actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2009, 23:24
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Exclamation Extra maatregelen in Nederland door dodelijke Q-koorts die oprukt naar ons

De Nederlandse ministers van Volksgezondheid Ab Klink en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Gerda Verburg laten alle drachtige schapen en geiten op met Q-koorts besmette bedrijven ruimen. De verspreiding van deze ziekte gebeurt via de lucht en er zijn ook al 3.000 mensen besmet, waarvan elf mensen (zes dit jaar) overleden zijn bij onze noorderburen. Omdat de haard van de Q-koorts nu rond Eindhoven en in Zuid-Limburg ligt (vlak bij de Belgische grens) is ook België bedreigd. De Belgische schapen- en geitenboeren zijn ongerust en eisen maatregelen.

Vaccinaties
In heel Nederland worden op besmette bedrijven de drachtige geiten en schapen gedood. In gebieden waar is gevaccineerd, worden op de besmette bedrijven alleen de besmette drachtige schapen en geiten geruimd. Het ruimen begint volgens Verburg "zo snel mogelijk". Om hoeveel dieren het gaat, is nu nog onduidelijk.

Besmetting
De ziekte kan dus ook overgaan op de mens, die niet alleen besmet worden door koeien, schapen en geiten, maar ook door honden, katten en vogels. Besmetting kan optreden door inademing van besmet mest of stof van bijvoorbeeld stallen, weilanden, ruwe wol en dierenhuiden, maar ook door direct contact met besmette dieren en door het drinken van besmette rauwe melk of het eten van onvoldoende opgewarmd besmet vlees. Eén enkele bacterie is voldoende om besmet te raken. De incubatietijd is 9 tot 40 dagen.

Explosie
In België komt de ziekte tot nu toe niet voor, maar bij onze noorderburen woedt ze al enkele jaren. Tot 2007 waren er gemiddeld slechts 15 besmettingen van de mens per jaar in Nederland. Dit jaar was er plots een explosie van Q-koorts met nu al 3.000 bekende besmettingen bij de mens. Dit jaar zijn er al zes mensen overleden door de ziekte. Sinds april 2009 wordt er verplicht gevaccineerd. Om de behandeling van patiënten beter te organiseren opende het Jeroen Bosch Ziekenhuis in augustus een specifieke polikliniek voor Q-koortspatiënten.

Symptomen
De symptomen van Q-koorts doen aan griep denken: hevige hoofdpijn, koude rillingen, zweten, spierpijn, misselijkheid en braken, diarree of een verlaagde hartslag. Normaal gezien duurt de ziekte maximaal twee weken. Er bestaat echter ook een chronische variant van de ziekte. Personen die de ernstigere vorm van deze ziekte hebben kunnen heel lang (tot twee jaar) vermoeid zijn. De behandeling gebeurt met antibiotica. Inenting ter voorkoming van besmetting is mogelijk.

Bron: Het Laatste Nieuws

Mening: Wel, naar mijn mening kan er niet erg veel meer gedaan worden dan de acties die men momenteel aan het ondernemen is. (drachtige dieren ruimen, vaccineren, etc...) Maar toch vraag ik me af of men de bevolking niet onnodig bang maakt. Ik bedoel: met de Mexicaanse griep hebben ze de bevolking al serieus bang gemaakt, terwijl dit volgens mij toch wel echt onnodig was! Toch vrees ik inderdaad ook voor de landbouwsector. Dit is wel een sterk staaltje van slechte reclame: wie zou er nu nog vlees willen kopen wanneer men op de hoogte is van deze 'afschrikwekkende ziekte'? Dit zal de erg 'bange' burgers zeker behoeden om vers vlees te gaan halen bij de slager vrees ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2009, 18:34
kato.van.herck kato.van.herck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: arendonk
Posts: 48
Ik denk dat deze 'ziektes' van tegenwoordig een beetje overdreven worden.
Eerst met die Mexicaanse griep, maakten ze er zo'n drama van dat er zoveel mensen aan gestorven waren , en dat er extreme maatregelen moesten genomen worden. Nu blijkt dat al deze mensen, die gestorven zijn aan de Mexicaanse griep, al een ziekte hadden. Bijvoorbeeld : De vrouw hier in de Kempen. Zij was het eerste Belgische dodelijke slachtoffer, er werd zo'n oproer om gemaakt. Nu blijkt achteraf dat zij al haar hele leven de ene ziekte na de andere had.

De mensen die nu besmet worden met de Q koorts, vertonen een griepachtig ziektebeeld. Ik denk dat het allemaal een beetje achtehaald is.

Kato
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.