actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2010, 18:15
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
1.500 deelnemers betogen voor klimaat in Brussel

1.500 deelnemers betogen voor klimaat in Brussel

zondag 28 november 2010, 16u15 Bron: belga (De standaard)

Aan de klimaatbetoging in Brussel hebben zondagmiddag zo'n 1.500 mensen deelgenomen. De manifestatie is zonder incidenten verlopen. De deelnemers stapten van het Noordstation naar de Kunstberg. Dat meldt de lokale politie van Brussel Hoofdstad-Elsene zondag. Volgens de organisatoren waren er zo'n 4.000 mensen.

Rond 14.30 uur trok de manifestatie zich op gang aan het Noordstation om via de Brouckère naar de Kunstberg te gaan. Daar heeft Brussels artiest 'Vuile Mong' het klimaatlied aan de deelnemers aangeleerd. Het is een herwerking van 'Hey Jude' van The Beatles.

Een van de deelnemers aan de klimaatbetoging is Qalandar Memon (30) uit Pakistan, dat onlangs getroffen werd door hevige overstromingen. Hij komt er getuigen over zijn ervaringen.

'Klimaatverandering is geen discussie van morgen. De gevolgen daarvan zijn nu al zichtbaar in Pakistan. Denk maar aan de overstromingen tussen juni en augustus waarbij tien miljoen mensen hun woning hebben verloren', aldus Memon, woordvoerder van de Labour and Relief campaign in Pakistan.

De manifestatie is een initiatief van de klimaatcoalitie, een verzameling van zo'n 80 milieugroepen, Noord-Zuidorganisaties en jeugdbewegingen maar ook de vakbonden en enkele politieke partijen zijn aangesloten bij de coalitie. Ze willen hun stem laten horen voor het begin van de klimaatconferentie morgen in Cancun in Mexico.

Ze eisen een duurzaam akkoord over onder andere de vermindering van broeikasgassen. De klimaatcoalitie wil dat de Europese doelstelling inzake CO2-vermindering verder moet gaan dan een daling van 20%.'

Beleidsmakers in Cancun moeten tonen dat ze het menen'

Ook de drie vakbonden zijn op straat gekomen om een beter klimaatbeleid te eisen. 'We leggen ons niet neer bij de malaise in het internationale klimaatbeleid na de mislukking van Kopenhagen. De beleidsmakers in Cancun moeten tonen dat ze het menen", benadrukt ACV-voorzitter Luc Cortebeeck.

Tijdens zijn toespraak na het zingen van het klimaatlied op de Kunstberg benadrukt Cortebeeck dat hij niet wil meedoen aan klimaatfatalisme.

'We vragen dit voor de arme boeren in het zuiden, voor de vele mensen die getroffen worden door overstromingen ook in ons land. We vragen dit ook voor alle werknemers die in onzekerheid leven over de toekomst van hun bedrijf', aldus Cortebeeck, die sprak namens de drie vakbonden. 'De klimaatproblematiek moet op een sociaal rechtvaardige manier gebeuren. Met duurzame jobs en waardig werk in het zuiden en het noorden. Onze economie moet een koolstofarme economie worden.'

Tot slot richtte hij nog een oproep naar de Belgische bedrijven. 'Het optrekken van onze doelstelling naar 30 procent is een kwestie van eigenbelang. Indien we een toekomstgerichte industrie willen in België mogen we niet op de rem gaan staan.'


Mening
Ik vind het wel eens niet slecht dat er zoveel mensen laten zien wat ze eigenlijk vinden van deze wereld, betreffende het klimaat.
Het geeft een soort schok-effect aan de buitenwereld. Persoonlijk zou ik het nu niet kunnen opbrengen om zelf hier in die betoging mee te stappen, maar ik ga eigenlijk wel volledig akkoord met de bedoeling van deze protesten. Er moet meer aandacht besteed worden aan het milieu! We beseffen het niet goed, maar op een bepaald moment zal er eens een plotse wending komen in deze stroom waar we nu inzitten. We leven luxueus maar ik vind niet dat dit ten koste moet gaan voor ons milieu. Tegenwoordig kijken we niet meer achterom ( welke puinhoop we achter ons laten) en moet alles worden gecompenseerd met een slecht milieu.
Er zijn goede milieubeleiden, maar er zijn er ook slechte!! Deze manifestatie zal misschien een effect hebben op de milieuconferentie in Cancun. Maar niet alles draait om die conferentie, ik vind dat het om een moreel feit gaat hier. Als je ziet hoeveel mensen hier aan deelnemen, eigenlijk is dat toch ongelooflijk goed dat zoveel mensen toch wel stil staan bij de gevolgen die er nu zijn er misschien gaan komen. Eerlijk gezegd denk ik dat we binnen X aantal jaren echt in de problemen gaan komen betreffende onze aarde. Ik denk dat iedereen hierbij zijn steentje moet bijdragen, dat is de enigste oplossing volgens mij. Bedrijven moeten duurzamer produceren( emmissie rechten zouden meer gebruikt moeten worden),er moeten strengere milieubeleiden opgesteld worden,... Maar volgens mij is het belangrijk dat - diegenen die meehelpen aan het milieu en hun enorm aanpassen voor een beter en gezonder milieu - beloond moeten worden en diegenen die hun voeten vegen aan milieuwetten en die gewoonweg vervuilen gestraft moeten worden. En bij gestraft worden beeld ik mij in 'ferme geldboetes'. Deze boetes kunnen dan rechtreeks gebruikt worden voor het maken van een gezondere planeet. Ik denk dat een goed beloningssysteem hier alleszins effect op zal hebben. Wat denken jullie hiervan, hebben jullie echte oplossingen voor dit wereldwijd probleem dat de dag van vandaag als maar essentiëler wordt?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.