actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2011, 20:43
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Europa wil auto's uit steden weren

• Auteur: bpr, avb

Over veertig jaar zullen er geen benzine- of dieselauto's meer in de steden mogen rondrijden. De totale CO2-uitstoot moet tegen dan bovendien met 60 procent omlaag. Dat staat alleszins in een plan dat de Europese Commissie tegen 2050 graag verwezenlijkt zou zien.

Om de files aan te pakken en minder afhankelijk te worden van olie, ziet Siim Kallas, vice-president van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor transport, maar één uitweg: we moeten onze verkeersgewoonten drastisch herzien.

Concreet wil dat zeggen dat er tegen 2030 de helft minder vervuilende auto's in stadscentra mogen rondrijden. In 2050 moet er dan een absoluut verbod staan op benzine- en dieselauto's. Zo wil de Europese Commissie een overstap naar milieuvriendelijke wagens in de hand werken.

Een tweede ingrijpende maatregel is dat we voor vervoer over middellange afstand de switch zullen moeten maken naar alternatieven over het spoor of het water. Voor personenvervoer betekent dat de wagen thuis gelaten moet worden voor afstanden vanaf 300km.

Ook het transport over lange afstanden en intercontinentaal vrachtverkeer wordt herzien. De lucht en het water bieden hier de uitweg, meent de Commissie. Daarvoor zullen allerhande nieuwe systemen uitgedokterd worden zodat de efficiëntie geoptimaliseerd wordt en de uitstoot drastisch beperkt.

En daar stopt het niet. ‘We hopen ook het personenvervoer te liberaliseren. Daartoe zullen we volgend jaar al een voorstel indienen’, aldus Kallas.

Bron: De Standaard, 28/03/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110328_146

Ik heb dit artikel bij 'overige milieu- bijdragen' gezet omdat het gaat over het drastisch verminderen van de CO2- uitstoot ten voordele van het milieu.

Mening: Eindelijk worden er concrete maatregelen genomen inzake het drastisch verminderen van de CO2- uitstoot! We moeten aan het milieu beginnen denken voor het te laat is.

Vervolgens denk ik ook dat het logisch is dat we overschakelen op minder vervuilende auto’s aangezien olie uitputbaar is, het kan ‘op’ geraken. Wanneer precies is natuurlijk niet duidelijk maar elke seconde, minuut, etc. komen we dichter bij de uitputting van onze oliebronnen, dit is onvermijdelijk. We moeten nu dus zeker al een stap in de richting naar milieuvriendelijke voertuigen zetten voor het te laat is.

Ik denk dat het voor de gemiddelde Belg wel veel tijd zal kosten om zijn verkeersgewoonten aan te passen, daarom dat er vanaf nu kleine verschuivingen moeten plaatsvinden in gewoonten qua transport zodat de ‘schok’ binnen een kleine veertig jaar niet té groot is.

Naar mijn mening nemen al veel mensen de trein maar de switch naar ‘transport over het water’ zal moeilijker zijn aangezien dit niet bepaald voor de hand ligt voor de meeste mensen. Er zal volgens mij meer en meer gebruik worden gemaakt van het openbaar vervoer (bijvoorbeeld via bussen die rijden op waterstof, wat nu ook al voorkomt) en doordat ze werk willen maken van een liberalisering van het personenvervoer worden de prijzen misschien ook wat zachter (door de toenemende concurrentie).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2011, 19:41
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 63
Misschien is het geen slecht idee om eens te gaan kijken naar Zweden. Daar gebruiken ze het systeem van rekeningrijden in de stadskern. Wie door de stadskern zal moeten rijden, zal dus moeten betalen. Dit gebeurde via camera's die de kentekens van de auto's identificeerden. Dit systeem kon op veel enthousiasme rekenen van de inwoners. Het werd minder druk in de stad (dus aangenamer voor mensen om te winkelen, wandelen...), minder files en ook de CO2-uitstoot verminderde.

Wat betreft het overschakelen op openbaar vervoer, hier ben ik voor. Maar ik vind wel dat we rekening moeten houden met mensen die dit simpelweg gewoon niet kunnen betalen. Een ritje met de trein of bus is enorm duur. Mensen of gezinnen die het niet breed hebben kunnen dit niet betalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.