actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2011, 08:07
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
‘Keuze voor zonne-energie was fout'

Zonnepanelen zijn vaak niet de juiste keuze om efficiënt en goedkoop groene stroom op te wekken, vindt Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche (SP.A).

Van onze redactrice

Van den Bossche (SP.A) is bijzonder scherp voor het beleid van haar voorgangers rond zonnepanelen. Die werden niet alleen veel te royaal gesubsidieerd, maar bleken in veel gevallen ook niet de juiste keuze te zijn voor wie in hernieuwbare energie wilde investeren. ‘Ten opzichte van het rendement is zonne-energie het duurst van allemaal', zegt ze. ‘En toch hebben we iedereen massaal in die richting geduwd.'

Voor de grote parken met zonnepanelen bij bedrijven noemt Van den Bossche de kostprijs ‘niet te verantwoorden'. Windmolens zijn volgens haar een veel beter alternatief. Maar ook voor particulieren zouden zonnepanelen niet de eerste optie mogen zijn. ‘Je huis isoleren blijft nog altijd de belangrijkste investering. En als je dan toch zonnepanelen legt, gebruik je die beter om water te verwarmen, dan om stroom op te wekken. Maar de overheid heeft iedereen massaal naar de minder rendabele opties geduwd', zegt ze.

Van den Bossche wil het hele systeem nu herbekijken, niet enkel de subsidies. Ze neemt het ook niet dat netbeheerder Eandis de prijzen in de ene regio veel meer optrekt dan in de andere en het verschil pas over een jaar verrekent. ‘Wie de gegevens heeft om een prijsverhoging te berekenen, heeft ook de gegevens om die fair te verdelen', zegt ze.

Volgens Groen! heeft Eandis de elektriciteitsprijs trouwens meer opgetrokken dan door de kostprijs van de groenestroomcertificaten te verantwoorden is. Eandis rekent minstens vijftien procent te veel aan, beweert Vlaams parlementslid Hermes Sanctorum (Groen!).

Bron: De standaard Online, maandag 18 april 2011
05u00Auteur: Liesbeth Van Impe

Eigen mening:

Ik ben het eens met wat Freya Van den Bossche zegt. Er werd inderdaad hoge subsidies gegeven voor de installatie van zonnepanelen. Op zich is het al goed dat de overheid inspanningen levert om mensen aan te sporen om goed met hun energiebeheer om te springen, maar ik denk ook dat dit op een verkeerde manier gebeurd is. Anderzijds, als de subsidies er niet waren geweest rond zonnepanelen, hadden veel mensen nog niet eens nagedacht over hun energieverbruik. Ik denk dat het mensen wel bewust heeft gemaakt. Ik denk persoonlijk ook dat het beter is om te kiezen voor windenergie dat is opgewekt door windmolens. Zo kan een heel dorp mee genieten als je één molen plaats. Maar dan komt het probleem: klachtenbrieven tegen het voorstel, want: ‘ De schaduw van de windmolen zou wel eens kunnen komen op mijn zonnepanelen en dan haal ik daar geen voordeel meer uit.’ Dan is er van energiebewustzijn volgens mij geen sprake. Het is wel moeilijker om te kiezen voor een windmolen voor het hele dorp tegenover persoonlijke zonnepanelen. Het vraagt wat inspanningen, maar ik denk dat het resultaat veel beter is op lange termijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2011, 11:03
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Zeer zinnige ingeving van ons Freya.
Haar voorganger was duidelijk niet op de hoogte van de Trias Energetica, een concept om je klimaatimpact aan te pakken.
De trias energetica is een 3-stappenplan met op nummer 1 'Het terugdringen van de energiebehoefte (door zeer goed te isoleren, een goed ontwerp (compact bouwen is interessanter) en een goede oriëntering waardoor je veel ramen op het zuiden hebt voor passieve zonnewinsten)"
En op nummer 2 staat pas het inzetten van duurzame energie.
(Op nummer 3 overigens voor de energiebehoefte waarvoor de duurzame energie niet volstaat zo zuinig mogelijk gebruik maken van fossiele bronnen).

Met dit concept in het achterhoofd is het totaal onlogisch dat de subsidies voor muurisolatie bijv. zijn weggevallen sinds dit jaar. Als men het bouwen van passiefhuizen of op zijn minst lage-energiewoningen beter zou subsidiëren, zou men meer bereiken dan met de zonnepanelen.

