December 2008, 10:57
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Volgens mij is het gewoon belangrijk dat mensen doen wat mogelijk is. Als je merkt dat een diefstal aan het gebeuren is en je kan nog op tijd een foto nemen, moet je dit zeker doen.
Ik begrijp ook wel dat dit niet in elke situatie evident is. Als het zo snel gaat dat je je gsm nog moet nemen en de dief dan al (bijna) weg is, heeft het geen zin meer. Zoals al gezegd is, heb je vaak nog niet door dat er een diefstal aan het gebeuren is.
Ik vind echter niet dat mensen zich moeten laten tegenhouden door angst voor de reactie van de dief. Dit is misschien wel een normale reactie van mensen, maar als iedereen zo denkt zal er weinig verandering in komen. Ik vind echt dat iedereen hierin moet doen wat hij kan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd December 2008, 11:18
Sarina.VanRompaey Sarina.VanRompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Itegem
Posts: 72
Op zich vind ik dit wel een goed idee.
De mensen hebben tegenwoordig bijna allemaal een fototoestel op de gsm staan, en tegenwoordig zelfs al van een paar megapixel waardoor dat de foto's duidelijk zijn.
Ik vind het dan ook logisch dat de politie zo'n oproep doet.
Ze moeten ook meegaan met de tijd vind ik.
Nu denk ik wel dat het niet in elke situatie even gemakkelijk is om een foto te trekken.
Het duurt meestal ook eventjes voor je een goede foto kunt trekken.
En ik denk ook wel dat je zo'n foto in het geheim moet kunnen trekken want vlak voor de dief gaan staan en dan een foto trekken gaat ook niet.
Dus het hangt van verschillende factoren af of je die foto ook effectief kunt nemen.
Voor de enkele keren dat er dus nu mensen met hun gsm foto's kunnen trekken van dieven, kan het eigenlijk alleen maar helpen.
Ik vind dit dus geen slecht idee.
Tenslotte, alle beetjes helpen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd December 2008, 21:26
Lindsey Theys Lindsey Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Ranst
Posts: 69
Deze oproep is geen slecht idee. Het is inderdaad zo dat de meeste mensen tegenwoordig een ingebouwd fototoestel hebben in hun gsm. Op die manier kunnen ze gemakkelijk een foto maken als ze een diefstal opmerken. Ik vraag me wel af of de meeste mensen dit ook effectief gaan doen. Uiteindelijk valt het op als iemand een foto van je neemt. Dit zou kunnen leiden tot reacties eenmaal men de winkel uit is.
De reactie van Kruidvat is dan ook te recht. Men zou beter investeren in extra beveiliging in plaats van klanten op te trommelen. Natuurlijk moeten we ons dan de vraag stellen of hier wel genoeg geld voor is.
Ik begrijp de angst van de bevolking om geslagen te worden. Het zijn nu eenmaal geen tijden om in het ziekenhuis te liggen. Deze periode van het jaar wil iedereen graag doorbrengen in familiekring.
Conclusie, een goed initiatief. Toch zal dit niet voldoende zijn om de winkeldiefstallen tegen te gaan. Mensen vinden hun eigen leven nu net iets belangrijker dan de winst van een winkel.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd December 2008, 22:27
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
Een gsm dient om te bellen, een fotoapparaat om foto's te trekken. En ja als je zo'n nieuw snufje hebt dat dat allebei tegelijk kan.. dan heb ik zo mijn bedenkingen bij de kwaliteit. Ikzelf heb geen fototoestel op mijn gsm, omdat ik dat eigenlijk niet nodig vind.. maar mijn zus heeft er wel zo eentje en ik meen me te herinneren telkens dat zij foto's trekt, het vaak gaat om wazige, onscherpe, overbelichte of juist te donkere foto's. Ik vraag me af of het dus resultaten zou boeken.. Maar ik wil wel het voordeel van de twijfel geven door te zeggen dat je met zo'n gsmtoestel wel redelijk subtiel foto's kan trekken; het is klein en bevat geen flash enzovoorts, maar dit is dan weer vaak ten koste van de scherpheid...
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 31st December 2008, 17:50
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
Ik heb ook mijn twijfels over dit nieuwe idee. Een foto van een gsm-toestel zijn vaak niet scherp en wazig (het aantal megapixels bij een foto van een gsm ligt veel lager dan die van een fototoestel), bij vele maakt het nemen van een foto dan ook nog eens een aandachttrekkend geluidje. Naast het feit dat het onopgemerkt nemen van foto's niet gemakkelijk is, denk ik dat voor heel wat problemen kan zorgen. Wat als je in bezit bent van zo'n foto waar iemand iets steelt maar het is niet duidelijk wat de persoon nu op de foto aan het doen is. Zo zal er discussie onstaan tussen de ooggetuige en de verdachte en dit kan dan weer leiden tot een rechtzaak.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 31st December 2008, 17:57
valerie caers valerie caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mol
Posts: 71
Ik heb zo mijn twijfels bij het voorstel. Mijn gsm kan bijvoorbeeld niet zo'n scherpe foto's trekken! Voor de mensen die dit wel kunnen is het misschien een leuk iniatief.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.