actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2016, 18:36
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
Frankrijk stopt drie maanden met productie foie gras

Frankrijk heeft de productie van foie gras, de vetgemeste levers van eenden en ganzen, voor drie maanden stilgelegd. Slachthuizen en boerenbedrijven in achttien departementen in het zuidwesten van het land mogen tot 15 augustus geen eenden en ganzen gedwongen voeden en slachten. Producenten van de omstreden delicatesse waarschuwen voor een miljoenenverlies.

De productiestop van foie gras volgt op de ontdekking vorig jaar november van de zeer besmettelijke vogelgriepvariant H5N1 op een kippenboerderij in de Dordogne. Deze vogelgriep variant is vrijwel dodelijk voor vogels.

Mensen raken moeilijker besmet, maar als dat gebeurt kan dat in ruim de helft van de gevallen fataal zijn, aldus de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. Mensen kunnen besmet raken met H5N1 als ze door bijvoorbeeld hun werk in nauw contact staan met gevogelte.

9 miljoen eenden en ganzen minder

Het Franse ministerie van landbouw heeft een bedrag van 130 miljoen euro compensatie toegezegd voor de verwachte inkomstenderving. Marie Pierre Pé, zegsvrouw van de Franse federatie van producenten (Cifog), heeft echter al laten weten dat mogelijk 4.000 arbeidsplaatsen verloren zouden kunnen gaan.

'Deze onderbreking van de productie brengt geldproblemen: extra loonkosten vanwege de tijdelijke werkloosheid van ongeveer 4.000 werknemers, maar ook vaste kosten die betaald zullen moeten ondanks het feit dat wij in deze periode geen inkomsten hebben', aldus Pé tegenover de Franse krant Le Figaro.

De productiestop betekent ook dat zo'n negen miljoen eenden en ganzen minder op de markt zullen komen. Hierdoor zal de prijs van foie gras 'onvermijdelijk omhoog gaan', waarschuwen producenten. Dat geldt ook voor andere typische lekkernijen die van eend zijn gemaakt zoals magrets de canards (eendenborst) en confits de canards (gekonfijte eendenbout).

Dierenwelzijn

De producenten in het zuidwesten van Frankrijk zijn goed voor ruim 70 procent van de totale productie van foie gras in het land. Frankrijk produceert ongeveer 75 procent van het totale aanbod van foie gras in de wereld. Andere belangrijke producenten van de vetgemeste levers van eenden en ganzen zijn onder meer Hongarije en Spanje.

Foie gras is misschien wel een van de meest omstreden soorten eten. Liefhebbers van culinaire tradities roemen de foie gras die geserveerd in plakjes als voorgerecht, bij een hoofdgerecht en zelfs als toetje kan worden gegeten. Dierenwelzijnsorganisaties als PETA zijn weer fel gekant tegen de manier waarop, vooral in Frankrijk, de ganzen en eenden worden vetgemest om foie gras te krijgen.

Dit gebeurt meestal door dwangvoeding, de zogenoemde gavage. Een gemotoriseerde pomp spuit enkele malen per dag maïspap in de kelen van de eenden en de ganzen. Een richtlijn van de Raad van Europa verbiedt deze productie van foie gras niet, maar moedigt landen wel aan onderzoek te doen naar de welzijnsaspecten en naar alternatieve methoden.

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/f...-gras-bf32c17d/
05/05/2016

Eigen mening: Persoonlijk ben ik een grote tegenstander van foie gras. Ik ben zelf geen vegetariër en ik besef ook dat de vleesproductie iets is dat nu eenmaal deel uitmaakt van het dagelijkse leven. Hoe hard dierenwelzijnsorganisaties en dergelijke hier ook tegen pleiten, de mensen die in gunstige economische omstandigheden leven, zullen altijd onschuldige dieren blijven doden om ze als voedsel te kunnen gebruiken. Een dier zijn hele leven lang mishandelen, simpelweg om het uiteindelijk als eten te kunnen verkopen, vind ik echter wel een stap te ver. Als je kijkt naar de praktijken die ze uitvoeren op de eenden die uiteindelijk als foie gras eindigen, dan vind ik dat er met onze mensheid toch iets serieus mis is. De reportages die je kan vinden over wat ze deze armen dieren aandoen, zijn gewoon misselijkmakend. Daarom vind ik het ook een goede zaak dat de productie van foie gras in Frankrijk drie maanden wordt stilgelegd. Tussen haakjes wil ik wel even vermelden dat ik het vreemd vind dat dit nu pas gebeurt, aangezien in het artikel staat dat de vogelgriepvariant die hiervoor verantwoordelijk is, in november al opdook. Voor de mensen die klagen over het feit dat de prijs van foie gras nu de hoogte zal in gaan, aangezien er minder geproduceerd zal worden, heb ik maar één boodschap: als je toch zo graag onschuldige, mishandelde dieren eet, moet je hier maar een prijs voor betalen. Deze prijs zal nog altijd lager zijn dan de prijs die de dieren betaald hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th May 2016, 20:46
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Foie gras

Net zoals Veronique ben ik een grote tegenstander van foie gras, ook al ben ik geen vegetariër. Het is verschrikkelijk wat dieren moeten ondergaan omdat 'de mens' speciaal eten op zijn bord moet hebben. Mensen hebben naar mijn mening te veel complimenten. Het wordt hoog tijd dat we inzien dat we niet het belangrijkste op de aarde zijn. Sterker nog, zonder de mens zou de aarde er veel beter uit zien. Als er daarentegen andere diersoorten zouden verdwijnen, zou de aarde er veel slechter uitzien. Dat zegt naar mijn mening veel over de positie van de mens op deze wereld. Wij denken graag dat we het middelpunt van de belangstelling zijn, maar wij zijn de diersoort bij uitstek dat voor problemen zorgt. Als de mens geen respect kan opbrengen voor dieren, dan vind ik dat de mens ook geen respect meer verdient. Dieren moeten altijd maar afzien en wijken voor de mens, terwijl ons egoïsme steeds toeneemt. Dit vind ik een grote schande.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.