actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2014, 16:37
Arne.s*mons Arne.s*mons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Pulle
Posts: 30
Al Jazeera-journalisten één jaar vast, wereldwijd protest

Het is vandaag precies een jaar geleden dat drie journalisten van de internationale nieuwszender Al Jazeera gevangen werden genomen op verdenking van samenzwering met terroristen. In Den Haag en andere steden wordt vandaag geprotesteerd. Op Twitter is een campagne gaande onder de hashtag #FreeAJStaff.

De journalisten Baher Mohamed, Mohamed Fahmy en Peter Greste werden vorig jaar in Caïro gevangen genomen "op grond van valse beschuldigingen", aldus Al Jazeera. Het drietal werd beschuldigd van samenzwering met de verboden Moslimbroederschap en het verspreiden van vals nieuws. Hun arrestatie zorgde internationaal voor veel ophef.

In juni van dit jaar kregen de Australische Greste en de Egyptisch-Canadese Fahmy zeven jaar cel opgelegd. Mohamed, die de Egyptische nationaliteit heeft, hoorde tien jaar tegen zich eisen.

Donderdag komt de zaak opnieuw voor de rechter. Al Jazeera hoopt dat haar werknemers dan vrijkomen. Mogelijk wordt er een nieuw proces gestart.

De Nederlandse journaliste Rena Netjes, die in Egypte werkte, kreeg van de autoriteiten tien jaar cel opgelegd. Op het moment van de uitspraak was ze Egypte al ontvlucht. Vandaag protesteerde Netjes samen met enkele demonstranten voor de Egyptische ambassade in Den Haag.

Ook in Londen werd middels een protest opgeroepen tot de vrijlating van de journalisten. Er werden borden in de lucht gehouden met de tekst 'Journalism is not a crime' (Journalistiek is geen misdaad).

Bron: De Morgen 29/12/2014
http://www.demorgen.be/nieuws/al-ja...otest-a2165870/

Eigen mening:
"Journalism is not a crime" de slogan vind ik hier zeer toepasselijk. De verdachten worden opgeslagen op basis van "valse beschuldigingen" maar ik vraag me af wat de televisiezender hier mee bedoeld. Als de Egyptische overheid de gevangen niet vrijlaat ben ik benieuwd welke acties de nieuwszender dan gaat ondernemen. De Nederlandse journaliste Rena Netjes is ontsnapt aan haar arrestatie maar hoe komt het dat zij wel is kunnen ontsnappen en de andere journalisten niet? De vraag die nu vooral in het hoofd speelt van de gevangen is:" Ga ik donderdag vrijgesproken worden of niet."

Laatst aangepast door Arne.s*mons : 29th December 2014 om 17:36.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.