actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2011, 12:29
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Belg verbruikt dagelijks tot 7.400 liter water

Belg verbruikt dagelijks tot 7.400 liter water

De Belg verbruikt dagelijks tot 7.400 liter of ongeveer 90 badkuipen zoet en zuiver water per dag. Daarmee is België een van de grootste waterverbruikers in West-Europa. Dat blijkt uit een rapport van het World Wildlife Fund (WWF) naar aanleiding van de Wereldwaterdag morgen.

België heeft een veel hoger waterverbruik dan zijn buurlanden Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, zo blijkt uit het waterrapport. WWF berekende dat driekwart van de "zware watervoet" gekoppeld is aan de import van buitenlandse producten.

Vlees
In de studie werden zowel het directe waterverbruik als het consumptiegedrag in rekening genomen. Zo is er niet minder dan 75 liter water nodig om één glas bier te produceren, staat in de studie. Voornamelijk vleesproducten slorpen veel van de watervoorraad op.

Waterschaarste
Veel van dat verbruikte water is afkomstig uit regio's die met een grote waterschaarste te kampen hebben, zoals Pakistan, India of Oekraïne. Door de massale import van landbouwproducten zoals katoen, soja en graan is België medeverantwoordelijk voor de waterproblemen in die landen, besluit WWF. De consument kan dus niet alleen water besparen aan de kraan, maar ook in de supermarkt.

Sensibiliseren
Op Wereldwaterdag lanceert WWF samen met Ecolife en Velt, twee organisaties die een groene levenswijze promoten, en de Vlaamse overheid de campagne rond de watervoetafdruk. Zo wil WWF de consument sensibiliseren en de overheid aanzetten om de waterproblematiek globaal aan te pakken. (belga/adb)

Bron

Eigen mening: Deze cijfers zijn toch wel confronterend. 90 badkuipen per dag per persoon is toch wel zéér veel. Hierbij is natuurlijk het eten van vlees en dergelijke bijgerekend en ik weet van mezelf dat ik té graag vlees eet om dit te laten (trouwens, wanneer het vlees al in de supermarkt ligt is het kwaad toch al geschied). Maar ik ga nu alleszins toch wat extra letten op dat ik de kraan niet langer laat lopen dan nodig en dergelijke.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2011, 12:56
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Volgens mij zijn heel veel mensen zich niet bewust van deze cijfers. Ik zou het beter vinden als ze dit eens zouden tonen in een sensibiliseringsactie ipv voor "Belgisch rundsvlees" e.d. Maar weinig mensen beseffen dat water het "blauwe goud" zal worden waar wel eens oorlog voor zou kunnen gevoerd worden. Waarom moeten onze toiletten doorgespoeld worden met DRINKwater? Onze tuin gesproeid worden met DRINKwater? Onze auto gewassen worden met DRINKwater? Enz. Dit zou perfect kunnen met REGENwater, maar dat is niet zo makkelijk als de kraan opendraaien zeker?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd March 2011, 16:08
Gibb.Pemen Gibb.Pemen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie:
Posts: 46
Ik had ook totaal geen idee dat we zoveel water per dag verbruikten. Misschien kan het eens geen kwaad om te letten op datgene we kopen en verbruiken. En inderdaad, zoals hieronder aangehaald, onze auto's te wassen met regenwater. Het is goed dat het WWF hier onderzoek naar heeft gedaan, want ik denk dat ik niet de enige ben die van deze cijfers is verschoten. Vanaf nu ga ik er ook eens aan denken voor ik iets koop of consumeer.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd March 2011, 17:15
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Toen ik de titel van het artikel las, dacht ik meteen dat het toch bijna onmogelijk was om per dag zoveel water per persoon te verbruiken. Maar ik wist niet dat er zoveel dagdagelijkse producten zoals vlees, katoen, bier,... ook zo ontzettend veel water opeisten.
Ik denk dat er heel veel mensen zijn die dit niet weten. Is het dan de schuld van deze mensen dat wij mee verantwoordelijk zijn voor de waterschaarste in Pakistan en andere arme landen? Volgens mij niet. Ik denk dat er tijdens productieprocessen meer gekeken moet worden naar waterbesparing en dat er alternatieven moeten worden gezocht waar dag mogelijk is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.