actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2016, 21:35
Robin.C*bbaut Robin.C*bbaut is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Booischot
Posts: 69
Grootste inbeslagname van vals voedsel en drank ooit: suiker met meststoffen, olijven

Bij een politieoperatie in 57 landen zijn meer dan 10.000 ton voedsel en één miljoen liter drank in beslag genomen die gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid. Dat maken Europol en Interpol, de Europese en internationale samenwerkingsorganen van nationale politiediensten, woensdag bekend.

Share  

"Voedsel en drank die vervalst of ronduit gevaarlijk zijn vormen wereldwijd een bedreiging voor gezondheid en veiligheid, want mensen kopen vaak nietsvermoedend deze producten"

De operatie Opson V liep van november 2015 tot februari 2016 en 57 landen namen eraan deel. De in beslag genomen goederen variëren van negen ton nagemaakte suikers waar meststoffen aan toegevoegd waren (Soedan) tot 85 ton olijven die met kopersulfaat overschilderd werden om hun kleur te verbeteren (Italië).

Aan de operatie namen zowel politie- als douanediensten deel, maar ook nationale agentschappen die instaan voor de voedselveiligheid en privépartners. Zo nam de Belgische douane op de luchthaven van Zaventem apenvlees in beslag, terwijl in Griekenland drie fabrieken ontdekt werden waar nagemaakte alcoholproducten werden geproduceerd. In Australië werd dan weer een lading pinda's in beslag genomen die als pijnboompitten verkocht werden - met alle mogelijke gevolgen van dien voor wie allergisch is aan pinda's.

"Voedsel en drank die vervalst of ronduit gevaarlijk zijn vormen wereldwijd een bedreiging voor gezondheid en veiligheid, want mensen kopen vaak nietsvermoedend deze producten", zegt Michael Ellis van Interpol.

Zijn Belgische collega bij Europol Chris Van Steenkiste, bevoegd voor de bestrijding van intellectuele eigendomscriminaliteit, wijst op de achterliggende oorzaak van de grote vangst.

"Door de hoge voedselprijzen en het mondiale karakter van de voedselketen is de verkoop van nagemaakt voedsel en producten van slechte kwaliteit uitgegroeid tot een industrie waar vele miljarden mee gemoeid zijn", zegt hij. "Door de complexiteit en de schaal van deze fraude moeten de agentschappen samenwerken over de grenzen heen."

Bron
: De Morgen, 30/03/2016, 17u33 (door: Belga)
http://www.demorgen.be/economie/gro...vlees-b0f800ee/

Eigen mening:
Dit is een zeer indrukwekkende operatie en het is fantastisch dat er 57 landen aan deelnamen. Zo boekt men natuurlijk veel meer resultaat. Het is niet te geloven dat op zo'n korte tijd - van november 2015 tot februari 2016 - meer dan 10000 ton voedsel en één miljoen liter drank in beslag genomen zijn. Als men het woord 'namaak' of 'vals' in de mond neemt, denkt men automatisch aan namaakkledij, ... dus meer materiële zaken. Ikzelf had nooit gedacht dat ook voedsel en drank 'namaak' kunnen zijn. De materiële namaakproducten kunnen invloed hebben op de economie, maar het namaakvoedsel en -drank hebben invloed op nog iets veel waardevoller: onze gezondheid. Het gebruik van kopersulfaat, meststoffen in suikers, ... het lijkt allemaal zo onwaarschijnlijk. Omdat er mee geknoeid is, wordt het waarschijnlijk goedkoper verkocht en de gewone mens koopt dit in goed vertrouwen. Men mag er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn. In het ergste geval sterven mensen eraan. Het is dus een heel goede zaak dat een dergelijke grensoverschrijdende operatie opgestart werd. Het zal in ieder geval ook mensen ontmoedigen om zulke zaken op de markt te brengen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th May 2016, 20:22
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Giftig voedsel

Mijn mening komt overeen met de mening van Robin. Om eerlijk te zijn was ik toch wel geschokt bij het lezen van dit artikel. Hoe kunnen mensen dit doen? Mensen (on)bedoeld vergiftigen om er zelf financieel beter van te worden ... neen ... dat vind ik enorm overdreven. Daar zouden zware straffen op moeten staan. Degoutant. Wat is een mensenleven nog waard? Als ik bij de winkel eten en drinken koop, verwacht ik wel dat de bestanddelen gecontroleerd en veilig zijn. Zelfs daar kunnen we niet zeker meer van zijn. Ik vraag mij echt af wanneer we het vreemdste gehoord, gezien of gelezen hebben. Naar mijn mening wordt het elk jaar erger. Binnenkort durft een mens de krant niet meer opendoen uit angst voor de oplichterij waarmee we te maken krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.