actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2009, 10:53
Caroline De Bot Caroline De Bot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Lint
Posts: 60
Ook school is schuldig

BRUSSEL - Nadat een leraar er een 14-jarige leerling hard aangepakt heeft, is de Buso-school Mariadal in Hoegaarden bedreigd met sluiting.

'Je eigen kind horen krijsen en als een beest behandeld zien worden, dat gaat door merg en been.' Dat zegt Sonja Ketelslegers, de moeder van Jonathan, de 14-jarige leerling van de Mariadal-school, nadat ze gsm-beelden te zien heeft gekregen waarop een leraar haar zoon bijzonder hard aangepakt. Die beelden werden gemaakt door een klasgenoot van haar zoon en kwamen eerder deze week aan het licht. De jongen is intussen van school veranderd en wordt psychiatrisch begeleid. De leerlingen van de school reageerden gisteren met een staking omdat ze erg aangedaan waren door de beelden.

Ook minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) was geschokt bij het zien van de beelden. Hij stuurde gisteren twee inspecteurs naar de school. Niet alleen de leerkracht heeft schuld, ook de school, zeggen die. De leraar zou signalen hebben gegeven dat hij de situatie niet meer aankon. De school had er volgens de inspecteurs geen oren naar. 'Ook na bekendmaking van de feiten werd onvoldoende professioneel en doortastend gereageerd', besluit het rapport. Uit het vorige inspectieverslag, dat dateerde van 2007, bleek al dat in Mariadal het afwezigheidspercentage door ziekte bij de leerkrachten op 10 procent lag. Ter vergelijking: het Vlaamse gemiddelde ligt op 4 procent. Vandenbroucke laat de school nu grondig doorlichten. Als het advies aan het einde van de procedure negatief uitvalt, kan de minister aan de Vlaamse regering vragen de erkenning van de school in te trekken en haar werkingsmiddelen stop te zetten. Dat komt neer op de sluiting van de school.

De leraar is intussen preventief geschorst tot 15 juli. Het parket van Leuven voert een onderzoek wegens slagen en verwondingen.

De leraar zegt nu spijt te hebben. 'Hij is geschokt door zijn eigen gedrag. Hij is er zelfs helemaal door van de kaart', zeggen zijn advocaten.

Maar hij geeft ook aan hoe moeilijk het was les te geven in de klas van Jonathan. 'Die leraar geeft les in het moeilijkste van het moeilijkste onderwijs. De leerlingen combineren er vaak mentale moeilijkheden en gedragsproblemen', zeggen de advocaten. 'Dat terwijl hij eigenlijk maar gewoon een metselaar is.'

Jonathan behoort tot de categorie van leerlingen 'met ernstige emotionele en gedragsstoornissen', een zogenaamde type 3 leerling. Dat zijn de allermoeilijkste leerlingen die nog in het onderwijssysteem opgenomen zijn. Een type 3-school is tegelijk ook de plek waar iedereen terechtkomt die nergens anders meer terechtkan. 'Elke type 3-school heeft problemen met extreme gedragsstoornissen. Sommige leerlingen die in deze klasjes zitten, horen eigenlijk in de psychiatrie thuis', zegt Karel Casaer, de voorzitter van de koepel van de katholieke Buso-scholen.

'Maar als de scholen die jongeren willen doorverwijzen, stuiten ze op de ellenlange wachtlijsten. Dus blijven de kinderen zitten waar ze zitten. Dat weegt nog eens extra op de leerkrachten.'

Casaer vraagt van de Vlaamse regering extra middelen voor de begeleiding van dit soort leerlingen en hun begeleiders. 'Want het is echt wel dringend nodig.'

De Standaard, zaterdag 16 mei 2009
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2009, 11:01
Caroline De Bot Caroline De Bot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Lint
Posts: 60
De emmer liep over...

