actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st December 2014, 09:35
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Na 'glazen plafond' nu ook 'kleverige vloer' voor werkende vrouwen

Na 'glazen plafond' nu ook 'kleverige vloer' voor werkende vrouwen

10/12/2014 om 10:26

Een nieuwe studie wijst op 'kleverige vloeren' bovenop het gekende fenomeen van de 'glazen plafonds' voor vrouwen op de arbeidsmarkt.

Vrouwelijke werknemers bereiken niet alleen minder vaak dan mannen de hoogste treden van de carrièreladder, ze betreden ook minder snel de eerste trappen van die ladder. Dat blijkt uit onderzoek van de Ugent, de IÉSEG School of Management en de KU Leuven.

De wetenschappers verstuurden 1.152 fictieve sollicitatiebrieven als reactie op echte vacatures binnen de Vlaamse arbeidsmarkt. Wat de toegang tot banen betreft, bleek dat er niet gesproken kan worden over ongelijke behandeling.

"Dit verandert wanneer de vacatures opgedeeld worden naar het feit of ze al dan niet een promotie in functieniveau impliceren", zegt dr. Stijn Baert (Vakgroep Sociale Economie/UGent). "De fictieve mannelijke kandidaten haddden in het onderzoek 23 pct meer kans op een positieve reactie en zelfs 50 pct meer kans om meteen uitgenodigd te worden voor een jobgesprek."

Twee economische theorieën omtrent discriminatie
De bevinding dat vrouwen gediscrimineerd worden bij het solliciteren voor posities op een hoger functieniveau, wordt geschraagd door de twee belangrijkste economische theorieën omtrent discriminatie, zegt onderzoeker Baert. "Ten eerste kunnen sommige werkgevers, collega's en klanten het onaangenaam vinden om samen te werken met vrouwen op hogere posities. Dat gevoel wordt mogelijk veroorzaakt door de traditionele oververtegenwoordiging van mannen in deze functies.
Anderzijds zou het kunnen dat sommige geteste werkgevers over het algemeen van mannen een hogere productiviteit verwachten in hogere functies, omdat zij van oordeel zijn dat ze beter matchen met typisch mannelijke kenmerken of tijdsbesteding."

Uitbreiding van antidiscriminatiewet
Baert suggereert dat een modernisering en uitbreiding van de antidiscriminatiewetgeving zich opdringt. Ook stroken de resultaten met eerder onderzoek rond de nadelige gevolgen van het moederschap die vrouwen nog steeds ondervinden op de arbeidsmarkt.

Bron: Knack
http://www.knack.be/nieuws/wetensch...mal-517343.html

Eigen mening:
Het glazen plafond – principe was me al eerder gekend. Vrouwen die zich maar kunnen opwerken tot een bepaalde functie en niet meer hoger komen. Uit deze discussie kan men al afleiden dat het onrechtvaardig is om vrouwen die kansen niet te geven. Nu ook verschijnt dan de kleverige vloer – theorie, dit fenomeen is naar mijn mening nog zwaarder dan het glazen plafond. Bij het glazen plafond komen vrouwen nog wel mee op de ladder te staan van de hogere posities. Bij de kleverige vloer krijgt men zelfs niet de kans om aan die ladder te beginnen. Uit onderzoek blijkt ook effectief dat men mannen meer kansen zullen geven, dit is niet correct, vind ik. Ik begrijp hun standpunt wanneer men zegt dat als vrouwen zwanger zijn, dat ze niet kunnen werken en veel verlof moeten nemen. Anderzijds is dat de natuur en moeten vrouwen daar niet voor afgestraft worden. Wat als mannen zwanger konden worden? Zouden zij dan ook minder kansen krijgen? Men spreekt van de kwaliteiten en de tijdsbestendiging van de man, dat deze voordeliger is. Hierbij vraag ik me dan af waar men blijft met de kwaliteiten van de vrouw. Het is normaal dat mannen en vrouwen andere kwaliteiten hebben en de nadruk anders zullen leggen, maar dit mag niet tot automatisch gevolg leiden dat vrouwen die kansen niet krijgen. Het is natuurlijk moeilijk om het traditionele gevoel dat mensen hebben indien ze samenwerken met een vrouw uit hoge positie, weg te werken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st December 2014, 13:42
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Even geleden stond er nog een artikel in de krant dat vrouwen eigenlijk verlof zouden moeten kunnen krijgen omdat ze hun regels hebben. In het artikel wordt ook een zwangerschap aangehaald, maar ook de zorg voor het gezin komt meer op de schouders van de vrouw dan van de man terecht. Misschien kan ik het daarom wel deels begrijpen dat vrouwen minder kans op de arbeidsmarkt maken dan mannen.
Aan de andere kant mag je ook niet veralgemenen. Wat voor de ene vrouw zo is, is daarom voor de andere niet zo. En bij mannen zal dit eveneens zo zijn. Er wordt een hogere productiviteit verwacht, maar ik vermoed dat niet elke man even hard kan werken...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.