actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > (Stage-)lesmateriaal > Baso > Nederlands
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2007, 00:10
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Dt-fouten zijn haast onvermijdelijk

Dt-fouten zijn haast onvermijdelijk


BRUSSEL - Dat we dt-fouten maken heeft heel veel met ons geheugen te maken. Dat zegt de taalkundige Dominiek Sandra.



Dominiek Sandra (Universiteit Antwerpen) verdedigt zijn vaststelling in het onderwijstijdschrift Klasse. Hij stelt daarin dat we bij het schrijven door ons geheugen worden geleid. Wanneer we bijvoorbeeld het woord 'houdt' al meer hebben gezien dan 'houd', dan zijn we geneigd om die eerste vorm eerder te gebruiken.

Niet alleen zijn dt-fouten op die manier onvermijdelijk. Ze wekken ook nog steeds veel ergernis op. Uit een enquête van de Nederlandse Taalunie blijkt dat bijna driekwart van de leraren een dt-fout 'heel erg' vindt. Eén op de vijf vindt het 'redelijk erg'. Maar zes procent vindt het 'wel erg'.

Bij leerlingen liggen die verhoudingen een beetje anders. Maar ook zij blijken zich redelijk massaal te storen aan dt-fouten. 40 procent vindt het 'heel erg', 32 procent vindt het 'redelijk erg'.

Op de vraag of de spelling meer aandacht moet krijgen in het onderwijs, is de mening van de gemiddelde leerling en leraar verschillend. De helft van de leraren is het daar 'absoluut' mee eens, tegenover 14 procent van de leerlingen. De meeste leerlingen antwoorden eerder neutraal.


BlogDS, 28-11-2007 (pl)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2007, 00:40
karenwolput karenwolput is offline
Nog 3 weken in Madrid :)
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 184
.

Ik geef toe, ik schrijf ook nog DT fouten, maar ik erger mij echt aan de grove fouten. Als ik hier kan lezen "ik wordt", moet ik toch vaak denken aan het schemaatje van de lagere school! Of zoals Els Geerts het zegt: "Alles vervangen door smurfen". Misschien moet men nog meer aandacht besteden aan dit onderwerp! Zeker in een lerarenopleiding! Ach, wie ben ik!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2007, 01:13
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door karenwolput
Misschien moet men nog meer aandacht besteden aan dit onderwerp! Zeker in een lerarenopleiding! Ach, wie ben ik!

Een studente uit de lerarenopleiding, tiens!!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th November 2007, 08:53
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Niet alleen zijn dt-fouten op die manier onvermijdelijk.

Euhm, niet dus
Ik heb dat artikel ook gelezen. Slaat echt nergens op. Daarin doen ze uitschijnen dat dt een onoplosbaar probleem is. In het tweede artikel wordt er wél een goed punt aangehaal: het is gewoon een kwestie van attitude. Even je posts of taken nalezen op spelfouten kan dit perfect voorkomen.
En dat lln wel degelijk dt onder de knie kunnen krijgen, bewijzen mijn leerlingen van 4STW. Ik heb met hen 1u aan werkwoorden gewerkt en nu schrijft er geen enkele nog een fout! Maar ik heb het wel op mijn manier aangebracht en niet met al die domme regeltjes zoals die in het artikel aangehaald worden 'In het voorbeeld Word nu eens volwassen! moet je je ervan bewust zijn dat het ww in de gebiedende wijs staat en dat je dus de stam van het ww moet nemen om de juiste vorm te schrijven. Of je moet bewust de analogie kunnen maken met een zin als Kom eens hier! Bovendien is het telkens regels oproepen en toepassen in een spontane schrijfsituatie niet vol te houden".
Waarom moet dat toch zo moeilijk?
'Word nu eens volwassen!' wordt bij mij al jaren 'smurf eens hier'. Voila, geen t, probleem opgelost. In de tt komt er NOOIT een d bij. VD? zet even in de verleden tijd. Mijn lln waren verbaasd dat het zo eenvoudig was. Het enige probleem is het herkennen van deze tijden, maar ook dat is met een korte uitleg opgelost(betaald/t? --> hww erbij of niet? of vervang ook door smurfen --> gesmurft = vd).
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th December 2007, 00:49
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Ik maak vaak onbewust ook nog een dt-fout.

Ik ken alle regels en ik kan elke zin zonder dt-fout schrijven, dus ben ik perfect in het gebruik van dt.

Niet dus! ik durf wel eens iets als "ik wordt" te schrijven, misschien omdat ik gewoon ben van wordt te schrijven (zoals in het aangehaalde artikel). Ik weet niet hoe het komt, maar als ik dan mijn tekst nalees denk ik vaak van "wat doe ik hier nu weer?"

Ik denk dus dat het vooral een verlies van concentratie of uit gewoonte is. Of ligt de fameuze internet/msn/chat/sms/... taal mee aan de basis van dit kwaad?