Ik vind het niet kunnen dat een leraar geweld gebruikt tegen één van zijn leerlingen. Ik geloof wel dat de leraar er oprecht spijt van heeft, maar dat hij op dat moment een 'knik' heeft gehad en ontspoorde. Na zoveel keer de directie om hulp roepen en geen bevredigend antwoord krijgen, liep de emmer over. Ik denk dat er inderdaad dringend iets moet worden gedaan aan het aantal plaatsen in een jeugdinstelling. Langs de andere kant moet men de ziekte beter voorkomen dan genezen. Het aantal jongeren met gedragsstoornissen moet dalen. De opvoeding van de ouders speelt hierin een belangrijke rol. Ook als leerkracht kan je aan leerlingen hun gedrag werken, maar ik vrees dat in sommige gevallen hun gedrag bijna onomkeerbaar is...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2009, 13:44
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Wat deze leerkracht heeft gedaan gaat gewoon veel te ver. In zulke situaties moet hij zichzelf toch een beetje kunnen beheersen? Ik geloof zeker wel dat hij er spijt van heeft, kan ook niet anders volgens mij, maar hij heeft er toch zelf voor gekozen om in het buso te staan? Ik denk niet dat hij dit verplicht moest doen. Dus als je weet dat je het af en toe moeilijk hebt met het reageren op deze leerlingen, waarom blijf je er dan les geven? Als je jezelf een beetje kent, weet je dat de stoppen kunnen doorslagen en dat het dan te ver gaat komen.
Maar langs de andere kant.. Je hebt de school gecontacteerd en toch doen ze hier niets aan.. In principe kan ook dat niet! Deze leerkracht heeft geprobeerd hulp te zoeken, maar kreeg deze niet...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2009, 13:59
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Geen bullebak, wel correcte mens'

'Geen bullebak, wel correcte mens'


Leraar Carl A. beseft dat hij te ver is gegaan, 'maar dat betekent niet dat mijn vader een bullebak is', zegt zijn zoon.



'Carl A. geeft al 28 jaar les, maar hij heeft het gevoel dat het steeds moeilijker wordt om de leerlingen in de hand te houden', zeggen zijn advocaten, Guy Michel en Geert Jaspaert. 'Dat praat niet goed wat er gebeurd is, maar het schetst wel de context. Die leraar geeft les in het moeilijkste van het moeilijkste onderwijs. De leerlingen combineren er vaak mentale moeilijkheden en gedragsproblemen. Dat legt een zware belasting op het personeel.'

Die bewuste dag in november liep het volgens de leraar bouwkunde mis omdat Jonathan niet wou metselen. Toen de jongen daarop werd aangesproken, reageerde hij door met mortel te gooien. Toen ontplofte de leraar. Hij greep de jongen vast, hield hem in de emmer met cement, sleurde hem door de kamer en hield zijn hoofd onder de kraan. Volgens de advocaten heeft hun cliënt de hardhandige aanpak op dat moment niet echt als 'heel erg' ingeschat. 'Het lijkt er trouwens ook op dat de band tussen hem en Jonathan nadien niet verstoord was. De jongen bleef naar de lessen komen. Zijn punten zijn de jongste tijd zelfs goed.'

'Onze cliënt beseft nu dat hij toen te ver is gegaan. Hij is geschokt door zijn eigen gedrag. Hij is er zelfs helemaal door van de kaart.' Maar zijn gezin blijft voor honderd procent achter hem staan. 'Omdat we hem kennen zoals hij echt is', zegt de jongste van zijn twee zonen. 'Hij is geen bullebak. Hij is gewoon een heel correcte mens, die 28jaar lang geen enkel probleem heeft gehad met de leerlingen. En hij heeft heel zijn carrière al het mogelijke gedaan voor zijn leerlingen. Hij stond altijd klaar om te helpen.' Dat wordt ook bevestigd door de directrice van de school, Chantal Celis. 'De leraar heeft een goede reputatie. Hij staat wel bekend als streng. En een beetje impulsief misschien.' Tuchtproblemen zijn er nooit eerder geweest. Zoals er ook nooit eerder klachten waren over de manier waarop hij met leerlingen omging.