Hoe dan ook ben ik wel blij dat er toch zoveel zonnepanelen zijn bijgekomen. Zoals Lotte al correct opmerkte heeft dat het bewustzijn volgens mij wel aangescherpt, zo'n panelen vallen nu eenmaal harder op dan dikke isolatie...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th April 2011, 14:03
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Ik denk dat ook Freya Van Den Bosche niet echt goed heeft nagedacht. Die zonnepanelen zijn misschien wel duurder door de groenestroomcertificaten, maar die panelen zijn zonder de certificaten gewoon onbetaalbaar.
Windmolens kosten ook enorm veel geld en ik denk dat daar nog meer problemen van komen. Waar word zo een windmolen geplaatst? Eerst en vooral moeten de natuurlijke factoren gunstig zijn, men kan die dingen niet zomaar overal neerplanten. Wat moet er dan allemaal wijken? Bossen, natuurgebieden? Dat is toch ook niet erg milieubewust, wel?
Het is ook zo dat windmolens veel meer tegenwind (hihi) gaan krijgen. Voor mij is het esthetische van deze giganten niet echt een probleem, maar voor vele mensen, die ze bij wijze van spreken in hun tuin krijgen, zal dit wel een probleem geven. Windmolens maken ook wel wat lawaai. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat er zeker moet geïnvesteerd worden in windmolens. De windmolenparken in de Noordzee zijn alleszins een geweldig idee, daar heeft niemand echt last van.
Zonnepanelen moeten blijven gesubsidieerd worden. En waarom zouden de eigenaars van zonnepanelen binnekort een hogere energiekost krijgen? Zij leveren stroom! Misschien moet onze minister zoeken naar een goede milieuvriendelijke oplossing. Bijvoorbeeld een manier waarop de aankoop van de zonnepanelen goedkoper wordt en de groenstroomcertificaten dus ook minder moeten bedragen.
Ik snap ook niet waarom de energiefactuur omhoog moet, volgens de leveranciers. Ze moeten zelf geen kosten doen om deze energie te verkrijgen op het net, de kosten zijn volledig gedragen door de eigenaar van de panelen. Het enige wat de leveranciers moeten doen is de stroom verdelen. Natuurlijk hebben zij dan wat minder inkomsten, maar ook minder uitgaven niet waar? De meeste installaties produceren zelfs genoeg energie om de boeren ook nog gedeeltelijk te voorzien van stroom.
Om toch nog eens af te ronden: ik vind dat de minister nog wat meer moet nadenken om een goede oplossing te vinden voor dit probleem. Liefst een oplossing die het installeren van zonnepanelen en het gebruik van andere milieuvriendelijke energiebronnen blijft stimuleren. Tip: Vraag eens bij onze norderburen!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th April 2011, 21:19
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Enkele jaren geleden kon men niet genoeg reclame maken voor het installeren van zonnepanelen. Je kreeg groencertificaten, subsidies van de gemeente… De mensen die zich de aankoop van deze panelen konden veroorloven, hebben toen met velen geïnvesteerd in dergelijke panelen. Niet alleen de subsidies waren welkom, ook het feit dat ze hun eigen elektriciteit zouden kunnen produceren. Nu, enkele jaren later, vinden de elektriciteitsmaatschappijen het nodig om de mensen die deze investering niet kunnen of willen doen, mee te laten betalen voor de groencertificaten van de zonnepaneelbezitters. Natuurlijk dat er onenigheid ontstaat tussen zij die er wel hebben en zij die er geen hebben. De overheid heeft dit ondertussen ook door en zoekt nu naar allerlei middelen om de zonnepaneelhouders ook te laten meebetalen. Minister Freya Van den Bossche blijkt nu opeens meer promotie te voeren voor windenergie, want dat zou toch nog voordeliger zijn. Moeten we nu massaal windturbines in onze tuinen laten plaatsen? Wat met de mensen die een klein tuintje hebben? Zo’n turbine kan je toch niet op je dak plaatsen. Ik meen mij tevens te herinneren dat er enkele maanden geleden in de nieuwsberichten werd gezegd dat België zijn elektriciteit uit andere landen haalt. Waarom kan men dan gewoon het produceren van de eigen elektriciteit niet promoten? Dan hoeven wij toch niet meer afhankelijk te zijn van het buitenland. Soms is het heel erg moeilijk om de redeneringen van de Belgische regering (lees: sommige ministers) te volgen. Zijn wij Belgen te dom om die redeneringen te volgen? Of zijn het de ministers die als weerhanen ronddraaien en de ene keer dit deel van de bevolking willen sussen en de andere keer de andere helft? Misschien zouden zij zelf eens eerst goed moeten nadenken en dan pas beslissingen nemen. En wij Belgen, wij zijn te braaf. Regering of geen regering, wij laten ze in Brussel hun gangetje maar gaan.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th April 2011, 08:38
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Zelf ben ik absoluut voor alternatieve energie, maar ik ben tegen fotovoltaïsche zonnepanelen zoals deze nu op de markt zijn. Bij de productie van fotovoltaïsche zonnecellen komt zoveel CO2 vrij dat het eigenlijk geen zin meer heeft om panelen uit milieuredenen te plaatsen. Ik ken iemand die zonnepanelen plaatst en zelf zegt dat het minstens 20 jaar duurt vooraleer je de CO2-uitstoot die vrijkwam bij de productie eruit hebt gehaald. Ik heb ook al enkele keren milieudeskundigen gehoord die zeggen dat je de uitstoot er zelfs nooit uithaalt. Er wordt wel onderzoek gevoerd naar zonnepanelen waarbij bij de productie minder CO2 vrijkomt. In de toekomst zijn zonnepanelen dus misschien wel een goed alternatief.
Of windenergie beter is dan zonnepanelen weet ik niet. Hiervan heb ik te weinig kennis. Al hoop ik van wel, want langer gebruik maken van kernenergie en/of klassiek thermische centrales vind ik totaal onverantwoord.

Ik ben misschien tegen zonnepanelen voor elecktriciteit, maar absoluut niet tegen panelen voor warm water. Deze hebben wel hun nut!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 19th April 2011, 13:43
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Ik heb ook al enkele keren milieudeskundigen gehoord die zeggen dat je de uitstoot er zelfs nooit uithaalt

Dat er bij de productie van zonnepanelen ook veel CO2 vrijkomt is een feit, maar bovenstaande stelling heb ik zelf nog nooit gehoord/gelezen.
Uit onderstaand artikel blijkt dat zonnepanelen zelfs met de CO2-uitstoot bij productie 4x minder CO2 uitstoten dan steenkool.
http://www.lowtechmagazine.be/2008/...nkere-kant.html

Ik geef je wel gelijk dat je beter thermische zonnepanelen plaatst en voor je elektriciteit gaat aankloppen bij de coöperatie 'Ecopower' waardoor je de productie van wind- en waterkrachtcentrales steunt.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.