actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2017, 18:39
Lucas.C Lucas.C is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Herentals
Posts: 21
Meisjes nog altijd meer gediscrimineerd dan jongens

Op Wereldmeisjesdag wordt duidelijk dat Belgische meisjes zich nog vaak gediscrimineerd voelen. Dat blijkt uit een peiling van Plan International België.
27% van de ondervraagde meisjes geeft aan dat ze het slachtoffer zijn geweest van discriminatie of agressie in het dagelijkse leven. Slechts 6% van de jongens antwoordt positief op die vraag. Op het werk dalen deze cijfers naar respectievelijk 10 en 7 procent voor meisjes en jongens.

Vooral het indringend worden bekeken door een onbekende en opmerkingen krijgen over het lichaam of figuur worden aanzien als een vaak voorkomend fenomeen. 13% van de meisjes en 8% van de jongens geven bovendien aan dat ze vaak of zeer vaak het slachtoffer zijn van ongewenste aanrakingen op openbare plaatsen.

Het nafluiten op straat is vooral een probleem waarmee meisjes te maken krijgen. Meer dan een kwart van de vrouwelijke ondervraagden geeft aan vaak of zeer vaak nagefloten te worden. Slechts 7% van de jongens deelt die ervaring.

Maar de ongelijkheid gaat verder dan ongewenste seksuele daden of agressie. Twee op de drie meisjes geven aan dat ze 's avonds niet alleen mogen uitgaan. Bij jongens is dat één op de drie. Ook ervaren meisjes dat ze vaker huishoudelijke taken moeten doen. Vooral het wassen en strijken van kleren, of het schoonmaken van vloeren en ramen zijn karweien waarvoor meisjes vaker worden ingeschakeld.

22% van de meisjes ondervindt druk tijdens hun studies om een bepaalde richting te kiezen omdat ze een meisje zijn. Bij jongens is dit 14%. Die druk komt bij jongens vooral van de vader (46% bij de jongens, tegenover 30% bij de meisjes). Meisjes worden dan weer vooral beïnvloed door iemand uit de schoolomgeving (51%, jongens 28%).

De peiling bevraagde 486 Belgische jongeren van 15 tot 24 jaar oud via het internet, en heeft een foutenmarge van 4,4%. Uit de resultaten blijkt dat jongeren bijzonder somber zijn over de toekomst van de gelijkheid tussen de geslachten. 64% van de ondervraagde meisjes meent dat er nooit een perfecte gelijkheid zal bestaan. 49% van de ondervraagde jongens deelt die mening. Slechts 1% van de meisjes en 6% van de jongens gelooft dat die perfecte gelijkheid tussen de geslachten alreeds een feit is.

Toch is de helft van de ondervraagden positief over de evolutie van seksuele discriminatie in de afgelopen tien jaar. Zij geloven dat de kloof tussen man en vrouw is afgenomen, of zelfs verdwenen. 28% van de meisjes gelooft echter dat die stabiel is gebleven.

Bron: De Standaard 11/10/17 om 18:23u
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171011_03125290

Eigen mening: Dit probleem kom ik als maar vaker tegen in het dagelijkse leven. Het zijn dingen die vaak gewoon gebeuren zonder dat ik (als jongen) er lang bij stilsta. Als ik me inbeeld dat als ik over het straat loop dat er een groep volwassen mannen naar me zou fluiten of één of andere reactie zou maken op mijn uiterlijk. Ik zou er echt niet mee kunnen lachen. Enkel het feit dat je dan een vrouw bent houdt je tegen om jezelf te verdedigen omdat je toch ergens bang bent van die mannen. Als vrouw voel je je minder veilig omdat je ook onveiliger bent. Ik zou nooit om middernacht nog alleen naar de nachtwinkel gaan als vrouw omdat je toch nu en dan eens op het nieuws hoort dat er een vrouw is aangerand. Het is een enorm nadeel om vrouw te zijn in deze samenleving en dat voelt enorm fout. Het is toch niet dat je kan kiezen of je als meisje wordt geboren of als jongen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.