actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2017, 21:40
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Acht op de tien hielden zich aan alcoholvrije maand

Acht op de tien hielden zich aan alcoholvrije maand

Acht op de tien deelnemers aan Tournée Minérale hebben ook effectief een maand lang geen alcohol gedronken. Dat blijkt uit een bevraging van de deelnemers van de campagne van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD) en de Stichting tegen Kanker. Bijna negen op de tien is van plan om volgend jaar opnieuw deel te nemen.

Stichting tegen Kanker en VAD riepen iedereen op om een maand lang geen alcohol te drinken. Bedoeling van het opzet was mensen ervan bewust maken wat de gevolgen van alcohol drinken zijn op het lichaam. Uiteindelijk schreven 122.460 mensen zich via de website van Tournée Minerale in.

De universiteit van Gent onderzoekt hoe de mensen hun deelname aan het initiatief ervaren en of het hun gewoontes heeft veranderd. Uit de eerste tussentijdse resultaten, die woensdag werden bekendgemaakt, blijkt dat acht op de tien zich effectief een maand lang van alcohol heeft weggehouden.

Meer dan veertig procent van de respondenten geeft wel aan dat sociale aangelegenheden de momenten waren waarin ze het meest in verleiding kwamen om alcohol te drinken. Toch geeft ook vier op de tien aan dat ze gesteund werden door vrienden en familie.

Dat maandje zonder alcohol zou achteraf dan ook goed zijn meegevallen want 86 procent geeft aan dat ze volgend jaar opnieuw willen deelnemen aan het initiatief.

De organisaties tonen zich alvast tevreden met deze eerste balans. Vooral dat het onderwerp bespreekbaar werd en mensen stilstonden bij hun alcoholgebruik. ‘En dat was uiteindelijk de hoofddoelstelling van Tournée Minérale.’
bron: de standaard, 17 mei 2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170517_02886079
mening: Ik ben blij dat dat er zulke acties bestaan. Vandaag de dag zijn er namelijk zeer veel mensen die te diep in het glas kijken. Daarnaast zijn er ook veel mensen die te diep in het glas kijken en toch nog met de auto naar huis rijden. Dit vind ik schandalig. Heden ten dagen kijkt men raar op als je zegt dat je niet drink, maar wat is hier mis mee. we leven in een samenleving waar iedereen bijna vind dat je moet drinken. Zeker bij jongeren is dit een probleem. Wanneer je bijvoorbeeld niet drinkt ben je een watje of durf je het gewoon niet aan. Hierdoor worden jongeren aangezet om te drinken zonder dat ze weten welke gevolgen dit inhoud. Soms baart dit drinkgedrag van jongeren mij zorgen. Ik kan dus niet genoeg benadrukken hoe blij ik ben dat er zulke acties bestaan en dat er toch een redelijk aantal mensen aan meedoet.

Laatst aangepast door pauline.p*cqueur : 17th May 2017 om 21:45.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2017, 09:02
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Acht op de tien hielden zich aan alcoholvrije maand

Mening:

Ik ben, net zoals Pauline, blij met zo'n initiatief. Het is van groot belang dat alcoholgebruikers weet hebben van de mogelijke gevolgen. Wat me wel opschrikt is het cijfer dat gegeven wordt in het artikel over mensen die steun krijgen van hun vrienden of familie. Hier had ik graag de volle 100% gezien. Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat je uw familielid of vriend steunt wanneer hij/zij deelneemt aan zo'n goede actie. Ook hoop ik dat de deelnemers geleerd hebben dat ze wel degelijk zonder alcohol kunnen, misschien hebben ze zelfs een beter gevoel van hun gezondheid na die maand zonder alcohol. Het is volgens mij belangrijk dat ze er het positieve van inzien en aan de actie blijven deelnemen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th May 2017, 09:59
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Net zoals Pauline en Eline vind ik dit een zeer fijn initiatief. Mensen gaan te vaak onverantwoord om met alcohol en ze beseffen vaak niet wat voor gevolgen 'te diep in het glas kijken' kan hebben. Ze staan er vaak niet bij stil dat ze hiermee niet alleen zichzelf, maar ook anderen in gevaar kunnen brengen. Omdat ik fan was van dit initiatief, heb ik er voor gekozen om een artikel rond dit onderwerp te gebruiken als inleiding van mijn stageles. Nadat de leerlingen het artikel gelezen hadden, heb ik eens naar hun mening gevraagd en zij vonden het ook een goed initiatief. Na het experiment geven maar liefst acht op de tien mensen aan dat ze volgend jaar opnieuw zouden deelnemen aan het experiment, wat heel fijn is. Hopelijk kan er dan wel op wat meer steun van vrienden en familie gerekend worden, want die vier op tien mensen waardoor de 'waterdrinkers' gesteund worden, is slechts pover.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.