actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2009, 09:25
Steven Willemsens's Avatar
Steven Willemsens Steven Willemsens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 86
'Jongeren met brandwonden hebben het erg zwaar'

'Vriendenkring Brandwondencentrum Gent' organiseert trip naar Disneyland Parijs

HEIST-OP-DEN-BERG - Itegemnaar André Scheers organiseert zaterdag een sponsortocht met zijn 'Vriendenkring Brandwondencentrum Gent' voor brandwondenpatiënten van het Gentse UZ. Met de opbrengst trekken ze met de jongeren naar Disneyland Parijs.

André Scheers (57) en zijn vrienden uit Itegem organiseren de sponsortocht ten voordele van de brandwondenpatiënten van het Gentse Universitair Ziekenhuis. Met de opbrengst van de tocht wil Scheers de jonge vuurslachtoffertjes een onvergetelijke tijd in Disneyland Parijs bezorgen. 'De verbrande kinderen hebben het psychologisch erg zwaar. Ze worden vaak nagekeken en op school gepest. Ze moeten er af en toe eens tussenuit om hun zorgen te vergeten', zegt de man.

Scheers weet waarover hij praat. Hij raakte zelf 22 jaar geleden zwaar verbrand bij een werkongeval. 'Ik werkte voor Pauwels Trafo uit Mechelen. Het bedrijf doet onderhoudswerken aan hoogspanningsleidingen. Bij een controle aan een elektriciteitscabine is een transformator ontploft. Ik zat helemaal onder de kokende olie en ben in een plasje water gesprongen om de vlammen te doven.' Zijn collega, die aan de andere kant van de installatie stond, had meer geluk. Hij kwam er met brandwonden aan de handen vanaf.

Scheers was voor meer dan 75 procent verbrand en had weinig kans op overleven. 'Mijn handen, benen, hoofd, lever en longen waren zwaar aangetast. Ik heb veel geluk dat ik het nog kan navertellen.' De man ondervindt nog dagelijks de gevolgen van het ongeval. 'Ik heb me recentelijk nog geprikt aan een tak van een boom. Het heeft maanden geduurd vooraleer de wonde genezen was. Dit komt doordat mijn huidweefsel helemaal kapot is en bij elke wonde nieuw weefsel moet aangehecht worden.'

Tijdens de elf maanden durende revalidatie in het ziekenhuis dacht hij na over de miserie die verbrande kinderen doormaken. Terug thuis besliste hij om iets te gaan doen voor de onfortuinlijke jongeren. Hij stichtte 'Vriendenkring Brandwondencentrum Gent', dat zijn stek heeft op de vierde verdieping van het ziekenhuis. 'Ik wilde iets doen voor de verbrande jongeren en hun familie. Dergelijke ongevallen veranderen niet alleen het leven van het slachtoffer, maar ook dat van de verwanten. Het is noodzakelijk dat er regelmatig familiale activiteiten worden georganiseerd om iedereen te betrekken.'

Om het leed van de kinderen te verzachten en hen uit het isolement te halen, biedt de vriendenkring in het ziekenhuis gratis psychologische hulp aan en vinden er regelmatig kinderkampen en zwemnamiddagen plaats.

http://www.andrescheershuis.org/

Alain Trappeniers

Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/De...icleID=CK2A4BNG

Kunnen we dit ethisch-cultureel-maatschappelijk noemen? Zich inzetten om mensen (in dit geval jongeren) met een gelijkaardig lot toch te helpen om onder de mensen te blijven komen en met gelijkgezinden activiteiten te doen. Ik vind dit alleszins een geweldig initiatief. Ik ga dan ook mee als begeleider met de VZW naar Parijs.
__________________
"Niets is zo machtig als het menselijk verstand,
tenzij het menselijk onverstand."

Uit : Het vliegende bed. W. Vandersteen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2009, 12:14
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: borsbeek
Posts: 78
Wauw, ik vind dit een super initiatief! Die mensen zien heel hun leven af van hun brandwonden. Het is ook iets dat iedereen ziet,ze kunnen het moeilijk verbergen. Het is dan ook geweldig dat er mensen zijn die zich willen inzetten om mensen met brandwonden zich beter te doen voelen.Ik denk dan ook dat wij als leerkrachten met deze problemen worden geconfronteerd. Het kan zeker zijn dat er ooit een kind met brandwonden in je klas komt te zitten. Als dit gebeurt dan moet je als leerkracht er gepast op reageren, vooral het pesten moet dan tegengegaan worden!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th May 2009, 22:41
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Zeer zeker een mooi initiatief! Het is ook wel belangrijk dat je nog maar eens benadrukt hoe veel zulke behandelingen voor verbrande mensen wel niet kosten.. Onlangs is er een meisje hier uit Vosselaar ook zwaar verbrand geraakt door een ongeval met een BBQ en aanmaakvloeistof. Ze is er wonderwel ook bovenop gekomen, maar nu worden er allerlei dingen georganiseerd om de kosten toch maar te kunnen betalen. Ik denk dat het voor de ouders gewoon ondraaglijk is om te zien dat je je kind niet de nodige zorgen kan geven..
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th May 2009, 23:34
line.puimege line.puimege is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: May 2009
Locatie: Boechout
Posts: 17
Inderdaad heel leuk dat dit gedaan wordt. Met brandwonden leven zal voor iedereen wel ondraaglijk zijn, maar ik denk dat het voor jongeren nog eens extra zo erg moet zijn. Wanneer je zo iets meemaakt op jonge leeftijd zie je niet enkel af van de pijn, maar ben je mentaal ook helemaal gebroken volgens mij. Jongeren zijn erg veel bezig met hun uiterlijk en ook al zegt iedereen dat het innerlijke telt, toch is dit in realiteit meestal niet waar en dat zullen deze jongeren maar al te goed beseffen. Het is leuk dat zij toch ook niet vergeten worden en eens goed in de watten worden gelegd, want dat verdienen ze zeker. Moest ik helemaal onder de brandwonden zitten, zou ik echt niet meer graag leven. Ik vind het dan ook erg goed dat ze van het leven van deze jongeren dan toch af en toe een feest proberen te maken!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.