actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th February 2011, 21:17
jillie.dams jillie.dams is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Wiekevorst
Posts: 50
Insecten als duurzame vleesvervangers

Insecten kunnen een prima alternatief vormen voor vlees. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Voedsel op basis van krekels en sprinkhanen kan een wapen zijn in de strijd tegen voedselschaarste en klimaatverandering. Tegen 2050 zal vlees immer een echt luxeproduct geworden zijn.

In ontwikkelingslanden vormen wilde insecten vaak al een belangrijk onderdeel van het dieet. Uit een nieuwe studie van de non-profitorganisatie Public Library of Science blijkt nu dat de grootschalige kweek van insecten veel minder schadelijk zou zijn voor het milieu dan de veeteelt.

Onderzoekers van de Wageningen Universiteit vergeleken de vervuiling veroorzaakt door vee enerzijds en insecten als meelwormen, sprinkhanen en krekels anderzijds. Ze vergeleken onder meer de uitstoot van lachgas en methaan, broeikasgassen die vele malen sterker zijn dan CO2, en de productie van ammoniak, dat de grond vervuilt en voor eutrofiëring van het water zorgt.

De resultaten zijn indrukwekkend. Voor hetzelfde gewicht stoten insecten in vergelijking met vee tachtig maal minder methaan. Een varken produceert acht tot twaalf keer zoveel ammoniak per kilogram groei als krekels en tot wel vijftig keer zoveel als sprinkhanen. Bovendien blijken insecten hun voedsel veel sneller om te zetten in "vlees" dan zoogdieren.

Deskundigen pleiten al langer voor insectenvlees als duurzaam alternatief voor vlees, dat tegen 2050 onbetaalbaar zal worden. Vreemd genoeg dreigt precies het omgekeerde te gebeuren, omdat in grote delen van de wereld het dieet "verwestert", en er dus minder insecten gegeten worden.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/9336/Plane...ervangers.dhtml

Eigen mening: Om een insectendieet aan te duiden als een oplossing voor het alsmaar duurder worden van het vlees, vind ik toch maar luguber. Ok het is gezonder zo blijkt uit het artikel maar dankzij onze 'westerse kijk' zullen er toch wel veel mensen zijn die niet echt voor dit idee staan te springen.
Maar wie weet moeten we toch eens onze beperkte, typisch westerse kijk op zij schuiven en iets nieuws proberen en dit aspect van de toch wel boeiende cultuur van ontwikkelingslanden omarmen en het een kans geven. Zo dragen we toch een (klein) steentje bij tot het stoppen van de klimaatverandering en voedseltekorten. Smakelijk!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th February 2011, 15:32
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Sceptische houding

Insecten eten lijkt me inderdaad ook voor de Westerse wereld voorlopig nog een vreemd gegeven. Ik mag er niet aan denken wat er gebeurt wanneer zo een plaag insecten op grote schaal gekweekt wordt en op de één of andere manier er in slaagt om te ontsnappen.
Zo een insectengroep kan er immers voor zorgen dat een plaag talloze gewassen plundert. Dan is voedselschaarste helemaal een probleem.

Dit roept bij mij beelden op van de film: ‘The Mummy’ waarin een sprinkhanenplaag alles verwoest. Ik ben ervan overtuigd dat vlees een luxeproduct wordt en dat we allemaal minder vlees moeten eten zodat de druk op de planeet niet verder wordt vergroot. Het is wel goed dat insecten hun voedsel sneller omzetten naar vlees dan zoogdieren, zo is de kweek van een minder lange duur maar toch blijf ik er sceptisch tegenover staan. Ikzelf heb nog nooit insecten gegeten, dus wil het eerst wel eens uitproberen voor ik het integreer in mijn volledig eetpatroon.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th February 2011, 16:26
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Bij sprinkhanenplagen zijn het volgens mij vooral 'treksprinkhanen' die de plaag veroorzaken, niet elke sprinkhanensoort vormt zwermen en vreet akkers kaal. Trouwens, aangezien die sprinkhanen vnl. binnen gekweekt zullen worden, is de kans klein dat die kunnen 'uitbreken'.

Mijn ouders hebben een buitensportwinkel en hebben bij een opendeurdag wel eens een 'insectenkok' laten komen (als je wilt overleven in de wildernis, hoort insecten eten er nu eenmaal bij). Smaakt niet slecht zo'n sprinkhaan, beetje nootachtig. Alleen die pootjes tussen je tanden zijn een beetje irritant
De maden heb ik wijselijk links laten liggen, dat ging me er toch wel over. Maar zo'n gebakken sprinkhaantje kon er gerust mee door.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.