Over de beelden zelf wil de zoon van CarlA. zich niet uitspreken. 'Maar iedereen meent nu plots ook te weten wat er toen gebeurd is. Maar dat is niet zo. Iemand schreef op het internet dat het onbegrijpelijk is hoe een beer als mijn vader zomaar voor de klas mag staan. Mijn vader is helemaal geen beer: 1,76meter en ongeveer 70kilo, dat is hij. Maar door de overall lijkt hij op die beelden imposanter. En het klopt ook niet dat die jongen met zijn hoofd in het cement is gestoken. Hij heeft erboven gehangen. Maar hij heeft het cement niet geraakt.'


DS, 16-05-2009 (sdb)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th May 2009, 15:31
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Toen ik heel het filmpje gezien had, vond ik ook dat de leerkracht er ver over ging. Zoiets doe je gewoonweg niet. Zelf heb ik ook 6 jaar praktijklessen hout gehad, de relatie leerkracht leerling is in de praktijklokelen helemaal anders dan die in de een gewoon klaslokaal.
In die 6 jaar heb ik ook veel gezien, er wordt al eens gelachen en onnozel gedaan. Maar er zijn en blijven natuurlijk grenzen en zeker in het BuSo moet je die zeker respecteren.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th May 2009, 11:57
Natalie.Van.den.Bergh Natalie.Van.den.Bergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Geel
Posts: 66
Leraar krijgt politiebewaking na doodsbedreigingen

Leraar krijgt politiebewaking na doodsbedreigingen

De leraar die een leerling mishandelde in school Mariadal in Hoegaarden krijgt sinds vrijdagavond politiebewaking. Die maatregel werd getroffen nadat de vader van de mishandelde jongen ontsnapte uit een psychiatrische instelling in Kortenberg. De man uitte doodsbedreigingen aan het adres van de leerkracht en de directie van de school.


Ondertussen reageerden andere leerkrachten van de school op het gebeuren. "Ik geef wekelijks maar drie uur les aan die klas, namelijk op maandagnamiddag", legt een collega uit. "Eens die dag voorbij is, ben ik blij. Dan is mijn week goed. Maar mijn collega moet dag in dag uit voor die klas staan."

"Met die klas is soms fysiek ingrijpen nodig", aldus een andere leraar. "De acties van de man zijn niet goed te praten, maar ik vraag wel om een beetje begrip voor de situatie."

Geschorst
De school besliste vrijdagavond al om de leraar tot de grote vakantie preventief te schorsen. Onderwijsminister Vandenbroucke laat de school doorlichten.


Bron: GVA
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 17th May 2009, 14:31
Natasja_dc Natasja_dc is offline
Natasja
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 73
Dergelijke feiten kunnen natuurlijk niet. Daar zal iedereen het wel over eens zijn. Ik heb mij de afgelopen dagen wel verbaasd over de berichtgeving. Vandaag las ik in de krant dat de jongen die de beelden filmde met zijn gsm, ze pas is gaan gebruiken nadat hij zelf van school werd gestuurd. Dan probeerde hij eerst de directie te chanteren met de beelden. Toen dit niet lukte bood hij ze aan vtm aan. Het is dus gewoon wraak. Je zou denken dat er onmiddellijk gereageerd wordt door de klas als er zoiets gebeurt, maar dat is blijkbaar niet het geval. Was het voor de leerlingen dan soms een alledaags feit of kon het hen niet schelen wat er met de jongen gebeurde? Ik weet niet wat ik dan het ergst moet vinden. Dat ze dit maar eens dringend verder onderzoeken. Het antwoord op deze vraag vind ik veel belangrijker dan hoe lang de leerkracht geschorst wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.