actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2016, 22:04
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
Test-Aankoop: ‘Eet zo weinig mogelijk worst’

Er zit te veel vet en te veel zout in worsten, en ze worden bijna nooit op een goeie temperatuur bewaard. Dat concludeert het consumentenmagazine Test-Aankoop na een test van 37 soorten worst. ‘Je zet het beter niet meer dan één keer per twee weken op het menu’, zegt het tijdschrift.

Van de 24 varkens- en rundworsten en 13 kippenworsten werd *driekwart te warm *bewaard. ‘De helft wordt bij meer dan vijf graden bewaard, *terwijl de norm wettelijk op vier graden ligt’, schrijft Test-Aankoop. ‘Zo’n hoge bewaar*temperatuur werkt de vorming van allerlei bacteriën in de hand.’

Te veel zout

De worsten bevatten allemaal tussen de 9 en 27 procent vet. Ook *zogenaamd ‘magere’ kippenworsten bleken tussen de 3,5 en 25 procent vet te *bevatten. En twee op de drie worsten bevatten ook meer dan anderhalve gram zout per 100 gram.

‘En valt daarbij onder de *noemer ‘zoutrijke *voeding’ van de FOD Volkgszondheid’, zegt Test-Aankoop. ‘Zij raden aan om dat soort producten zo weinig mogelijk te eten.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161219_02634458
Datum: 19/12/2016

Reactie:
Toen is de titel las, dacht ik: "Ok, weer iets om van het menu te schrappen. Wat mag een mens uiteindelijk dan nog wel eten?" We worden tegenwoordig overspoelt met voedingsadviezen die één voor één uitleggen wat er allemaal ongezond is." Echter verder in het artikel wordt er precies uitgelegd waarom je als consument voorzichtig moet zijn met het eten van worst. Met als besluit dat je best maximum één keer om de twee weken worst op het menu zet. Dat lijkt mij een correcte houding t.o.v. verschillende voedingsproducten. Teveel van hetzelfde is nooit goed en bevordert, mijn inziens, ook de eetlust niet. Persoonlijk eet ik niet zoveel vlees, om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen. En eerlijkheidshalve moet ik er ook bij zeggen dat ik het ook niet zo graag lust.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.