(en nu heb ik deze tekst 3 keer nagelezen op een dt fout )
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 13th December 2007, 21:21
Nele Meuris Nele Meuris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Wiekevorst
Posts: 62
Ik ken alle regeltjes, en toch maak ik nog verschrikkelijk veel fouten hierop.
Ik doe echt mijn best hiervoor, al altijd gedaan, maar ik krijg het percies nooit afgeleerd.
Ik sukkel hier al heel lang mee, en ik denk dat dat nog lang gaat duren.
Ik snap de mensen die hun eraan ergeren. Maar ik snap ook de mensen die het gewoon niet lukt om zeker fouten te schrijven.

groetjes
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 13th December 2007, 21:34
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Nele Meuris
Maar ik snap ook de mensen die het gewoon niet lukt om zeker fouten te schrijven.

Maar dan liefst geen leraren in spe...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 14th December 2007, 10:29
Michiel VD Michiel VD is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: houtvenne
Posts: 54
Ik betrap me ook nog wel eens op een -dt foutje. De beste tip die ik kan geven is gwn -dt situaties te vermijden, synoniemen genoeg in ons Nederlandse taaltje. En als zelfs dat niet lukt en je toch nog zonder -dt risico wil schrijven mag je best wel eens gebruik maken van wat ingeburgerde barbarismen. Naar mijn mening dan toch
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 15th December 2007, 10:31
stephanie.engelen stephanie.engelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Nijlen
Posts: 78
Deze regels moeten gewoon gekend zijn. Je eigen taal op een correcte manier schrijven mag toch zeker een vereiste zijn in een lerarenopleiding. Ik probeer er steeds op te letten en aan te denken, maar natuurlijk bij het snel zijn ontgaat een foutje snel. Het wekt mij wel ergernis op als ik het ergens fout geschreven zie! We moeten hier zeker aandacht aan blijven besteden.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 16th May 2009, 15:10
Tine Witvrouwen Tine Witvrouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 93
Nee, ik vind DT fouten eeeikk
Heel vervelend wanneer mensen mailtjes sturen waar je zo'n kanjer in terugvindt. Er zijn wel een paar uitzonderingen waarover je kan twijfelen maar kom, jij vindt en vind jij is toch vanzelfsprekend ondertussen? Niet voor niets ben ik leerkracht Nederlands in wording en vind ik dit heel belangrijk maar ook voor andere lkr is dit niet te verwaarlozen!
Welke ouder gaat jou au-sérieux nemen wanneer je een briefje meegeeft met enkele dt-fouten op? Mh, juist ja!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 18th May 2009, 09:11
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
[QUOTE=wim leenaerts]Euhm, niet dus
Even je posts of taken nalezen op spelfouten kan dit perfect voorkomen. QUOTE]

Als leerkracht kan je je geen spellingsfouten veroorloven maar ik vind niet dat we er te luchtig over mogen doen. Ik sukkel al jaren met spelling. Al elk jaar leer je andere regeltjes aan, krijg je hier en daar extra oefeningen, bijles, monitoraten, ... Voor sommige mensen is spelling nu eenmaal moeilijk en zij zijn er niet zo snel mee weg. Oké vaak is het zo dat je al veel spellingsfouten kunt verminderen als je je goed concentreert. Maar probeer dat eens als je snel moet schrijven en alles genoteerd moet hebben. Vele spellingsfouten maak je je ook eigen en het duurt wel even voor je die fouten hebt weggewerkt.
Ik probeer hier gewoon duidelijk te maken dat je moeilijkheden met spelling niet te licht mag opvangen. Voor sommige klinken de spellingsregels als iets vanzelfsprekend maar voor anderen is het een wirwar van regeltjes waar, pas na lange tijd enige structuur in komt.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 18th May 2009, 13:46
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Citaat:
Orgineel gepost door liesanne.adriaenssens
Als leerkracht kan je je geen spellingsfouten veroorloven maar ik vind niet dat we er te luchtig over mogen doen. Ik sukkel al jaren met spelling. Al elk jaar leer je andere regeltjes aan, krijg je hier en daar extra oefeningen, bijles, monitoraten, ... Voor sommige mensen is spelling nu eenmaal moeilijk en zij zijn er niet zo snel mee weg. Oké vaak is het zo dat je al veel spellingsfouten kunt verminderen als je je goed concentreert. Maar probeer dat eens als je snel moet schrijven en alles genoteerd moet hebben. Vele spellingsfouten maak je je ook eigen en het duurt wel even voor je die fouten hebt weggewerkt.
Ik probeer hier gewoon duidelijk te maken dat je moeilijkheden met spelling niet te licht mag opvangen. Voor sommige klinken de spellingsregels als iets vanzelfsprekend maar voor anderen is het een wirwar van regeltjes waar, pas na lange tijd enige structuur in komt.

