actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2015, 15:41
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Nieuwe campagne over partnergeweld na 40.000 klachten in 2014

Nieuwe campagne over partnergeweld na 40.000 klachten in 2014

Volgens de federale politie waren er in 2014 welgeteld 39.668 geregistreerde klachten over feiten van partnergeweld. Naar aanleiding van de Internationale Dag tegen Geweld op Vrouwen op 25 november lanceert het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen de campagne "Denk voor je doet".

De campagne richt zich in de eerste plaats tot jonge mannen tussen 18 en 25 jaar. Voor de campagne werden drie online video's ontwikkeld, die respectievelijk fysiek, verbaal en seksueel geweld op vrouwen aankaarten.

In de drie filmpjes worden verschillende vormen van geweld onder de aandacht gebracht. We zien bijvoorbeeld een jong koppel in een herkenbare thuissituatie, een ruzie escaleert, de stoppen slaan door bij de man. Net voor hij tot geweld zal overgaan stopt het filmpje en verschijnt een "loadingwieltje". Dit wieltje symboliseert een time-out, die iedereen zou moeten nemen vooraleer over te gaan tot geweld. "De campagne focust op de signalen die geweld aankondigen en het stoppen van de spanningsopbouw om niet over te gaan tot effectief geweld", zegt Liesbet Stevens, adjunct-directeur van het Instituut.

Symbolische teller

De video's zullen als pre-rolls worden afgespeeld vóór filmpjes op Youtube. Daarnaast zet de campagne Google banners en Facebookadvertenties in om jongeren naar de webpagina stop.partnergeweld.be te leiden, waar ze bedenktijd kunnen toevoegen aan de symbolische teller van de campagne. Deze teller zal de totale bedenktijd weergeven die wordt verzameld door iedereen die de campagne en de strijd tegen geweld op vrouwen steunt.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/n...mal-628409.html

Mening:
Ik ben toch wel wat geschrokken van het cijfer. Je moet hier namelijk rekening met houden dat dit cijfer enkel het gegeven is dat bekend is. Vaak is partnergeweld iets dat wordt verzwegen door het slachtoffer.

Vaak wordt dit verzwegen omdat het slachtoffer zich schaamt of omdat hij/zij bang is voor de reactie van zijn/haar partner. In onze maatschappij kan men al over veel praten. Meer en meer onderwerpen worden meer bespreekbaar. Dit is zeer positief! Ik ben ervan overtuigd dat als men hier een campagne rond maakt, dit onderwerp ook meer aandacht zal krijgen. Door deze aandacht hoop ik dat partnergeweld een onderwerp wordt dat bespreekbaar is of wordt in de nabije toekomst. Men moet hierover kunnen spreken om dit probleem te kunnen oplossen.

In het artikel staat dat het filmpje zich richt op mannen tussen de 18 en 25 jaar. Ik vind het positief dat men dit doet want ik denk dat als je de iets jongere generatie hierover aanspreekt, zij dit naar later toe zullen onthouden. Toch denk ik dat het ook een campagne moet zijn dat ook oudere mensen aanspreekt. Want waarom je alleen richten op een bepaalde leeftijdsgroep als partnergeweld wel bij alle leeftijdsgroepen kan gebeuren?

Dat men met deze campagne vooral de mannen wil aanspreken, doet bij mij toch ook een aantal vraagtekens oplichten. Er zijn ook mannen die het slachtoffer zijn van partnergeweld. Alleen is dit minder frequent. Toch is het volgens mij noodzakelijk dat men filmpjes maakt waarbij men aantoont dat partnergeweld iets is waarbij zowel man/vrouw 'dader' kan zijn maar waarbij ook zowel man/vrouw slachtoffer kan zijn.

Over het algemeen ben ik wel opgelucht dat men dit onderwerp meer bespreekbaar wilt maken aan de hand van een campagne. Deze campagne heeft natuurlijk als doel om het aantal slachtoffers van partnergeweld te verminderen. Toch ben ik ervan overtuigd dat je dit hierdoor ook meer bespreekbaar maakt en hierdoor meer mensen hierover durven spreken. Dit geeft dan weer de kans om meer mensen te helpen die in dergelijke situatie zich bevinden.

Laatst aangepast door L*tte.Michiels : 24th November 2015 om 15:50.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.