Ik ga akkoord met wat Liesanne zegt. Voor sommigen is het echt niet 'eventjes hard leren' om die spelling onder de knie te krijgen. Vaak zijn er bepaalde fouten zo ingebrand dat deze er moeilijk uitgaan. Of missen ze de nodige basis om verdere spellingsregels toe te passen.
DT-fouten lijken me in zekere zin nog vermijdbaar, omdat je daar echt wel op kan oefenen en je dat echt kan leren! Maar ik vind het te ver gaan, als we woorden moeten kunnen schrijven, waarvan we nog nooit gehoord hebben.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 18th May 2009, 15:21
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Tine Witvrouwen
Welke ouder gaat jou au-sérieux nemen wanneer je een briefje meegeeft met enkele dt-fouten op? Mh, juist ja!


Dan is de vraag hoeveel ouders deze dt-fout gaan opmerken. Ik ben er zeker van dat mijn ouders dit zeker niet zouden merken.
Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het niet belangrijk is! Ik heb al jaren moeite met dt. Dit hebben ze mij nooit echt 100% goed aangeleerd denk ik. En in de lerarenopleiding hebben ze mij alles behalve geholpen. De manier van: "ik leg geen regeltjes uit want iedereen heeft die anders geleerd" helpt totaal niet. Er zijn mensen die regeltjes nodig hebben...
Ik let ondertussen veel harder op voor dt-fouten maar die sluipen er af en toe toch nog in. Zeker als het 2 uur 's nachts is.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 18th May 2009, 15:50
jessica.luyckx jessica.luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: brecht
Posts: 65
IK maak ook nog steeds veel dt fouten. Ik mag mijn document vijf keer nalezen en ik heb nog altijd veel kans dat er ergens nog wel een foutje staat. DIt niet alleen met de dt maar ook gewoon een d of een t is voor mij moeilijk. Ik doe hiervoor heel hard mijn mijn, maak extra oefeningen overal, ik ga hiervoor ook naar de logopediste. De regeltjes ken ik allemaal maar om dit om te zetten in praktijk is zeer moeilijk. Ik laat telkens mijn taken nazien door andere mensen zodat ik zeker kan zijn dat ik geen fouten heb gemaakt.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 19th May 2009, 17:35
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
Citaat:
Orgineel gepost door MinkeVanHoof
Dan is de vraag hoeveel ouders deze dt-fout gaan opmerken. Ik ben er zeker van dat mijn ouders dit zeker niet zouden merken.
Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het niet belangrijk is! Ik heb al jaren moeite met dt. Dit hebben ze mij nooit echt 100% goed aangeleerd denk ik. En in de lerarenopleiding hebben ze mij alles behalve geholpen. De manier van: "ik leg geen regeltjes uit want iedereen heeft die anders geleerd" helpt totaal niet. Er zijn mensen die regeltjes nodig hebben...
Ik let ondertussen veel harder op voor dt-fouten maar die sluipen er af en toe toch nog in. Zeker als het 2 uur 's nachts is.


Goed opgemerkt.
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 21st May 2009, 19:11
sannedierckx's Avatar
sannedierckx sannedierckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 72
Als toekomstig leerkracht Nederlands hecht ik veel waarde aan een correcte spelling en ik vind dat je dt-fouten dan ook altijd moet aanduiden op taken/testen/... Maar het is nu ook weer niet het einde van de wereld.

Zoals o.a. Liesanne al heeft vermeld, is het inderdaad moeilijker om iets juist te schrijven als de fout al 'ingebakken' is. Bij Engels en andere vreemde talen is dit net hetzelfde: eens leerlingen een foute uitspraak of spelling hebben geleerd, is het veel moeilijker om die terug af te leren en de correcte uitspraak/spelling toe te passen.

In het artikel vermeldt men ook dat als je 'houdt' al meer hebt gezien, je dit makkelijker zal schrijven dan 'ik houd'. Ik denk dat hier wel een kern van waarheid in zit, want een dt-fout die leerlingen vaak maken, is bv. het voltooid deelwoord van 'veranderen' of 'gebeuren' met een t op het einde schrijven, omdat er zo vaak 'verandert' of 'er gebeurt' in een tekst staat. Dat het deels een geheugenkwestie is, klopt wel volgens mij.

Tenslotte: bij mij zitten alle spellingsregels goed opgeslagen in het 'koppeke', maar jawel; ook bij mij was het afgelopen stageperiode zover. Heb ik toch wel een dt-fout gemaakt in de werkbundels van de leerlingen zeker!

Ik heb het eerlijk toegegeven en wie de fout als eerste vond, kreeg een lolly. Er wordt leerlingen (terecht) op het hart gedrukt dat ze geen dt-fouten mogen maken. Als je dat als leerkracht dan wel doet, vind ik wel dat je je fout moet toegeven. Leerkrachten zijn ook maar mensen.

Aan de verschillende reacties te zien, lijkt het me wel belangrijk dat leerlingen van jongs af aan de juiste spelling leren en inoefenen. Anders kunnen die dt-fouten nog lang aanslepen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Uit
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.